برگزاری اولین جلسه دفاعیه در مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی سلام الله علیها
اولین جلسه دفاعیه رساله سطح ۴ اراک با عنوان «تکلیف فقهی زوجه موسر در تمکین و استدامه زوجیت با زوج معسر» که توسط خانم منصوره حاج محمد حسینی با راهنمایی حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد رسول آهنگران و مشاوره حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید جواد حسینی گرگانی گردآوری و توسط حجج الاسلام محمد هادی فاضل و مهدی سجادی امین داوری شده است، در روز پنجشنبه ۹اسفند در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران اراک برگزار گردید خانم حاج محمد حسینی پس از اصلاحات خواسته شده در جلسه پیش دفاع گفت
پس از وقوع عقد نکاح بین زوجین ، طرفین به انجام تکالیف و حقوقی در مقابل یکدیگر ملزم میگردند. دو مسئله تمکین و ادامه زوجیت در شرایط توانمندی مالی زوجه و ناداری زوج از جمله مسائلی هستند که ممکن است در پی عقد زوجیت ظهور یابند. امروزه بروز مشکلات مالی در زندگی زوجین و بخصوص در فرض یاد شده ضرورت یافتن پاسخ به سؤال این پژوهش را روشن میسازد. پاسخ به این سؤال که؛ تکلیف فقهی زوجه موسر با وجود اعسار زوج در تمکین و استدامه زوجیت چیست ؟ از مباحث مطرح در رساله حاضر است. از ظاهر برخی روایات که دلالت بر جواز حق فسخ زوجیت توسط زوجه را دارند حکم تخییر زوجه و عدم الزام زوجه در استدامه زندگی برداشت میشود. از سویی از ادله و قواعدی همچون معاشرت به معروف، تکافل و قاعده اقدام و ... حکم الزام زوجه موسر بر حمایت مالی از زوج معسر قابل استنباط است این حکم از برخی آیات و ادله بدلیل سیاق امری، که ظهور در وجوب دارند، الزام آور تلقی می شود. بنابراین هم پوشانی زوجین به منظور حل و رفع مشکلات را شاید بتوان نه به طور موسع و بلکه به شکل مشروط، ضروری دانست. از یافته های پژوهش این است که؛ گرچه ممکن است تغییرحکم عدم الزام زوجه موسر با وجود عسر زوج در استدامه زندگی، به حکم الزام به استمرارزوجیت در شرایط خاص و در صورتی که حصول آرامش اعضای خانواده و جامعه متوقف بر آن باشد را، از برخی ادله قابل برداشت دانست ولی یافتههای این پژوهش حکایت دارد که ادلهای که برای الزام توهم میشود دلالت بر مطلوب ندارد و نهایتاً یافته پژوهش این است که؛ اگر زوجه بخواهد میتواند طلاق بگیرد و یا چنانچه بخواهد میتواند در استمرار زوجیت باقی بماند.
در پایان ارائه، خانم حاج محمد حسینی با دریافت نمره خوب از داوران محترم، موفق به دفاع از رساله علمی خود شد.