به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست علمی آثار تربیتی عبادت از منظر قرآن و صحیفه سجادیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار گردید.

گلستان-نشست علمی آثار تربیتی عبادت از منظر قرآن و صحیفه سجادیه

شناسه خبر : 154500

1403/09/21

تعداد بازدید : 2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان در فرهنگ تربیتی ائمه معصومین (علیهم السلام)، بالاترین درجه بندگی و عبودیت یک انسان، عبادت است. حقیقت دعا و نیایش، بندگی برای خداست و راز و نیاز در محضر معبود، نشانه بندگی و امتیاز انسان از سایر موجودات و نردبانی برای رسیدن به کمال است

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست علمی آثار تربیتی عبادت از منظر قرآن و صحیفه سجادیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار گردید.
در این نشست خانم فرح زاد دانش آموخته سطح 3 این مدرسه گفت: در فرهنگ تربیتی ائمه معصومین (علیهم السلام)، بالاترین درجه بندگی و عبودیت یک انسان، عبادت است. حقیقت دعا و نیایش، بندگی برای خداست و راز و نیاز در محضر معبود، نشانه بندگی و امتیاز انسان از سایر موجودات و نردبانی برای رسیدن به کمال است.
دانش آموخته سطح 3 این مدرسه ادعیه و مناجاتی که از پیشوایان معصوم (علیهم السلام)به یادگار مانده را مجموعه‌ای از درس خودسازی و انسان‌سازی دانست و گفت: انسانی که به مکتب دعا و نیایش معتقد باشد با تاسی از مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، قادر است خود را تربیت کند و به مقام عبودیت برسد. رفتار و کردار انسان بستگی تمام به تربیت او دارد.
وی عوامل متعدد از جمله عوامل محیطی، تربیتی و عقیدتی را در شکل‌گیری رفتارهای انسان موثر دانسته و گفت: انسان با اراده و اختیاری که دارد می‌تواند با انتخاب رفتار نیک یا بد به اوج سعادت یا شقاوت دست یابد.
خانم فرح زاد ادامه داد: برای خودشناسی و خودسازی و کسب کمالات معنوی راهی موثرتر از کانال ارتباطی عبادت نیست و این ارتباط معنوی در طهارت روح و سلامت روان فرد نیز اثر مطلوب دارد، همچنین سبب انگیزه برای ایجاد فضائل و دوری از رذایل اخلاقی می‌شود.
دانش آموخته سطح 3 این مدرسه در ادامه به آثار عبادت در بُعد اجتماعی پرداخت و گفت: عبادت سبب اتحاد و همبستگی و تحکیم پیوندها و تقویت باورهای دینی و بهبود روابط اجتماعی می‌گردد. لذا مهم‌ترین راه شناخت عوامل هدایت انسان، انس با قرآن و ادعیه است و این ارتباط با خالق یکتا به نوعی روش تربیتی است. با توجه به آیات و روایات هر یک از جلوه‌های عبادت اثر تربیتی ویژه‌ای دارد؛ نماز از فحشا و منکر نهی می‌کند، روزه با هوای نفس مبارزه می‌کند و تمرین خویشتن‌داری است، زکات اختلاف طبقاتی را کاهش می‌دهد و حج باعث قوت و قدرت اسلام و اتحاد صفوف مسلمانان می‌شود.
وی در ادامه گفت: صحیفه سجادیه هم که یکی از متون مهم شیعی می‌باشد مانند قرآن کریم، شامل اصول اسلامی و معارف ارزشمندی است که موجب استواری عقاید و تکامل نفوس و فزونی صفات پسندیده در انسان می‌گردد، در واقع تمام بیانات مطرح شده از امام سجاد علیه السلام که در صحیفه سجادیه، آمده برگرفته از کلام خدا و قرآن است. امام سجاد علیه السلام، با تاکید بر عبادت و انس با خدا در قالب دعا، انسان را به صورت ریشه‌ای تربیت کرده و ارزش‌ها و مکارم اخلاقی را در وجود انسان نهادینه می‌سازد.
خانم فرح زاد گفت: در فرهنگ اسلام که تعلیم و تربیت بر پایه اعتقادات دینی بنا شده، زمانی عبادت، ارزش تربیتی خود را نشان می‌دهد که اثر این اعتقاد و عمل در تمام کردار و گفتار فرد نمایان باشد چنین فردی با تربیت خود، در نهایت به رشد و تربیت جامعه هم کمک می‌کند. بر این اساس هر چه رفتار و گفتار فرد با دیگر افراد جامعه بهتر باشد و از روابط اجتماعی سالم‌تری برخوردار باشد، زمینه رشد و تکامل در او فراهم‌تر می‌شود و روابط اجتماعی بهبود می‌یابد.