کرسی آزاد اندیشی

کرسی چیستی چرایی چگونگی حجاب

شناسه خبر : 150955

1403/09/06

تعداد بازدید : 7

کرسی چیستی چرایی چگونگی حجاب
کرسی آزاد اندیشی جیستی چرایی و گونگی حجاببا حضور اساتید، طلاب سیکل و سطح دو برگزار شد. استاد ارائه دهنده: خانم رقیه عبدلی استاد ناقد: خانم فریده فراهانی استاد داور: خانم نرگس حسینی مجری اجرایی: خانم زلیخا بهاری زمان: دوشنبه 28 آبان ماه 1403، ساعت 30/9 الی 30/11 مکان: سالن اجتماعات حوزه ی علمیه الزهراء (س) شاهیندژ

مطالب ارائه شده توسط استاد ارائه دهنده:

 

حجاب شرعی برای زن مسلمان، بالغ، غیر یائسه، آزاد واجب است و در ادیان دیگر هم حجاب  وجود دارد، قرآن نیز به این مسئله اذان دارد و در روایات نیز اشاره شده است، از جمله آیات متواتری که به حجاب اشاره کرده اند آیات 30 و 31 سوره ی نور و 59 سوره ی احزاب است که در کرسی سرکار خانم رقیه عبدلی به آنها اشاره کردند، خداوند سبحان ابتدا به مردان می فرماید چشم خود را فرو گیرند و سپس خطاب به زنان می گوید: زنان مؤمنه نیز باید چشم پوشی از حرام را از چشم خود شروع کنند و برنامحرمان نظر ندوزند تا به حشمت و عفاف و حیاء نظر پایبند باشند و نیز موظفند که عورت خود را از اجنبی ـ چه مرد و چه زن ـ بپوشانند و مواضع و محل زینت خود راآشکار نکنند، مگر آن مواضعی که عاده ظاهر است و مطابق روایت که منظور از آن صورت و دو کف دست و قدمها.

در واقع این آیات برای مبارزه با چشم چرانی و ترک حجاب است، به خاطر همین، احکامی نیز در شرع مقدس جاری می شود. 1- و آنها نباید زینت های خود را آشکار سازند جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است. 2- روسری های خود را بر روی سینه های خود افکنند تا گردن و سینه با آن پوشیده شود. 3- سومین حکم در این موارد زنان می توانند حجاب خود بر گیرند، زینت خود آشکار سازند.

« و آنها نباید زینت خود را آشکار سازند» (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ)

« مگر (در دوازده مورد:)

1- «براى شوهرانشان» (إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ).

2-«یا پدرانشان» (أَوْ آبائِهِنَّ).

3-« یا پدر شوهرانشان» (أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ).

4-« یا پسرانشان» (أَوْ أَبْنائِهِنَّ).

5-« یا پسران همسرانشان» (أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ).

6-« یا برادرانشان» (أَوْ إِخْوانِهِنَّ).

7-« یا پسران برادرانشان» (أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ).

8-« یا پسران خواهرانشان» (أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ).

9-« یا زنان هم کیششان» (أَوْ نِسائِهِنَّ).

10-« یا بردگانشان» کنیزانشان (أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ).

11-« یا مردان سفیهى که تمایلى به زن ندارند» (أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ).

12-« یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند» (أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ).

 

مطالب ارائه شده توسط ناقد:

 

خانم فراهانی با بیان آیاتی از قرآن به وجوب حجاب تاکید کردند و شبهه واره شده با آیه ی 59 سوره احزاب (در شبهه گفته شده جلباب های خود، را بپوشانید نگفته عورات خود را بپوشانید)                                                                                                     جواب شبهه خود را از استاد ارائه دهنده مطالبه کردند.

و خانم عبدلی در ادامه افزودند این آیه معروف است به آیه ی جلباب و در واقع خداوند محدوده ی حجاب را به وسیله آیات و روایات  حجاب مشخص نموده، لازم نیست به همه جزئیات بپردازد، هر جای بدن که زیباست، عورات محسوب می شود.

