واحد پژوهش مدرسه علمیه امامخمینی (ره) به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشست پژوهشی با عنوان : حدود و ثغور مداخله حکومت در حجاب بانوان از منظر فقه را به صورت حضوری و مجازی در سامانه سیما برگزار نمود.
شکری مدرس حوزه در این نشست حجاب را امری فطری ، فراملی و مذهبی دانست و ضمن اشاره به این مطلب که حجاب مسله ای نیست که با انقلاب اسلامی شروع شده باشد بلکه در تمدن های قدیمی نیز مطرح بوده است افزود : حجاب باعث برقراری و حفظ امنیت میشود همانطورکه بیحجابی باعث برهم زدن امنیت و آرامش می شود.علاوه برآن حجاب واجب شرعی است و اگر کسی برخلاف آن عمل کند مرتکب حرام شرعی می شود .
ایشان فلسفه حجاب را تحکیم نهاد خانواده و ایجاد آرامش، جلوگیری از مشکلات خانواده، حفظ ارزش زن و محافظت از زن دانست و تاکید کرد: زن باید برای خودش ارزش قائل باشد بهعنوان مثال تابهحال فکرکردهاید چرا باغبان دور باغ خود را پرچین میکشد؟بدیهی است اگرباغ دیوار نداشته باشد از بین میرود و امنیتش تکمیل نمی شود. پس فلسفه حجاب ایجاد امنیت و آرامش برای زن است. همچنین ایشان در ادامه بیان نمود :با وجود اینکه حجاب یکی از احکام اسلامی است اما خیلی از افراد قایلند که چرا در مسئله حجاب دخالت صورت می پذیرد؟ و چرا حکومت باید در مسئله حجاب نظر بدهد و مداخله کند؟ همچنین این عده قایلندکه باید مثل نماز و روزه به حجاب نگاه کرد. چراکه اگر کسی نماز و روزه را رعایت نکند از طرف حکومت مواخذه و محکوم نمیشود و حکومت کاری به او ندارد پس حجاب هم امر فردی است !!!
شکری در پاسخ به نظر ایشان گفت : نماز و روزه احکام شرعی و فردی است و جنبه ی اجتماعی ندارد. مهم این است که به این مطلب برسیم که حجاب هم آثارو پیامدهای فردی دارد وهم آثارو پیامدهای اجتماعی.
ایشان در ادامه مهم ترین آثار فردی حجاب را مورد بررسی قرار داد. از جمله : 1- ارزش و کرامت زن 2 - نگاه انسانی به زن 3- مصونیت و آرامش زن 4 - مخالفت با هوای نفس 5 - حجاب باعث کمال انسان میشود و بیحجابی باعث سقوط شخصیت زن میشود 6- حجاب باعث جلب محبت و حمایت خداوند میشود 7- حجاب زن حافظ آزادی اوست .
وی همچنین ضمن پرداختن به آثار اجتماعی حجاب ازقبیل: آرامش و امنیت در جامعه، استحکام نهاد خانواده، حضور سازنده و سالم زنان در جامعه، ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه، حرمت بخشی به زنان، کاهش مفاسد و رشد فضایل اخلاقی در جامعه، شکوفایی علمی و اقتصادی، استحکام جوامع اسلامی در برابر نفوذ بیگانگان، افزود : اینگونه نیست که اگرکسی در خیابان حجاب را رعایت نکرد فقط خودش مرتکب گناه شود بلکه باعث میشود دیگران نیز به گناه آلوده شوند.خانمی که حجاب را رعایت نمی کند میبایست جوابگو باشد چرا؟ چون باعث میشود جامعه به فساد و فحشاء بیفتد بههمین دلیل است که ما قائل هستیم ،در این حیطه، حکومت حق مداخله دارد. و در کنار مداخله حکومت وظیفه ما در قالب امر به معروف و نهی از منکرپا برجاست.
شکری در پایان جلسه برای اثبات ادعای حق مداخله حکومت در مسئله حجاب بانوان در پاسخ به کسانی که در استدلال خود می گویند شواهدی مبنی بر حکومتی بودن آن وجود ندارد بلکه مواردی در تاریخ شیعه هم وجود ندارد که زنی به دلیل رعایت نکردن حجاب مجازات شده باشد ، به چند روایت استناد نمود و بیان کرد : پیامبر (ص) و امامان معصوم علیهم السلام نیز در زمان خودشان به عنوان حاکم جوامع اسلامی مطرح بودندو گاه برخوردها و توبیخ هایی نیز داشته اند ازجمله آنکه در ماجرای آن زن جوان که از طایفه خثعم بود و برای پرسیدن مساله به حضور پیامبر (ص) رسید که در آن حال نگاه هایی بین او و فضل پسر عموی حضرت رد و بدل شد که پیامبر(ص) در آن حال صورت فضل را با دست خود چرخاند و فرمود می ترسم شیطان در میان ایشان پا نهد.
مدرس حوزه در پایان تصریح کرد: . وقتی بیحجابی باعث رواج فساد و فحشا در جامعه شود و نظم و آرامش و امنیت جامعه را برهم میزند حاکم اسلامی نمیتواند سکوت کند و باید حکومت به میان بیاید و مداخله کند منتها دخالت حکومت براساس حد و مرز اصول و قوانین خاصی صورت می پذیرد.