مرکزی -ساوه-کارگاه پژوهشی

مرکزی-ساوه -کارگاه پژوهشی با عنوان: مهارت های موضوع یابی و طرح نامه نویسی برای طلاب رشته اخلاق و تربیت اسلامی-موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول(سلام الله علیها)

شناسه خبر : 153605

1403/09/24

تعداد بازدید : 2

مرکزی-ساوه -کارگاه پژوهشی با عنوان: مهارت های موضوع یابی و طرح نامه نویسی برای طلاب رشته اخلاق و تربیت اسلامی-موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول(سلام الله علیها)
در هفته پژوهش مورخ۱۴۰۳/۹/۲۴ کارگاه پژوهشی با عنوان:مهارت های موضوع یابی و طرح نامه نویسی برای طلاب رشته اخلاق و تربیت اسلامی با حضور اساتید گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین بهرام طجری و حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی برگزار گردید.

به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول سلام الله علیها ساوه در هفته پژوهش مورخ۱۴۰۳/۹/۲۴ کارگاه پژوهشی با عنوان:مهارت های موضوع یابی و طرح نامه نویسی برای طلاب رشته اخلاق و تربیت اسلامی با حضور اساتید گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین بهرام طجری و حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی برگزار گردید.

هر دو استاد بزرگوار نویسنده ، محقق  و پژوهشگر مطرح در رشته اخلاق و تربیت اسلامی می باشند.

استاد بهرام طجری بیان خود را با تمثیلی از  بیکن آغاز نمودند:

فرانسیس بیکن؛فیلسوف و سیاستمدار برجسته بریتانیایی شیوه فکر کردن آدمها را به عنکبوت ، مورچه یا زنبور عسل تشبیه می کند.

استعاره عنکبوتی شیوه غلط فکر کردن کسانی است که اطلاعات را سوگیرانه جمع آوری می کنند. به همین دلیل فرانسیس بیکن می گوید، بعضی از آدمهامطالعه می کنند، ولی به گونه‌ای مطالعه می‌کنند که همیشه همان نتیجه گیری را که پیش از مطالعه داشتند تایید می شود، یعنی وقتی به سراغ مطالعه یک مطلبی می روند، چنان با سوگیری و تعصب به سمت تحقیق و مطالعه می روند، که فقط آراء و عقایدی را که اعتقادات آنها را تایید می کند پیدا می کنند. بیطرفانه تحقیق نمی کنند.

۲. بیکن شیوه دیگر غلط تفکر را شیوه  تفکر مورچه ای  می داند. مورچه ها مرتب دانه جمع می کنند، و دانه ها را ذخیره می کنند تا بعد مصرف کنند، روی دانه های جمع آوری کرده هیچ فرآوری انجام نمی دهند و دانه ها فقط با همان شکل اصلی انباشته می شوند. مثل بعضی از مردم که مثل بانک اطلاعات یا کتابخانه هستند. کلیه اطلاعات جدید را جمع آوری می کنند ولی آن اطلاعات را تحلیل جدید نمی‌کنند. نقد نمی کنند، چیدمان جدیدی به آن نمی دهند، به نتیجه گیری جدیدی نمی رسند، و خلاقیتی به خرج نمی دهند.  یعنی این بانک اطلاعات در شیوه زندگی او و نحوه تصمیم گیری او هیچ تاثیری نگذاشته است.

 

۳. بیکن شیوه سوم درست مواجهه با اطلاعات را شیوه زنبور عسل می داند، یعنی شیوه کسی که اطلاعات را وقتی جمع‌آوری می‌کند تحلیل می‌کند، چیدمان جدیدی به آن می‌دهد، چکیده‌ای از آن در می آورد، شخصی سازی اش می کند و آن را در زندگی عملی و روزمره خودش می کشاند، مثل زنبور عسلی که گرده های گیاهان را جمع می کند ولی با فراوری که رویش انجام می دهد از آن گرده‌ها عسل می سازد.

درادامه افزودند:در پایان نامه ارشد ما نوآوری نداریم فقط تمرین تحقیق انجام می‌دهیم در واقع یک تالیف منسجم داریم.

در رابطه با انتخاب موضوع پایان‌نامه افزودند: موضوع پایان نامه باید معین روشن متمایز ژرف قابل رویت برای خواص روشمند قابل حل باشد.

در واقع باید به این گونه باشد که ما مشکل را در جامعه رصد کنید سپس هر تعداد سوال درباره مشکل به ذهنتان می‌آید بنویسیدبعد سوال‌ها را طبقه بندی نمایید.

 ۵ عنوان کلی‌تر را انتخاب می‌کنیم و از بین این پنج عنوان هم یکی از آنها که مهمتر است را انتخاب می‌کنیم.

استاد بهرام طجری افزودند:مسئله یابی نقطه آغازین حرکت پژوهشی و گام مهم در انتخاب موضوع است.

تا دلی آتش نگیرد حرف جانسوزی نگوید

تا ما دغدغه‌ای در جامعه نداشته باشیم نمی‌توانیم موضوع خوب برای پایان نامه ارائه دهیم.

در ادامه استاد حبیبی فرمودند:

مؤلفه‌های طرح تحقیق شامل : انتخاب موضوع، تبیین مسئله ،سوال اصلی و فرعی، اهداف تحقیق و پیشینه است

تبیین مسئله: به معنای توضیح دغدغه ذهنی محقق و مطلوب و خواسته ذهنی وی .

مثلاً فردی مسئله‌اش این بود که چرا فرزندان خانواده های مذهبی نماز خوان نیستند و برای موضوع خود این عنوان را انتخاب کرده بود که :جوانان و راهکارهای علاقه به نماز درواقع موضوع مبهم  و دقیقاً مشخص نبود که مسئله اش  چه بود؟ اولین کار توضیح عنوان بحث است.

ایشان افزودند: در تدوین پایان نامه اولین گام پیدا کردن سوال اصلی از فرعی است و دومین گام ترتیب سوالات فرعی است.

در ادامه استاد حبیبی بیان داشتند:در تدوین پایان نامه حتماً اول سوالات بعد هدف مشخص شود و باید سوالات کاملاً با اهداف انطباق داشته باشد.

در ادامه پیرامون اینکه هدف چیست ؟توضیحاتی بیان نمودند.

سپس پیرامون نحوه بیان سوال اصلی و سوالات فرعی توضیحاتی بیان نمودند.

در پایان اساتید به سوالات طلاب پاسخ دادند.