در این نشست وزینی روشن مدرس حوزه با بیان اینکه، یکی از عللی که موجب میشود طلاب از پژوهش فاصله بگیرند عدم آگاهی از مراحل پژوهش است اظهارداشت: بعد از اینکه طلاب از روند پژوهش آگاهی پیدا کردند آن را عملیاتی نمیکنند به نمره گرفتن از آن واحد پژوهشی اکتفا میکنند که این نیز یکی دیگر از علل عدم گرایش طلاب به پژوهش تلقی میشود. سومین علل، کم اهمیت دانستن امر پژوهش است آن طور که برای واحدهای آموزشی وقت صرف میشود برای پژوهش وقت چندانی صرف نمیشود.
وی در ادامه ترس از دستْ به قلم شدن نیز از دیگر علل عدم گرایش طلاب به پژوهش محسوب میشود افزود: همچنین نبود برنامه ریزی؛ در واقع عدم وقت کافی برای پژوهش مانع از تحقیق میشود. آشنا نبودن با تکنیکهای مطالعه، ناامید بودن، عدم اعتماد به نفس، تنبلی کردن و در نهایت روحیهی سوال نکردن از دیگر علل بی رغبتی طلاب به امر پژوهش است.
مدرس حوزه با اشاره به راهکارهای برون رفت بیان کرد:
ناامید نشدن و با عزم و اراده جهت رسیدن به اهداف پژوهشی تلاش کنند. حضرت علی (علیه اسلام) میفرمایند: «افسوسهای گذشته را در دل خود بیدار مکن؛ زیرا تو را از آمادگی برای پیروزی باز میدارد» در این راه از توکل به خدا و توسل به اهل بیت (علیهم السلام) بهره ببرد. یاد گرفتن مراحل پژوهش و عملیاتی کردن آنها، عادت دادن ذهن به ایجاد سوال.
وی در پایان تصریح کرد: یادگیری تکنیکهای مطالعه، آگاهی از سایتهای منبع یابی، برنامه ریزی داشتن برای پژوهش، راهکارهایی برای گرایش طلاب به پژوهش هستند. سختی پژوهش در همان مراحل اولیه است که اگر با کمک راهنما سپری شود بعد از آن آسان و لذت بخش میشود.