به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه زینب کبری سلام الله علیها بهمناسبت هفته پژوهش خانم جهان تاب به بیان نکاتی در مورد ویراستاری پرداخت.
خانم جهان تاب در ابتدا اظهار کرد: به منظور ارتقای کیفیت متون علمی و بهبود بیان نویسنده در متون، بر دو محور اصلی باید تمرکز داشت
مرحله اول:کلیشهکشی،این بخش، شامل مفهوم کلیشههای زبانی و اهمیت حذف یا بازنویسی آنها در متون علمی می باشد.
وی درتشخیص کلیشهها اظهار کرد: تشخیص کلیشه ها جملات و عبارات کلیشهای که بهدلیل تکرار زیاد یا عدم تناسب با متن علمی باعث کاهش ارزش و جذابیت نوشته میشوند.
استاد ویراستاری در بازنویسی کلیشهها ابراز کرد: در بازنویسی کلیشه ها روشهای جایگزینی کلیشهها با عبارات دقیقتر، خلاقانهتر و مناسبتر است که این فرآیند به طلاب کمک کرد تا متنشان جذابتر و تاثیرگذارتر شود.
خانم جهان تاب در رساسازی نارسایی آوایی اظهار کرد: در این بخش، به شناسایی و رفع مشکلات مرتبط با آهنگ و روانی جملات می پردازدکه شامل، نارساییهای آوایی و روش های رساسازی است.
وی در پایان در نارسایی آوایی اظهار کرد: نارسایی آوایی مواردی از قبیل عدم هماهنگی آهنگ جملات، تکرار ناخوشایند واژگان یا استفاده از کلمات سنگین و نامأنوس که باعث ایجاد مانع در فهم مخاطب میشود و در روشهای رساسازی، طلاب یاد می گیرند چگونه با انتخاب واژگان مناسب، سادهسازی ساختار جملات، و حذف تکرارهای زائد، متونی روان و خوشخوان بنویسند.
این جلسه به طلاب کمک می کند تا توانایی خود را در شناسایی و رفع اشکالات زبانی تقویت کرده و با استفاده از مهارتهای ارائهشده، متونی علمی و استاندارد با کیفیتی بالا تولید کنند.