مازندران-بابل-حضرت خدیجه س

برگزاری نشست علمی وحدت حوزه و دانشگاه به منزله وحدت دو شعبه از علم و دین

شناسه خبر : 154861

1403/11/23

تعداد بازدید : 4

برگزاری نشست علمی وحدت حوزه و دانشگاه به منزله وحدت دو شعبه از علم و دین
نشست علمی پژوهشی با عنوان وحوت حوزه و دانشگاه به منزله وحدت دو شعبه از علم و دین در تاریخ ۲۹/۹/۱۴۰۳ در جمع طلاب سطح ۳ برگزار گردید.

به همت معاونت پژوهش نشست علمی پژوهشی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه با عنوان وحوت حوزه و دانشگاه به منزله وحدت دو شعبه از علم و دین با حضور استاد حوزه و دانشگاه جناب آقای دکتر حبیب الله حلیمی در تاریخ ۲۹/۹/۱۴۰۳ در جمع طلاب سطح ۳ برگزار گردید.

شهید مفتح رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه در روز ۲۷ آذر ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان به شهادت رسید.

این گروه تفسیرهای نادرستی از قرآن می کردند و لذا حضرات مطهری و مفتح به دست آنان به شهادت رسیدند.

ایشان در ادامه فرمودند:

کشورهای اسلامی حرف اول علمی را می زدند علم و دین با هم بودند مثلاً بزرگان دین ابن سینا که حتی الان کتاب شفای ایشان در دانشگاه های آمریکا تدریس می شود

عمر خیام و زکریا رازی که در آن زمان پدر علم فلسفه بوده و علم را به دو قسم طبیعی و فرا طبیعی تقسیم می شده است

اما در قرن ۱۸ که هیون وارد عمل شد و و قرن ۱۹ که عصر رنسانس بوده علم را آنچه که فایده تجربی داشته باشد می دانستند

لذا در این قرن، فیزیک ، شیمی و ‌‌. از علوم الهی جدا شد  در کشورهای مختلفی با نام علم وارد شد در حالی که کلیسا مسئول دین بوده است.

در این میان حوزه های علمیه نیز دچار اشتباه راهبردی شدند و آن اینکه علوم روز را برای کفار می دانستند و و آنها را به حوزه دین راه نمی دادند تا آنجا که حوزه ها علامه طباطبایی و امام راحل را بخاطر فراگیری فلسفه کافر می دانستند.

با وجود تاکید رهبری انقلاب با استناد به روایت العلم السلطان، به ضرورت فراگیری  علم در همه حوزه ها، برخیزحوزوی ها علم را فقط فقه و آیات الاحکام می دانند

یا به عبارت دیگر تنگ نظری هایی در داخل خود حوزه وجود داشته که فضا را برای عملیاتی کردن رویکرد دین از علم در کشورهای اسلامی از سوی غرب آماده کرده بود با این وجود نگاهی بروز می کند که می فرماید دین و علم با هم وحدت و تداخل داشته باشند

ایشان افزود: دلیل عدم جدایی دین از علم بدین شرح است

۱. دو کتاب در هستی وجود دارد

کتاب قانون و شریعت و کتاب تکوین

خالق هر دو خدای متعال است لذا هرچه علم از دین خارج می کند، خدایی هست

۲. آنچه از کتاب تکوین به تشریع استدلال می کند عقل است و خالق عقل و استدلال هم خداست