شبهه دیگری که خانم فراهانی مطرح کردند، زنان به طور فطری نیاز به خودنمایی دارند چگونه با توجه به آیات مطرح شده به این شبهه جواب می دهید؟ زن زیباست و زیبایی را دوست دارد، خداوند هنگام خلقت زن قسمتی از تمام زیبایی هستی را در جسم زن به ودیعه گذاشت و همین زن علاقه مند است گوشه ای از این همه زیبایی خلقت خالق را به نمایش بگذارد، غافل از اینکه خداوند دوست دارد این زیبایی برای خود این مخلوق و به خاطر کششی که به جنس مخالف (همسر )در او ایجاد می شود، باشد،  تا خانواده که ارکان اصلی جامعه یا جهان هست، ایجاد شود و نسل بشر در جهان باقی بماند، اکنون که نسل بشر در جهان باقی هست، حتی همین بشر شروع به آسیب رساندن نیز کرده است، در اینجا باید زنان وظایف دیگری علاوه بر وظایف مادری و همسری به عهده بگیرند. از جمله این وظایف تمرکز روی تکامل خود با کمک عقل و خرد و تربیت فرزندان با آگاهی و خرد است،  تا جهان را به رشد و تکامل برسد. 

در اینجا سوال دیگری پیش می آید. خودنمایی اگر مخاطبی غیر از ازدواج پیدا کند زن دچار سواستفاده واذیت می شود واگر مخاطب پیدا نکند دچار مسایل روحی میشود به این  سوال چگونه پاسخ می دهید؟

زنان در بودن خود خالق هستند، رحم یک زن او را متفاوت از مردان کرده و رحم مثل زمین پرورش دهنده و خلق کننده است چه مادر بشود چه نشود، چه بسیار زنانی که ازدواج نکردند و اثری از خود به جا گذاشتند، مثل پروین اعتصامی، مادر ترزا، مریم میرزاخانی، یا مادرانی که مردانی خردمند، و بی بدیل تربیت کردند. اگر برای یک زن خوشبختی را همسر یا ازدواج معنا نکنیم، دچار مشکلات روحی نمی شود بلکه هر روز بیشتر دوست دارد زندگی کند و زندگی را بیاموزد و به دیگران همآموزش دهد. اگر یاد بگیریم زنانه زندگی کنیم و از خرد مردانه هم استفاده کنیم گزندی نخواهیم دید.زن بودن و مرد بودن مجاز است واقعیت وجود ذره روحی است که خدا در ما دمیده؛ در واقع پشت این بعد و شکل، جرئی از کل حقیقی وجود دارد، فقط با اشکال جهان را تجربه می کند، چه در قالب یک زن باشد یا یک مرد، جزیی که می خواهد تکامل یابد و یه کل بپیوندد،  این جزء اگر ارزش و کرامت وجودی خود را بداند ( چه مرد، چه زن) اگر بداند خداوند همان کسی است که او را به مهر خلق نمود و همه آسمان ها و زمین ها و هر آنچه میان آنهاست را برای او آفرید آیا می تواند ظرف وجودی خود نادیده بگیرد، کاری جز رضای خدا انجام دهد؟ آیا می تواند هر آغوشی را بپذیر؟ آیا می تواند کاری بکند که نباید بکند؟؟؟ قرآن ذکر است ؛ یعنی یآداوری می کند، متذکر میشود، در واقع ما همه چیز را می دانیم اما فراموش کردیم، فقط کافی است به یاد بیاوریم کی هستیم؟ از کجا آمدیم ؟ به کجا می رویم؟ 

جمع بندی مدیر علمی کرسی:

 

 

با توجه به بیانات استاد ارائه دهنده و ناقد بر وجوب حجاب تاکید می کنیم همچنین روایات متواتر و آیات قرآن نیز به این موضوع تاکید می کنند ما با ارائه این کرسی علمی بر آنیم تا به شبهات وارده به این آیات و روایات جواب دهیم و بدانیم آنچه که واجب شده به خیر و صلاح ماست چه بسا انسان چیزی را بد میداند اما همان به خیر و صلاح اوست و چیزی را خوب می داند اما به ضرر اوست مانند شکلاتی که کودک از والدین خود می خواهد اما آنان نه تنها شکلات را به او نمی دهند بلکه منع از خوردن زیاد شکلات نیز می کنند. حال شاید زنان هم دوست داشته باشند و هم نیاز، اما به خیر و صلاح خود آنهاست که حجاب بگیرند و خود را از نگاه های آلوده و مسموم حفظ کنند و این است حکمت خداوند که ما انسانها گاهی متوجه حکمت خدا  نمی شویم.