اصفهان|حضرت نرجس خاتون(س)|دولت آباد

کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش

شناسه خبر : 155571

1403/12/13

تعداد بازدید : 4

کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش
لازمه موفقیت درامر تبلیغ و پژوهش به روز بودن است. با ورود چت جی پی تی و هوش مصنوعی چه بخواهیم چه نخواهیم باید به این فضا ورود پیدا کرد. ورود باید با تمرین و ممارست باشد.این تعبیر غلطی است که هوش مصنوعی جایگزین انسان است.هوش مصنوعی نمی‌تواند درکی را که یک معلم یا مادر از فرزند خود دارد، داشته باشد. هوش مصنوعی فقط سرعت انجام کار را بالا می برد.

برگزاری کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش

کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش با حضور حجه الاسلام علی حائری در تاریخ 2/12/1403 از ساعت 8 الی 16:30 در سالن اجتماعات حوزه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد برگزار گردید.

حاج آقا حائری درباره‌ی اهمیت آموزش هوش مصنوعی گفت: لازمه موفقیت درامر تبلیغ  و پژوهش به روز بودن است. با ورود چت جی پی تی و هوش مصنوعی چه بخواهیم چه نخواهیم زلزله اتفاق افتاده است، باید به این فضا ورود پیدا کرد. ورود باید با تمرین و ممارست باشد و در تمامی فعالیت‌های روزمره باید از هوش مصنوعی استفاده کرد.

 ایشان به تعبیرات غلط درمورد هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: از جمله اینکه هوش مصنوعی جایگزین انسان است؛ در حالی که به عنوان مثال هوش مصنوعی نمی‌تواند درکی را که یک معلم یا مادر از فرزند خود دارد، داشته باشد.همچنین هوش مصنوعی فقط سرعت انجام کار را بالا برده است و مانند غول چراغ جادو در خدمت بشر قرار دارد. فقط نمی‌تواند شیء مادی ایجاد کند ولی می‌تواند راهی جلوی شما قرار دهد که بتوانید به آن شیء دست پیدا کنید.

ایشان هوش مصنوعی را ابزاری دانست که حتی اگرازطرف دشمن درست شده است می‌تواند در چشم دشمن فرو رود. عمل هوش مصنوعی با تمام منابع و دریای اطلاعاتی که دارد مانند این است که تمامی دانشمندان و نخبگان را دراختیارشما قرارمی‌دهد.تنها آسیب هوش مصنوعی این است که می‌تواند اطلاعات فرهنگی از یک منطقه را دریافت، سپس از آن برای تهاجم فرهنگی استفاده کند.

استاد حائری درخصوص اهمیت مهندسی پرامپت گفت: در استفاده از هوش مصنوعی باید دقت شود؛ چرا که با یک سوال اشتباه مسیرش عوض می‌شود. آنچه به هوش مصنوعی استحکام می‌بخشد پرامپت یا درخواست صحیح است؛ پس لازم است مهندسی پرامپت استفاده و آموزش داده شود.

ایشان مراحل مهندسی پرامپت یا درخواست نویسی را اینگونه توضیح داد:

الف)-نقش دادن به مدل ب)- وضوح و شفافیت ج)- زمینه سازی د)-تعیین محدودیت‌ها ه)- تکرار و آزمایش و)-بهبود پرامپت ز)-درخواست ازخود هوش مصنوعی که پرامپت پیشنهادی تو با همه اطلاعات داده شده برای رسیدن به نتیجه بهتر چیست؟

ایشان در جلسه دوم کارگاه مباحث آموزش داده شده را به صورت عملی از طلاب خواست. به طور مثال پرامپتی به عنوان یک زن خانه‌دار در زمینه شوهرداری و تربیت فرزند بنویسند و نتیجه را در بازخورد چت جی پی تی ملاحظه کنند.

کارشناس هوش مصنوعی در جلسه سوم کارگاه بیان کرد برای پژوهش نویسی سه روش در چت جی پی تی وجود دارد:

۱. خود چت جی پی تی 2. پژوهش به واسطه چت جی پی ومنبع 3. پژوهش به واسطه پرپلکسیتی (perplexity). سپس پرامپت نویسی را با هر یک از این سه روش توضیح داده و به طورعملی کارشد؛همچنین در ادامه کاربردهای هوش مصنوعی ازجمله ایجاد پاورپوینت، متحرک کردن عکس، تبدیل صوت به متن، کِنوا و گراک را توضیح داده و پرامپت نویسی در هر زمینه را بیان کرد.