اصفهان|مدرسه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها سطح 4|اصفهان

رساله سطح 4 «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد » دفاع شد

شناسه خبر : 154285

1403/10/12

تعداد بازدید :

رساله سطح 4 «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد » دفاع شد
دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان از رساله خود با عنوان: «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد » دفاع کرد.

دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان  از رساله خود با عنوان: «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد » دفاع کرد.

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان ، خانم فاطمه طائبی اصفهانی ، دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان  از رساله خود با عنوان: «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد» به راهنمایی حجه الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا زکی زاده ومشاوره حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی مسترحمی  وداوری حجج اسلام دکتر مرتضی فدایی  ودکتر رضا حبیبی در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان  دفاع کرد.

خانم فاطمه طائبی در دفاع از رساله خود اظهار داشت: نقد و انتقاد عموماً به بیان نقایص و کاستی‌ها معنا شده و نشان دادن نارضایتی خود از کسی یا نهادی با بیان کردن بدی‌ها، خطاها و ایراداتش و جدا کردن هر چیز خوب از بد در معانی آن نیز دیده می‌شود. این پژوهش با بهره‌گیری از روش توصیفی تحلیلی در صدد پاسخگویی به چگونگی مسائلی مانند زمینه های نقد، عوامل و موانع نقد، روشها و اقسام نقد و اهداف و آثار نقد در قرآن و حدیث پرداخته است. نتایج تحقیق بر اساس الگوی نظری استراوس و کوربین، حاکی از آن است که عوامل و موانع نقد در قرآن و حدیث در جنبه های بینشی و رفتاری و موانع فردی و اجتماعی بوده و این موارد در قالب و کیفیت‌های متفاوت مانند امر و نهی و استفهام و یا به صورت عتاب و تکریم و تنها و همراه با مواردی مانند جایگزین، پیامد و ریشه مطرح شده است. و در نهایت به اهداف تعلیمی و یا تهدیدی انجام شده و دارای آثار فردی و اجتماعی در قرآن و حدیث است.

طلبه سطح 4 در ادامه افزود: الگوی به دست آمده در رساله حاضر بر اساس الگوی پارادایمی در رویکرد سیستماتیک (طرح جی تی ام سیستماتیک SY-GTM ) می‌باشد بدین صورت که زمینه های انسانی و دینی با همراهی موجبات علی و برداشته شدن موانع با کمک راهبردها و روشهای گوناگون موجب رسیدن به اهداف و آثار مورد نظر خواهد شد.

وی  درادامه به پاسخ اشکالات مطرح شده از سوی داوران در  جلسه پیش دفاع پرداخت وموارد اصلاحی را در قالب پاور پونت برای حاضران ارائه نمود .