در ابتدا استاد ارائه کننده، جناب آقاي زاهدي گفت: «اصل حجاب واجب است بدليل آيات قرآني و روايات خاصه».حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی زنان و مردان عالم و گل سرسبد هستی و عصاره خلقت می باشد. یکی از مهمترین ثمرات ایشان تربیت فرزندانی همچون حسن و حسین علیهم السلام و زینب کبری سلام الله علیها می باشد که عالم بشریت هنوز هم بر سر سفره آن بزرگواران نشسته است. حال بهتر معلوم می گردد که چرا محیط خانه مرکز تعالی و رشد یک زن می باشد و چرا بهترین حالت برای او این است که کمترین حضور را در جامعه داشته باشد تا این که بهتر بتواند به وظایف مهم و اساسی خود عمل نماید.
در ادامه يكي از پرسشگران از استاد ارائه دهنده سوال كرد: با توجه به فرمایش حضرت فاطمه سلام الله علیها که «بهترین چیز برای زن آن است که نه او نامحرمی را ببیند و نه نامحرمی او را»، چگونه می توان آن حضرت را در جامعه امروزی به عنوان الگو قرار داد؟ در حالی که زن در جامعه امروزی حضوری فعال در اجتماع دارد؟
استاد پاسخ داد که احساس الگو خواهی فطری و درونی از یک سو و مشاهدة سیر تکاملی به کمال رسیدگان از دیگر سوی، انسان را وا می دارد تا برای رسیدن سریع تر به کمال مطلوب، روش و سیرة آن تکامل یافتگان را الگوی خویش سازد و تلاشی آگاهانه و هدف دار برای ایجاد هماهنگی و انسجام رفتاری با الگوهای خویش در پیش گیرد. در این الگو خواهی باید به نکاتی توجه داشت که بدون توجه به آنها، الگو خواهی با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.
- الگو پذیری از معصومین علیهم السلام به دو صورت می تواند صورت پذیرد: مستقیم و غیر مستقیم. الگوپذیری مستقیم آن است که گفتار و رفتار آن بزرگواران را عیناً برنامه و راه و رسم زندگانی خویش قرار دهیم. در بسیاری از موارد گفتاری خاص یا رفتاری مشخص از ایشان با همان شکل و قالب رفتاری می تواند اسوه و الگوی ما قرار گیرد. برای نمونه می شنویم که حضرت زهرا سلام الله علیها در پس هر نماز واجب ذکر مخصوص داشتند. (34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمدلله، 33 مرتبه سبحان الله). ذکری که دستور آن را به عنوان هدیه ای عظیم از پدر بزرگوارشان دریافت کرده بودند و همواره بر آن مداومت می ورزیدند و به شیعیان خویش نیز توصیه می فرمودند. از این روی ما نیز به آن حضرت اقتدا می نماییم و همان ذکر را با همان ترتیب بعد از هر نماز واجب به عنوان با فضیلت ترین تعقیبات نماز می گوییم. چنین اقتدایی به آن بزرگوار، اسوه پذیری مستقیم خواهد بود.
اما الگو پذیری غیر مستقیم آن است که روح و حقیقت گفتار یا کردار آن اسوه های الهی را درک نماییم و با تحلیل و استنباط از سیرة علمی و عملی آن بزرگواران، وظیفة خویش را در همة ابعاد زندگانی (فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... ) دریابیم. بسیاری از شکل ها و قالب های رفتاری اسوه ها ویژة همان عصر و زمان خودشان بوده است. از این روی منظور از اسوه پذیری از آن رفتارها، این نیست که همان قالب و شکل رفتاری خاص را اقتباس و تقلید کنیم. بلکه مطلوب و مقصود این است که روح و محتوای آن سیرة رفتاری را درک نماییم و آن را در شکل ها و کالبد هایی نوین، طبق اقتضای شرایط زمانی و مکانی خویش انجام دهیم.
برای نمونه در روایات می بینیم که فاطمة زهرا سلام الله علیها و علی مرتضی علیه السلام در یک چهار دیواری کوچک و گلین زندگی می کنند. حضرت زهرا سلام الله علیها چادری از لیف خرما می بافد و از آن استفاده می کند و... قالب و شکل این گونه رفتارها به هیچ وجه در عصر حاضر قابل تأسی نمی باشد. اما آن چه ارزشمند و قابل تأسی است، «حقیقت»، «محتوا» و «روح» این رفتارهاست. اسوه پذیران حقیقی آنانی اند که روح این رفتار ها را درک و اقتباس نمایند و در کالبد زندگی خویش به کار گیرند مانند: روح بی اعتنایی به دنیا و حقیر شمردن مظاهر فریبندة آن، روح پارسایی و رستگی از حبّ دنیا، روح ساده زیستی و پرهیز شدید از تجمّل گرایی.
- روایت حضرت زهرا سلام الله علیها در این روایت فرموده اند که برای زنان بهتر است که مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز ایشان را نبینند. این روایت معروف با عبارت های مختلفی در منابع پر شماری از کتاب های حدیثی، اخلاقی و تاریخی شیعه و سنّی موجود است ولی در سیره عملی رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم می بینیم که در هر سفري يكي از ازواج خود را با خود مي برد و وظيفه حمايت و نگهداري بر عهده اصحاب بود، خانم ها در جبهه شركت مي كردند و به مداوي مجروحين مي پرداختند.
این روایت نشان از مقام و منزلت بانوان والای زن در اسلام می باشد. بسیاری از کارهای مهم انسان ها، بر عهده زنان قرار داده شده است از جمله: تربیت فرزند و فراهم آوردن آرامش و حرارت در محیط خانه، بر عهده زنان می باشد. انسان ها جامعه را می سازند و به تعالی می رسانند و زنان تربیت این انسان ها و زمینه سازی تعالی و رشد آن ها را بر عهده دارند. لذا اولین و بهترین محیط و حیطه فعالیت یک زن، محیط خانه می باشد و مرکز تکامل بانوان، محیط خانواده می باشد.