خانم موسوی درابتدا تاثيرات مثبت فضاي مجازي براي نوجوانان را بیان کرد از جمله:
1-آموزش و يادگيري؛ درحال حاضر چيزي نيست كه در فضاي مجازي يافت نشود، نوجوان مي تواند با كمك اين ويژگي در هر موضوعي كه دوست دارد آموزش ببيند و مهارت يادبگيرد و دانسته هاي خود را افزايش دهد.هرچند اين ويژگي مثل شمير دولبه است؛ چرا كه نوجوان شما مي تواند با يك جستجوي ساده به هر محتوايي حتي محتواي نامناسب دست پيدا كند.
2-سلامت و سبك زندگي
نوجوانان مي توانند پيام هاي مهمي در حوزه سلامت جسماني و رواني از رسانه هاي اجتماعي دريافت كنند؛ به طور مثال پيام هايي با هدف جلوگيري از افسردگي و خودكشي در نوجوانان، ترويج روابط مثبت و محترمانه، يا تشويق به تغذيه و عادات سالم سبك زندگي.
3-هويت يابي
داستان هايي با كيفيت خوب در نمايش هاي تلوويزيوني و فيلم ها مي توانند به نوجوانان كمك كنند تا جنبه هايي از هويت مانند جنسيت، روابط عاطفي، هدف گزاري و تلاش كردن را كشف كنند؛ بخصوص تماشاي اين برنامه ها با فرزندتان فرصت خوبي براي بحث و آموزش به آن هاست.
استاد در ادامه به برخی راه های كمك به نوجوانان براي كاهش تاثيرات تكنولوژي و فضاي مجازي اشاره کرد که عبارتند از:
1-صحبت درمورد محتواهاي مورد علاقه؛ بهترين راه براي كمك به فرزندتان در خصوص تاثير رسانه هاي اجتماعي و ساير ابزارهاي ديجيتال اين است كه در مورد محتواهاي مورد علاقه آن ها صحبت كنيد.مثلا اگر فرزند شما دوست دارد پيج زيبايي و مراقبت پوستي را در اينستاگرام تماشا كند، مي توانيد درباره محصولات مراقبت پوستي صحبت كنيد يا اگر به بازي ويدئويي جي تي آ علاقه دارد مي توانيد در مورد خشونت، بهره كشي از زنان و فعاليت هاي مجرمانه صحبت كنيد.
2تشويق نگرش پرسشگر؛ وقتي با فرزندتان درباره رسانه حرف مي زنيد مي توانيد او را به سوال پرسيدن تشويق كنيد. اين كار به او كمك مي كند تا حقايق را از نظر خود مرتب كند و تبليغات و اخبار جعلي را بشناسد.
اثرات مخربی که فضاي مجازي بر سبك زندگي نوجوانان دارد شامل: وی افزود:
1.دوري بچه ها از خانواده يا حتي دوستان واقعي خود.
2.تمايل به تجمل گرايي
3.ساخت هويت فيك
4.آسيب جسماني
5.آسيب رواني
ايشان در پايان اظهار داشت: تكنولوژي دنياي مجازي با همه تاثيرات خوب و بد خود، تنها يكي از چندين منبع تاثيرگذار بر رفتار و نگرش هاي نوجوان شما هستند و خانواده، دوستان و همسالان، پيشينه فرهنگي و موارد ديگر مي تواند تاثيرات قوي تري از دنياي مجازي داشته باشند. حواسمان به ساير منابع تاثيرگذار بر نوجوان باشد.