گیلان _مدرسه علمیه تخصصی_ریحانه النبی س_ رشت

برگزاری نشست علمی- پژوهشی

شناسه خبر : 152299

1403/08/24

تعداد بازدید : 13

توسط : فاطمه نعیمی پسیخانی

برگزاری نشست علمی- پژوهشی
به مناسبت هفته کتاب نشست علمی- پژوهشی با موضوع «چگونگی فهم قرآن و حدیث و چرایی تقلید» در مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی (سلام الله علها) برگزار گردید.

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشست علمی- پژوهشی با موضوع «چگونگی فهم قرآن و حدیث و چرایی تقلید» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدیان عضو هئیت علمی موسسه آموزش عالی خاتم النبیین (ص)، روز پنج شنبه مورخ 24 آبان ماه 1403 در مدرسه علمیه تخصصی ریحانه النبی (سلام الله علیها)  رشت برگزار شد.

در این نشست استاد محترم ضمن بیان شبهاتی که در این زمینه وجود دارد  گفت: این  موضوعی است که از جهات مختلف مورد هدف شبهه افکنی گروه های مختلف قرار گرفته است. یعنی شما در قشر متدین و مذهبی جامعه، این شبهات را ملاحظه می کنید که جریان موسوم به جریان نو اخباری یا جریان اهل حدیث یا عناوین مختلف نص گرا آمدن جامعه مذهبی را مورد هدف قرار داده است. یعنی آن دست  متدینینی که مسجدی هستند و همان هیئتی ها،  همان ولایی ها به آن هایی که تعصب روی مسائل دینی دارند، آن دسته افرادی  که اهل رعایت خیلی از چیزها هستند دقیق روی همان افراد  متمرکز شده اند. این حرفهایی که الان به عنوان دین دارد مطرح میشود توسط طبقه ای که متولی دین هستند که روحانیت و حالا در صدر آن مرجعیت باشد این غیر از حرفهایی نیست که اهل بیت گفتند. اهل بیت چنین تفکری را ترویج ندادند که فهم دین در انحصار روحانیت باشد. این که شما لازم باشد که از مرجعیت تقلید کنید. همین مردم کوچه و بازار بودند که مستقیم می رفتند سراغ اهل بیت و اخذ روایت می کردند. آنهایی که اخذ روایت می کردند لزوما فقها نبودن فقیه نبودن یا  اصلا این فرایندی که امروز به عنوان فرایند اجتهاد نامیده می شود این یک پدیده نوظهور، یک بدعت این یک چیزی است  که روحانیت برای خودشان درست کردند و الا در زمان اهل بیت این خبرها نبوده، راویان حدیث بودن روایات را از اهل بیت اخذ و عمل می کردند. بعد یه سری چاشنی ها به آن اضافه می کنند که مثلا  فرض کنید که مرجعیت در فلان موضع که توقع داشتیم  که  موضع جدی بگیرد چرا مرجعیت سکوت کرد چرا در کرونا حرم ها بسته شد مرجعیت سکوت کرد چرا  دلار گران شده چرا تحریم شدیم مشکلات اقتصادی مشکلات اختلاسات و... سکوت کردند.پس شبهات علمی که توی این موضوع از طرف جریان اخباری مطرح میشود باطل بودن اجتهاد فقهاست با تکیه بر این مقدمه که فهم حدیث ساده است نیاز به  اجتهاد فقها ندارد. اهل بیت احادیث رو برای همه مردم گفتند نه فقط برای فقها. اجتهاد بدعت است در زمان اهل بیت نبوده فتوای فقها در موارد فراوانی مخالف روایات است این از ناحیه اجتهاد. از ناحیه تقلید هم می گویند تقلید از آقا هم باطل است به خاطر اینکه ما دلیلی نداریم برای تقلید از غیر معصوم،  اهل بیت ما را ارجاع به راویان حدیث دادند نه به فقها.

وی پس از ارائه توضیحاتی در خصوص شبهات موجود برای پاسخگویی به این شبهات  در 4 بخش: بخش اول راه های شناخت تفصیلی احکام یا همان اجتهاد ، بخش دوم شبهات پیرامون اجتهاد فقها؛ آیا اجتهاد یک پدیده نوظهوراست، یک بدعت است، آیا در زمان اهل بیت نبوده، پرداخته شود و بخش سوم هم راه شناختی اجمالی احکام که عبارت است از تقلید، شناخت تفصیلی  احکام می شود اجتهاد و بخش چهارم هم یک سری شبهاتی پیرامون تقلید مقلدین و مردم را بررسی نمودند.