به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول(سلام الله علیها) ساوه سیر مطالعاتی آثار مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در روز شنبه 1403/8/26 برگزار گردید.
ابتداسرکار خانم کرمی به بیان اهمیت کتاب و کتابخوانی پرداختند.ایشان در ادامه به بیان و توضیح کتاب من و کتاب؛ نوشته ی دفتر برنامه ریزی انتشارات سوره مهر پرداختند.
ایشان فرمودند:این کتاب که از بیانات رهبری به نگارش درآمده است. در چهار فصل با عنوانهای: اهمیت کتاب و کتابخوانی، من و کتاب، نقد وضع موجود و چه باید کرد تنظیم شده و فصل پنجم و ششم به یادداشتها و دستخطهای ایشان در کتابهای مختلف (عمدتا با موضوع دفاع مقدس) اختصاص یافته است.
همچنین در دو فصل آخر کتابهایی از قبیل جنگ پابرهنه، پابهپای باران، زنده باد کمیل، جشن حنابندان، فرمانده من و... مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
در بخشی از متن این کتاب می خوانیم:
متاسفانه کتابخوانی، جز در بین یک عده از اهل علم و اهل تحصیل و کسانی که به طور قهری با کتاب سر و کار دارند، یک کار رایج و روزمره به حساب نمی آید؛ در حالی که کتابخوانی باید مثل خوردن و خوابیدن و سایر کارهای روزانه در زندگی مردم وارد بشود.
در ادامه کتاب عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی-اسلامی(نقش و رسالت زن ۱) برگرفته از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) توسط سرکار خانم صمدی جمیل توضیح داده شد.ایشان فرمودند:
این کتاب در قالب پنج فصل و با عناوین عفّت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بیبندوباری، و روش برخورد با بی بندوباری، ارائه شده است.
حجاب، مقولهای فرهنگی است و هـرگونه اشاعه و تصمیمگیری و تبلیغ دربارهی آن و در مورد آن، باید تدریجی، مستمر، عمیق، همهجانبه و مدبّرانه باشد.
همچنین افزودند:در این کتاب دیدگاه های رهبری بعنوان امام امّت و چشم بصیر و دیدهبان نظام در این زمینه استخراج شده است.
در استخراج، گردآورى و دستهبندى سخنان معظّمٌله و ارائهی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پیامهاى ایشان دربارهی زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال1392حتّی سخنانی که بعضاً رسانهای نشده است؛ ـ مانند توصیههایی که هنگام خواندن خطبهی عقد به جوانان داشتهاندـ امّا در مخزن اسناد دفتر معظّمٌله موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گستردهی آنها، توجّه و اهتمام رهبر معظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان می دهد.
در ادامه سرکار خانم موسوی به توضیحاتی پیرامون کتاب نکتههای ناب۳: گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان (سالهای 1383-1368) پرداختند.
ایشان فرمودند:"نکتههای ناب" گلچینی دلنشین و جذاب از بیانات رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیتالله خامنهای مدّظلّه العالی است که در طول سالهای 83-63 در جمع دانشجویان، استادان دانشگاه، مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مجامع علمی و دانشگاهی ایراد گردیده است. موضوعات مهم این کتاب شامل: نقش حضرت امام(ره) در پیدایش انقلاب اسلامی/ نظام اسلامی؛ هویت جمعی و ملّی مردم ایران/ برخی از برکات نظام جمهوری اسلامی: مردمسالاری دینی، زنده کردن روحیه ابتکار، خلاقیت علمی و اعتماد به نفس در کشور/ معنا و ماهیّت ضد انسانی استکبار جهانی
در ادامه کتاب دیگری از مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) توسط سرکار خانم نوربخش بیان گردید.
در کتاب نکته های ناب - جلد دوم
گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان (جوانان - هنر و موسیقی - تولید علم)که گلچینی دلنشین و جذاب از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای است .این کتاب در طول سال های 92-68 در جمع دانشجویان، استادان و مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی ایراد گردیده است.
ایشان افزودند:جلد دوم این مجموعه پنج جلدی، درباره جوانان هنر و موسیقی ، تولید علم ، نحوه برخورد با هنر و هنرمند و...می باشد.
