تهران-مدرسه علمیه تخصصی رفیعه المصطفی

بیست و دومین پیش‌نشست همایش تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه

شناسه خبر : 155179

1403/12/02

تعداد بازدید : 1

بیست و دومین پیش‌نشست همایش تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه
بیست و دومین پیش‌نشست تحول حوزه های علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمت الله علیه در مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ با حضور محترم سرکار خانم صادقی معاون محترم هماهنگی حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران با موضوع «بازآفرینی هویت مطلوب طلبه در مکتب امامین انقلاب در حوزه علمیه بانو امین(ره) برگزار شد.

بیست و دومین پیش‌نشست تحول حوزه های علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمت الله علیه در مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ با حضور محترم سرکار خانم صادقی معاون محترم هماهنگی حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران با موضوع «بازآفرینی هویت مطلوب طلبه در مکتب امامین انقلاب در حوزه علمیه بانو امین(ره) برگزار شد.

در این نشست، خانم صادقی ضمن بررسی سیره علمی و عملی حضرت امام خمینی (ره)، به جایگاه طلبگی و نقش روحانیت در مسیر یاری دین خدا پرداخت.

طلبه؛ سرباز امام زمان (عج) و انصارالله

خانم صادقی با اشاره به نقش طلبگی در جامعه اسلامی گفت: «طلبگی صرفاً یک شغل یا مسیر علمی نیست، بلکه مسئولیتی سنگین در مسیر یاری دین خدا است.» وی با استناد به آیه ۱۴ سوره صف که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُونوا أَنصارَ اللَّهِ...»، افزود: «ما که قدم در مسیر طلبگی گذاشته‌ایم، باید خود را انصارالله بدانیم و برای تحقق این رسالت، در دو مرحله اساسی گام برداریم:

1. دوران رشد و تربیت: این دوره شامل علم‌آموزی، تهذیب نفس، پرورش معنوی و درک عمیق از دین است.

2. دوران اثرگذاری و خدمت‌رسانی: در این مرحله، طلبه باید با شناخت صحیح از دین، به تبلیغ، تربیت جامعه و نقش‌آفرینی در عرصه‌های اجتماعی بپردازد.»

تهذیب مقدم بر علم‌آموزی؛ شرط اثرگذاری روحانیت

وی با تأکید بر اینکه تهذیب و تقوا در سیره علمای اسلام بر تحصیل مقدم است، اظهار داشت: «امام خمینی (ره) در کتاب اخلاق حرفه‌ای و وظایف صنفی روحانیت تأکید دارند که تهذیب نفس، ضرورت مضاعفی برای طلاب است؛ زیرا بدون آن، علم‌آموزی نه‌تنها مفید نیست، بلکه ممکن است منجر به فساد شود.»

او با اشاره به جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره) افزود: «هدف اسلام، انسان‌سازی است. اگر طلبه‌ای به تهذیب و اخلاق نپردازد، نه خود را می‌سازد و نه می‌تواند جامعه را اصلاح کند. اسلام بیش از هر چیز بر خودسازی جوانان تأکید دارد.»

زهد و ساده‌زیستی؛ رمز نفوذ اجتماعی روحانیت

خانم صادقی زهد و ساده‌زیستی را یکی از اصول مهم در مسیر طلبگی دانست و گفت: «حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، زندگی زاهدانه‌ای داشتند و دارند. طلبه‌ای که به دنیا دلبسته باشد، نفوذ معنوی خود را از دست می‌دهد.» وی تأکید کرد:

رفاه‌طلبی باعث کاهش کیفیت تحصیل و تفقه می‌شود.

طلبه‌ای که دلبسته دنیا باشد، پایگاه مردمی خود را از دست خواهد داد.

حفظ اسلام، در گرو بی‌توجهی به مظاهر دنیوی است.


وی با استناد به آیه «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ»، خاطرنشان کرد: «استقامت در مسیر دین، رمز موفقیت یک طلبه است و مردم نیز از او الگو می‌گیرند.»

پرهیز از آفات اخلاقی؛ لازمه هویت طلبگی

وی در ادامه پرهیز از آفات اخلاقی را لازمه حفظ جایگاه روحانیت دانست و تأکید کرد:

ریا، بزرگ‌ترین آفت طلبگی است.

عجب و خودبینی، مانع اثرگذاری کلام روحانی است.

تکبر و غیبت، سرمایه معنوی روحانیت را از بین می‌برد.


روحانیت؛ مهم‌ترین قشر امت دولت‌ساز

خانم صادقی با اشاره به ۲۷۰ کارویژه روحانیت پس از انقلاب اسلامی، به نقش این قشر در تحقق اهداف انقلاب اسلامی پرداخت و گفت:

«تحقق انقلاب اسلامی یک فرآیند زنجیره‌ای دارد که شامل مراحل زیر است:

1. انقلاب اسلامی

2. نظام اسلامی

3. دولت اسلامی

4. جامعه اسلامی

5. تمدن اسلامی

روحانیت در مراحل اول و دوم، نقش مؤثری ایفا کرده است، اما در مرحله دولت اسلامی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که دولت اسلامی هنوز شکل نگرفته است؛ از جمله، عدالت به‌طور کامل در جامعه اجرا نشده است.»

وی افزود: «روحانیت، مهم‌ترین قشر امت دولت‌ساز است» و برای تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی، جهاد تبیین تمدنی بر دوش روحانیون قرار دارد.

چهار مسئولیت اساسی روحانیت در مسیر امت‌سازی

وی در پایان به چهار ساحت مهم روحانیت اشاره کرد و گفت:

1. حیث اخلاقی و معنوی: روحانیت باید در جهاد تبیین، دارای معنویت و اخلاق الهی باشد.

2. حیث فکری و علمی: تولید علم و تفکر از مهم‌ترین وظایف روحانیت است.

3. حیث بصیرتی: شناخت صحیح از مسائل روز، لازمه هدایت جامعه است.

4. حیث مهارتی و تشکیلاتی: روحانیت باید با مهارت‌های مدیریتی، تشکیلاتی و تبلیغی آشنا باشد.

خانم صادقی در پایان این پیش‌نشست تأکید کرد: «اگر روحانیت بتواند در این چهار حوزه نقش‌آفرینی کند، زمینه‌ساز تحقق تمدن اسلامی خواهد شد. این وظیفه خطیر، نیازمند تقوا، علم، استقامت و اخلاص در عمل است.»

اخبار مرتبط