مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید آغاز گردید و در ادامه سه موضوع مورد بحث و نقد و بررسی قرار گرفت که ارائه دهندگان در این بحث حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای طاهری ، سرکار خانم نصیبه خلیل نژاد ، سرکارخانم زهرا عادلی نسب و سرکارخانم عطیه قره سوفلو بودند. که بصورت اجمالی در یک جمع بندی کلی به آن ها اشاره می گردد.
1. چرا زن نمی تواند قاضی باشد؟
الف: تفاوتهای جسمی و روحی بین زن و مرد و برتری تکوینی مردان بر زنان باعث شده برخی مسئولیت ها از زنان برداشته شود. زیرا واگذاری مسئولیت ها بر اساس توانایی ها است و این نقص برای زنان محسوب نمی شود.
ب: زنان روحیه انفعالی در قبال احساسات دارند و با توجه به اینکه قضاوت خصوصاً اجرای حدود و قصاص و چالش های آن ، نیاز به قاطعیت دارد این مسئولیت به مردان واگذار شد.
2. شهادت زنان
شهادت در اصطلاح عبارت است از : اخبار از وقوع امور محسوس به یکی از حو اس
شرایط شهادت زنان :
هیچ یک از اقسام حق الله با یک شاهد و دو زن و یا با یک شاهد و قسم مدعی و یا با شهادت زنان به تنهایی و لو خیلی زیاد باشند ثابت نمی شود
شهادت در قرآن :
قرآن کریم در احکام نورانی خود میان شهادت مردان و زنان فرق نگذاشته است و بر هر دو اثر حقوقی بار کرده است در قرآن کریم در چهارمورد است: 1-وصیت : مائده/106. 2- طلاق/3. 3- نور/4و13 4- نساء/15.
دین: بقره/282 از گواهی و تعهد شهود سخن به میان آمده است .
فلسفه و چرایی حکم :
بعضی معتقدند که پی بردن به حکمت احکام نه وظیفه ی ماست و نه در بسیاری از موارد در توان ما برخی دیگر به بیان حکمت دین حکم پرداخته اند از جمله :
دور بودن زن از مسائل مالی و اجتماعی در عصر نزول و مقطعی بودن احکام. غلبه رطوبت در زن به علت فراج او و تاثیر گذاشتن این مورد بر روی حافظه اش.
غلبه عواطف و احساسات در زن و
تحت سلطه بودن زنان نسبت به مردان و تاثیر پذیری آنها از تعهدیدات
3. چرا زن باید بعد از طلاق عده نگاه دارد ؟
در دیدگاه فقهی عده به معنای زمان معینی است که در آن زمان زن باید برای کسب اطمینان از بری بودن رحم از حمل یا به علت مرگ شوهر صبر نماید . عده به منظور صیانت نسب و جلوگیری از آمیخته شدن آنها با یکدیگر تشریع شده است . در آیه کریمه 228 از سوره بقره آمده است : «و المطلقات یتربصن بانفسهن ثلاثه قروء. زنان مطلقه به مدت سه پاکی را به انتظار می گذرانند.»
نتیجه گیری
با بررسی اشکال مختلف انحلال عقد به اسباب مختلف در یافتیم در مواردی که زوجه ؛ بالغ غیریائسه و مدخو له باشد؛ در چند حالت واجب است که عده نگهدارد: در نکاح موقت اگر باردار باشد تا وضع حمل و در غیر این صورت به مدت دو حیض ، در ازدواج دائم در صورت بارداری تا زمان حمل و در غیر این صورت به مدت سه حیض یا سه پاکی ، در صورت وفات زوج چنانچه زوجه باردار باشد به حداکثرزمان بین وضع حمل و چهارماه و ده روز و در غیر این صورت تاچهار ماه و ده روز ، در صورتی که زوج مفقود الاثر باشد و حکم به طلاق داده شود نیز به همین میزان است
در خصوص فلسفه وجوب عده بر زنان ، دیدگاه های دو گانه ای بیان شده است ؛ برخی آن را برای اطمینان از عدم بارداری زن و جلوگیری از اختلاط نسب ها دانسته و برخی دیگر به هر ترتیب آن را امری تعبدی قلمداد می کنند.