در این کتاب آمده است:اشاره به تولید علم و جنبش نرم افزاری، نگرش اسلام و غرب به تولید علم،اهمیت و نقش جوانان ،ویژگی های جوان،مهمترین مسائل جوانان و ... اشاره به هنر وموسیقی
ایشان در انتها فرمودند: امروز تقویت بنیه علمی کشور فریضه است و در باب اهمیت ان مطالبی را از کتاب بیان نمودند ومطالب خود را به پایان بردند.
در کتاب بعدی سرکار خانم اسماعیلی به بیان کتاب پرداختند.
این کتاب مجموعه بیانات رهبر فرزانه انقلاب است که در طول سالهای 83الی63 در جمع دانشجویان، استادان دانشگاه، مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مجامع علمی و دانشگاهی ایراد گردیده است.
ایشان به بیان موضوعات مهم مطرح شده در این کتاب پرداختند:
مباني و مؤلفههاي فرهنگ و تمدن غرب/ معناي «آزادي زن» در فرهنگ غرب/ الگوي زن غربي/ حقوق و جايگاه زن در نظام اسلامي آزادي جنسي و فروپاشي خانواده در غرب/ اهميّت و جايگاه خانواده در اسلام و غرب
در ادامه سرکار خانم فرجی مقدم در کتاب علمی برای تحول مباحث خود را ارائه دادند: ایشان فرمودند: این کتاب شامل گزیدهای از سخنان حضرت آقا در رابطه با اهمیت علوم انسانی و ضرورت بومی سازی، پیشرفت یا به طور کلی تحول در این زمینه است.
در فصل اول به مبانی علوم انسانی از منظر اسلام و غرب، تاریخچه علوم انسانی و مسیری که غرب برای تولید و پیشرفت این علم طی کرده پرداخته شده است. همچنین در ادامه به ضرورت بومی سازی علوم انسانی و فواید آن مطرح شده و به پیامدهای تقلید از غرب اشاره شده است.
در فصل دوم به آسیب شناسی و ذکر نقاط مثبت و منفی روند طی شدۀ علوم انسانی در کشورهای اسلامی پرداخته شده است.
در انتها سرکار خانم ملااحمدی به بیان
کتاب منظومهی فکری آیتالله العظمی خامنهای؛ جلد اول نوشته ی اثر عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران پرداختند.
ایشان فرمودند: این اثر در صدد است تا با مطالعه مجموعه مکتوبات، منشورات، بیانیهها و سخنرانیهای مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای، هندسه و منظومه فکری معرفتی ایشان را به نگارش در آورد.
در ادامه افزودند: «منظومه فکری حضرت آیتالله العظمی خامنهای»، در چهار بخش نظامهای بینشی، نظامهای منشی و رفتاری، نظامهای اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام تدوین شده است. نظام بینشی شامل منطق فهم اسلام، خداشناسی توحیدی، ولایتشناسی، اسلام شناسی، جهانشناسی اسلامی و انسانشناسی اسلامی است. نظام های منشی و رفتاری شامل نظام معنویت اسلامی، اخلاق اسلامی، نظام تربیتی اسلام و نظام عبادی اسلام است. نظامهای اجتماعی اسلام شامل نظام فرهنگ اسلامی، نظام علمی اسلام، نظام مدیریت اسلامی، نظام سیاست اسلامی، نظام اقتصاد اسلامی، نظام حقوق اسلامی، نظام امنیتی ـ دفاعی اسلام است و اهداف اجتماعی اسلام شامل استقلال اسلامی، عدالت اسلامی و پیشرفت اسلامی است.
در ادامه بیان داشتند که: این اثر نشان میدهد که فرمایشات معظم له از نظام هماهنگی برخوردار است به گونهای که اجزائش یک کل نظاممند را تشکیل میدهد که ادامهدهنده ی گفتمان فکری علمای گذشته و استمراربخش گفتمان امام خمینی (ره) است و با رویکرد اجتهادی به مسایل معاصر میپردازد.
این کتاب نشان میدهد که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، بیانگر گفتمان و جریان فکری- فرهنگی ویژهای است که هم ادامهدهنده گفتمان فکری علمای گذشته، همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه نصیر، صاحب جواهر، سید عبدالحسین لاری و دیگران است و هم استمرار بخش گفتمان امام خمینی (ره) است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر میپردازد و از جریانها و گفتمانهای معاصری همچون: جریان سنتی بیتوجه به دغدغههای انسان معاصر، جریان روشنفکری غربزده و شرقزده، جریان روشنفکری دینی التقاطی، جریان تجددستیزی و سنتگرایی، و جریان اخباری نوین و ضد عقلانی، متمایز است.