نشست پژوهشی در راستای سیر مطالعاتی ، با موضوع :تدبیر منزل از منظر وحی توسط لیلا یعقوبی و ارائه یاسمین لک خسروی و شیوا خادمی به صورت مجازی در سامانه سیما برگزار شد.
لک خسروی در ارائه مقاله روش شناختی فارابی در تدبیر منزل و تاثیر آن در سبک زندگی بیان کرد: تدبیر منزل نحوه ی اداره کردن خانه و خانواده است که از مولفه های مهم و تاثیرگذار در سبک زندگی در جامعه به شمار می رود زیرا خانواده نقش محوری در نهادینه کردن ارزش ها دارد وعملکرد تربیتی و مدیریتی درون خانه به جامعه بازگردانده می شودبه عبارتی بخشی از سبک زندگی و شیوه عملکرد افراد: الگوی مصرف ، روابط بین زن ومرد، نوع لباس، نحوهی صحبت ، تفریحات واوقات فراغت و..متاثر از خانواده وتدبیر منزل است .
یکی ازروش های معرفتی فارابی در تدبیر منزل توجه به اصل فطرت است.بنابر اصل فطرت گرایی فارابی انسان نیازمند خانواده و گروهی است تا هر یک از افراد آن با توجه به استعداد های خود عهده دار کاری شوند و یکدیگر را برای رسیدن به هدف ها یاری کنند بنابراین زندگی اجتماعی برای انسان امری ضروری است از سوی دیگر زندگی اجتماعی نیز از خانواده شروع می شود پس هر یک از اعضای خانواده برای رسیدن به کمال باید براساس توانایی های خود همکاری کنند.
در ادامه افزود: روش شناسی معرفتی فارابی در حوزه ارزش ها و باید ها ونباید ها ی عقلی و در عرصه ی روابط و رفتارهای خانوادگی رویکرد میانه روی ، برترین خواهی ، محبت ورزی و عدالت ورزی را برای تدبیر منزل معرفی می کند. همچنین بیان کرد: روش شناسی معرفتی تدبیر منزل در نوع سبک زندگی انسان موثر است چون بین تدبیر منزل و سبک زندگی رابطه دو سویه برقرار است یعنی نحوه تدبیر منزل، نوع سبک زندگی را مشخص می کند بنابراین می توان اصول روش شناسی معرفتی حکمت منزلی فارابی را کاربردی و مفید برای اصلاح سبک زندگی ضروری دانست.
در ادامه لک خسروی به تبیین مقاله جایگاه تدبیر منزل در میراث اخلاق فلسفی با رویکردانتقادی پرداخت وافزود:آنچه در میراث اخلاق اسلامی مورد توجه قرار می گیرد برتری مباحث اخلاق خانواده بر دیدگاه های فلسفی است واین مساله در تقسیمات اولیه حکمت عملی خود را نشان می دهد.ومباحث مربوط به حوزه اخلاق خانواده در عرض مباحث اخلاقی مطرح است.بنابراین پرداختن به تدبیر منزل و قرار دادن آن به صورت قسمتی از حکمت عملی بیانگر اهمیت تعقل وخردورزی در این مقوله است .بنابراین محققین حوزه اخلاق خانواده وآنهایی که دغدغه بهره مندی از میراث اخلاقی را در این حوزه دارند می توانند با بهره گیری از میراث اخلاقی فلسفی و دیگر حوزه های اخلاقی از قبیل رویکرد نقلی عرفانی و تلفیقی و نیز بررسی مسایل جدید اخلاق به ارائه مباحث متناسب با این حوزه بپردازند.
لک خسروی در ادامه به نقاط اشتراک و افتراق دو مقاله تدبیر منزل ازنظراخلاق وتدبیر منزل از نظر فلسفه پرداخت.
در ادامه خادمی نیز به بررسی مقاله اخلاق ناصری پرداخت وتوضیحات مربوطه را ارائه کرد.
در پایان یعقوبی به جمع بندی مطالب پرداخت وافزود:بحث تدبیر منزل به طور کلی از دو منظرفلسفه و اخلاق مورد توجه است .تدبیر از ریشه دبر به معنای عاقبت وانجام امور است و در اصطلاح تنظیم واداره کردن و مدیریت است که همین معنای مورد نظر ما است. منشا پیدایش تدبیر منزل به واسطه آثار ارسطودر حکمت عملی ودر پرتوی نگاه نقادانه او به فلسفه سیاسی اجتماعی افلاطون بود که تدبیر منزل در ادبیات یونانی جایگاه خاصی یافت.تقسیم ارسطویی که وارد متون اسلامی هم شده عبارت است از تهذیب اخلاق،تدبیر منزل،سیاست مدن.تدبیر منزل دومین شاخه ی حکمت عملی در فلسفه مشایی است که موضوعش چگونگی اداره ی امور خانه ونحوه ی مشارکت مرد با زن وفرزند و خدمتکار است .
یعقوبی افزود: رساله السیاسه ابن سینا یعنی سیاست منزل در اسلام اولین رساله ی مستقلی است که به بحث تدبیر منزل پرداخته است دراین رساله براساس تعالیم اسلامی برخی مباحث مثل زکات وصدقات و تقدم سیاست نفسی بر سیاست منزل، مودی به توانایی و تمکن برای کسب سعادت است.همچنین اخلاق ناصری خواجه نصیر الدین طوسی به زبان فارسی از مفصل ترین مباحثی است که در این خصوص در عالم اسلام مطرح شده است.
