در این نشست، خانم معینیفر بیان کرد: پژوهش کلید تحولی در تربیت انسان است و به عنوان یک مجاهدت علمی مستمر شناخته شده و هفته پژوهش نماد راه روشن برای دستیابی به حق و حقیقت است.
وی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) درباره جایگاه و اهمیت پژوهش در حوزههای علمیه، تشریح کرد: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد».
استاد حوزه به پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینههای گوناگون اشاره کرد و افزود: حوزههای علمیه همگام با پیشرفتهای دنیا از ابزارهای پژوهشی جدید استفاده کرده و زمینه را برای آموزش دانشپژوهان مهیا کند، بنابراین، لازمه این کار، ایجاد انگیزه در طلاب و آشنایی آنان با مسائل پژوهشی و تحقیقی در علوم حوزوی است.
خانم معینیفر ادامه داد: بدون تحقیق، نوآوری و ژرف یابی در هیچ مقولهای انسان نمیتواند به هدفهای والا دست یابد، لذا، اگر ژرفیابی و پژوهش نباشد، نتیجهاش یک جا ایستادن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانهتر شدن است.
وی، پژوهش و تحقیق را اهداف اصلی نظامهای آموزشی دانست و اذعان کرد: پرورش محقق و پژوهشگر مهمترین دستاورد نظام آموزشی و اصلیترین رسالت آن است.
استاد حوزه با بیان اینکه ترقی مادی و معنوی هر جامعه به رشد کمی و کیفی تحقیق و پژوهش در آن جامعه وابسته است، تأکید کرد: مسئولان اجرایی بویژه دست اندرکاران و برنامهریزان نظام آموزشی حوزوی و دانشگاهی باید امور را با رویکرد پژوهشی تدبیر نموده و آموزش را به آن سمت و سو جهت دهند و آن را با معیار پژوهش بسنجند.
خانم معینیفر افزود: نظامهای آموزشی با تشویقهای مادی و معنوی با ارزش، انگیزه پژوهش را در دانشگاهیان، حوزویان و دانشپژوهان تقویت کنند تا بطور مستمر ارمغان های علمی جدید و نویی را تقدیم جامعه علمی نموده و متناسب با مقتضیات زمان و مکان و هماهنگ با حوادث نوپدید به خلق آثار نو و ابتکاری در عرصههای علمی بپردازند.
وی با اشاره به اینکه بدون انجام پژوهش، امور دیگر مانند آموزش و تبلیغ نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود، تشریح کرد: استاد یا مبلغ اگر بخواهد توانمند و متقن تدریس یا تبلیغ کند باید به دانش کافی مجهز بوده و اهل پژوهش و تحقیق باشد.
مبلغ حوزه به بحث پیرامون راهکارهای ایجاد انگیزه پژوهشی بین طلاب پرداخت و بهرهگیری از اساتید پژوهش محور را از آن جمله برشمرد و افزود: اساتید باید تمام تلاش خود را در پژوهش محور بودن دروس و سؤال محور بودن و پویایی دروس متمرکز کنند.
خانم معینیفرایجاد فضای پژوهشی در اردوها، برگزاری کارگاهها و نشستهای علمی، آموزش ابزارها و مهارتهای لازم در عرصه پژوهش، تمرین عملی در جستجوی منابع، ایجاد فضای رقابتی، دسترسی به کتابخانه عمومی و تخصصی، تشکیل گروههای پژوهشی و دعوت از محققان برتر کشور و تشویق پژوهشگران حوزوی را از دیگر راههای ایجاد انگیزه پژوهشی بین طلاب معرفی کرد.
وی با اشاره به وظایف طلاب علوم دینی در عرصه پژوهش و نشر معارف اسلامی، خاطرنشان کرد: طلاب با انجام تحقیق و پژوهش، هویت فرهنگی و معارف اسلامی را حفظ کرده و آن را به کشورها و فرهنگهای دیگر انتقال دهند.