یزد| مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین علیه السلام| سطح (3)

برگزاری کرسی علمی_ ترویجی هوش عاطفی حضرت خدیجه سلام الله علیها در بعد فردی و اجتماعی

شناسه خبر : 155368

1403/12/05

تعداد بازدید : 7

برگزاری کرسی علمی_ ترویجی هوش عاطفی حضرت خدیجه سلام الله علیها در بعد فردی و اجتماعی
کرسی علمی _ترویجی با موضوع: هوش عاطفی حضرت خدیجه سلام الله علیها در بعد فردی و اجتماعی، در محل سالن کنفراس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه تخصصی امام حسین علیه السلام سطح 3 یزد، کرسی علمی- ترویجی هوش عاطفی حضرت خدیجه سلام الله علیها در بعد فردی و اجتماعی در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار گردید. این کرسی با ارائه خانم دکترشاکری بعنوان ارائه دهنده، آقای دکترصانعی مدیر جلسه و خانم دکتر مازارچی بعنوان استاد ناقد برگزار شد. در کرسی علمی-ترویجی با موضوع هوش عاطفی حضرت خدیجه سلام الله علیها، دکتر منصوره شاکری به اهمیت هوش عاطفی در مدیریت و رهبری جامعه اشاره کرد. هوش عاطفی با روانشناسی مثبت مرتبط است که بر نقاط قوت و کمالات انسان تمرکز دارد. حضرت خدیجه به عنوان الگویی برای کیفیت زندگی معرفی می‌شود. کیفیت زندگی به معیارهای ذهنی و عینی از جمله سلامت جسم و روان مرتبط است. با وجود تحقیقات گسترده، هنوز تعریف واحدی برای کیفیت زندگی وجود ندارد. این برنامه با هدف تحلیل بیشتر زندگی حضرت خدیجه برگزار شده است.

 

در بحث کیفیت زندگی، دو رویکرد ذهنی و عینی وجود دارد. رویکرد ذهنی، کیفیت زندگی را با شادی یا رضایت فرد مرتبط می‌داند، در حالی که رویکرد عینی، معیارهای آشکاری مانند سلامت جسم و روان را در نظر می‌گیرد. هوش عاطفی که از دهه ۱۹۹۰ به جامعه علمی معرفی شد، شامل خودآگاهی، شناخت عواطف، ابراز عواطف، مدیریت عواطف و مهارت‌های اجتماعی است. دانیل گلمن، یکی از نظریه‌پردازان معروف در این حوزه، هوش عاطفی را به عنوان یک ترکیب از سازه‌های انگیزشی و هیجانی معرفی می‌کند. این مفهوم بر سازگاری موفقیت‌آمیز با شرایط استرس‌زا تأکید دارد.

حضرت خدیجه سلام الله علیها به عنوان یکی از مهم‌ترین زنان تاریخ اسلام، دارای هوش عاطفی بالایی بود. ایشان با خودآگاهی و شناخت نیازهای خود، به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کمک کردند. ویژگی‌های هوش عاطفی مانند خودآگاهی، خودتنظیمی، انگیزه، همدلی و مهارت‌های اجتماعی در شخصیت حضرت خدیجه مشهود است. حمایت قوی او از پیامبر و اسلام، نشان‌دهنده توانایی مدیریت روابط به روش سازنده است. حضرت خدیجه با صبر و تحمل بی‌نظیری که داشت، پشتیبانی ارزشمند برای پیامبر اکرم بود. این الگوگیری از حضرت خدیجه می‌تواند در زندگی امروزی به عنوان یک الگوی موفق برای مدیریت عواطف و روابط اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد

هدف از بررسی هوش عاطفی در زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها، الگوگیری از کیفیت زندگی ایشان و وارد کردن مؤلفه‌هایی مانند خوش‌بینی به زندگی است. خوش‌بینی می‌تواند بر رفتار افراد و نحوه مقابله با مشکلات تأثیر بگذارد و رضایتمندی را افزایش دهد. هوش عاطفی بالا، صمیمیت و توان همدلی با دیگران را افزایش می‌دهد و زمینه بهبود روابط اجتماعی را فراهم می‌کند. این موضوع می‌تواند به زندگی سعادتمندانه به شیوه اهل بیت نزدیک‌تر کند. مدیریت عواطف منجر به جسم سالم‌تر نیز می‌شود، زیرا بسیاری از بیماری‌های روانی و جسمی ناشی از عدم کنترل احساسات منفی است.

سرکار خانم دکتر حانیه مازارچی بر لزوم تعریف دقیق در علوم انسانی تأکید کرد و اشاره کرد که هوش عاطفی بخشی از هوش هیجانی است. وی بر ضرورت مشخص کردن حوزه پژوهشی و استفاده از منابع دست اول تاریخی تأکید کرد. همچنین، افزایش هوش عاطفی نیازمند تمرین و تلاش است و لزوماً با افزایش سن مرتبط نیست. دکتر مازارچی از تطبیق مباحث با وقایع روز و مقام معظم رهبری به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد یاد کرد. در پایان، دکتر صانعی بر اهمیت تحقیقات میان رشته‌ای و شجاعت طلاب در این زمینه تأکید کرد و امیدوار بود که این مباحث در آینده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط