مصاحبه با مسئول شوراهای علمی پژوهشی

شناسه خبر : 15526

1393/09/25

تعداد بازدید : 835

حجت الاسلام والمسلمین آقای حاجی پور مسئول شوراهای علمی – پژوهشی پاسخ میدهند؟
حجت الاسلام والمسلمین آقای حاجی پور مسئول شوراهای علمی – پژوهشی پاسخ میدهند؟

1-    فلسفه تشکیل شوراهای علمی – پژوهشی چیست و تاکنون چه اندازه از اهداف آن محقق شده است؟

-    شوراهای علمی پژوهشی با هدف بررسی برنامه های پژوهشی و طرح های مطالعاتی و همچنین هماهنگی بین فعالیت های پژوهشی و فراهم آوردن زمینه های اجرایی آنها تشکیل شده است. محصول این تلاش ها، افتتاح 28  شورای علمی- پژوهشی در مدیریت های استانی و برپایی 267 جلسه کارشناسی بوده که نتیجه آن جلسات، عملیاتی نمودن 854 مصوبه است که توانسته تا حدودی امور پژوهشی و تحقیقی را در استان ها تسهیل نماید.


2-    شوراها چه برنامه¬های اثرگذاری انجام داده¬اند؟
برنامه های شورا ها در دو حوزه درون سازمانی و برون سازمانی قابل بررسی است. هماهنگی فعالیت ها، شناسایی ظرفیت ها، تقویت انگیزه ها، ارتقای مهارت ها و تشکیل تشکل ها، 5 حوزه ای است که در هر استان به تناسب زمان افتتاح، فعالیت هایی در آن صورت گرفته است. در حوزه تشکل¬های پژوهشی به عنوان فعالیتی که تقریبا تمام استان ها در انجام آن به موفقیت نسبی رسیده اند، هم اینک حدود 441 تشکل پژوهشی در 3 محور کانون، انجمن و هسته تشکیل شده است. اما در حوزه برون سازمانی نیز توافق نامه ها و تفاهم نامه هایی با برخی مراکز پژوهشی منعقد شده است که برخی از آن ها به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مشترک و طرح های مشترک پژوهشی انجامیده است.


3-    نقاط  قوت و ضعف شوراها را در چه می¬دانید و چه پیشنهاد ارتقایی دارید؟
 یکی از مهمترین نقاط قوت شوراهای علمی پژوهشی استان ها حضور چهره های اندیشمند و تاثیر گذار استانی از جمله اساتید حوزه و دانشگاه و مدیران مدارس و معاونان پژوهشی سطوح عالی است.
ایجاد دبیرخانه دائمی، تصویب و اختصاص بودجه کافی و همچنین تمرکز بیشتر اعضای شوراها و حضور موثر علمی در جلسات می تواند زمینه ساز ارتقای فعالیت ها باشد.


4-    نقش مدیران استانی در بالندگی و ارتقای شوراها چیست؟
مدیران استانی می توانند با شناسایی صاحب نظران و اندیشمندان استان از وجود آنان جهت تشکیل کارگروه های تخصصی مورد نیاز استفاده کنند. البته با این فرض که در جذب نیروهای کارآمد جهت تشکیل شوراها دقت کافی به عمل آید و از نیروهای زبده و چهره های شاخص پژوهشی حوزوی و دانشگاهی نیز استفاده شود.
مدیران استانی می توانند با شناسایی مراکز و نهادهای پژوهشی و تعامل 2 موسسه پژوهشی زمینه حضور پژوهشی حوزه ها را در مراکز فراهم نمایند و  تجربیات و امکانات آنها در ارتقای پژوهش های حوزوی بهره ببرند.

5-    چگونه می¬توان از توانمندی شخصیت¬¬های علمی – پژوهشی استان ها بهره گرفت؟
ابتدا لازم است حوزه های مهارتی شخصیت های علمی پژوهشی استان ها از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی مشخص گردد؛ سپس به تناسب نیازها از تخصص اساتید، مشاوران، ارزیابان و کارشناسان استفاده شود. در این فرایند می توان از شخصیت های علمی پژوهشی استانی در برگزاری نشست های علمی یا کارگاه های پژوهشی، کرسی های آزاد اندیشی، ارزیابی و آسیب شناسی و حتی نظریه پردازی و ترسیم نظام پژوهشی بهره ببرند.
6-    رابطه نزدیک شوراهای علمی – پژوهشی را با مدارس و فضای حوزوی چگونه ارزیابی و چه پیشنهاد ارتقایی دارید؟
مصوبات و طرح های پژوهشی باید با نهایت واقع بینی تنظیم شود. این واقع بینی اتفاق نمی افتد جز اینکه اعضای شورا از نزدیک مسائل و مشکلات مدارس را لمس نمایند و با تشکیل جلسات منظم نسبت به رفع  مشکلات تا حصول به نتیجه نهایی اقدام نمایند. تشکیل جلسات منظم با معاون پژوهشی مدارس نیز می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

7-    نحوه بهره¬گیری از سایت پژوهش به منظور تبلیغ و اطلاع رسانی چگونه است؟
سایت پژوهش ظرفیت ناشناخته ای است که باید از طریق مرکز  به شوراها شناسانده شود. اطلاع رسانی آیین نامه ها و نیز شرح وظایف شوراها، تشکل¬ها و کلیه فعالیت های پژوهشی از طریق سایت قابل ارائه است. معرفی تشکل های موفق، مولفان برگزیده، اساتید زبده و آثار آنها نیز از طریق سایت امکان پذیر است.


8. برنامه های آتی شورا علمی – پژوهشی چیست؟
این مدیریت قصد دارد ان شاالله اولین گردهمایی اعضای شوراها را به صورت متمرکز در قم برگزار نماید.
ارزیابی فعالیت ها و تبادل تجربیات اعضا از اهداف این نشست خواهد بود.
بهره گیری از ظرفیت آموزشی پژوهشی برای توجیه برنامه ها و توضیح اهداف و معرفی شوراهای موفق و فعال از دیگر برنامه های آینده معاونت پژوهش هست. هم چنین رتبه بندی شوراهای پژوهشی، تعامل موثر با مراکز استانی و ارتقای کیفی و کمی تشکل های پژوهشی نیز از برنامه های آتی خواهند بود.