به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه زینب کبری سلام الله علیها، به مناسبت هفته پژوهش خانم جهان تاب در کارگاه مقاله نویسی به بیان مراحل اجرای پژوهش و ارائه آن پرداخت.
خانم جهان تابدر بیان مراحل اجرای پژوهش اظهار کرد: این بخش شامل دو گام کلیدی است که شاملتشکیل پرونده علمی و از پرونده علمی تا حل مسئله تحقیق می باشد.
وی در تشکیل پرونده علمی بیان کرد: در این گام، طلاب با شناسایی منابع مرتبط و معتبر، بازیابی و نمایهسازی مسئله تحقیق، جستوجوی متون مفید، طبقهبندی و مستندسازی مطالب آشنا می شوند و این مراحل به طلاب کمک میکند تا منابع خود را به شکل سازمانیافته مدیریت کنند.
استاد مقاله نویسی در بیان از پرونده علمی تا حل مسئله تحقیق اظهار کرد: این گام شامل مطالعه پرونده علمی، یادداشتبرداری، پردازش اطلاعات، و نهایتاً حل مسئله تحقیق است که این مراحل بر اهمیت تحلیل و استفاده بهینه از دادههای گردآوریشده تأکید دارد.
خانم جهان تاب در مراحل ارائه پژوهش تاکید کرد: در این بخش، شیوههای ارائه نتایج تحقیق به دو روش مورد بحث قرار می گیرد که شامل روش کتبی شامل نگارش مقاله، کتاب، و پایاننامه و همچنین روش شفاهی شامل سخنرانی علمی، ارائه در درس خارج، جلسات دفاع و پیشدفاع وروش استناددهی و ارجاعدهی مطالبمی باشد.
وی در ادامه گفت: در این بخش، طلاب با شیوههای مختلف استناددهی و ارجاعدهی آشنا می شوند که شامل استناددهی مطالب و ارجاعدهی در متون علمی می باشد.
خانم جهان تاب اظهار کرد: استناددهی مطالب شامل نقل قول مستقیم و غیرمستقیمو- ارجاعدهی در متون علمی شامل ارجاع درون متنی، پاورقی، و پایان متن است
وی در پایان افزود: این جلسه پایانی، طلاب با اصول عملی و فنی اجرای پژوهش، نحوه ارائه آن، و همچنین روشهای صحیح استناددهی آشنا شدند و ابزارهای لازم برای انجام پژوهشهای علمی موفق را در اختیار آنان قرار گرفت.