در این کارگاه حجتالاسلام انجم شعاع، دبیر جشنواره علامه حلی در استان کرمان با اشاره به آسیب های مطالعه سطحی، به تغییر در نظام فکری افراد از فردی به جمعی اشاره کرد و گفت: همانگونه که انقلاب صنعتی در دهههای قبل اتفاق افتاد، باید انقلاب فرهنگی به معنای تغییر در سیستم آموزشی نیز اتفاق بیفتند.
وی با تشریح محورهای تغییر در نظام آموزشی به مسأله محتواهای آموزشی اشاره کرد و افزود: انقلاب فرهنگی در حیطه آموزش باید در کیفیت آموزش، روشها، محتواها و حکمت و فلسفه اتفاق بیفتد و در این بین هم دانشگاهها و هم حوزههای علمیه نقش مؤثری را ایفا میکنند.
دبیر جشنواره علامه حلی در استان کرمان وظیفه حوزه را تغییر در فقه حکومتی، حکمت حکومتی و اخلاق حکومتی دانست و اظهار کرد: 90 درصد تألیفات و کتابهای حوزههای علمیه در حوزه اخلاق فردی است در صورتی که باید تألیفات، در حوزه اخلاق برای جامعه و مؤسسات تنظیم شود.
حجتالاسلام انجمشعاع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو بنیاد مهم فرهنگی کشور یعنی دانشگاه و حوزه ادامه داد: به تعبیر امام خمینی(ره) «فرهنگ دانشگاه و فرهنگ حوزه باید در هم ذوب شوند و این ذوب شدن یعنی محتوا و روشهای علمیشان در هم یکی شود تا نتایج یکی شود و در صحنه اداری یک تغییر و دگرگونی مثبت اتفاق بیفتند که در نتیجه این تغییر امنیت اجتماعی و عدالت اجتماعی به وقوع میپیوندد».
وی نحوه مطالعه کتاب را در ارتباط مستقیم با تغییر در نظام فکری افراد دانست و خاطرنشان کرد: کتابخوانی در حال حاضر به صورت نگاه فردی و سطحی است. اما زمانی که نظام فکری از سمت فردی به جمعی حرکت کند ، هر فرد متناسب با نظام فکری مطالعه میکند و هر کتابی را مطالعه نمیکند؛فرد مینگرد که در این نظام فکری جای خلأها کجاست و سعی میکند در همان حیطه به مطالعه و تحقیق بپردازد چون نگاه او دیگر یک نگاه فردی نیست، بلکه یک نگاه کلی و عمیق است در این صورت مطالعه و تحقیق جهتدار میشود و فرد کتاب را جهتدار و با موضعگیری و با هدف نقد میخواند.
دبیر جشنواره علامه حلی در استان کرمان با توصیه به طلاب گفت: اگر بخواهیم سرانه کیفی مطالعه در حوزههای علمیه افزایش پیدا کند، باید ابتدا کتاب و کتابخوانی را در یک نگاه تخصصی ببینیم، زیرا حوزه مطالعه یکبار در حیطه فرهنگ عمومی کتابخوانی و بار دیگر در حیطه مطالعه تخصصی بررسی میشود که طلاب باید در حیطه دوم یعنی حیطه تخصصی کتابخوانی وارد شوند و مطالعاتشان را جهتدار کنند.
وی ادامه داد: این موضوع زمانی قابل اجرا است که یک نظام فکری با چهارچوب مدون شکل بگیرد، در این صورت مطالعات عمیقتر و بیشتر خواهد شد و خود افراد بدون نیاز به مشوقهایی مثل جوایز به دنبال مطالعه خواهند رفت.