استاد حوزه پس از ذکر الهی، ضمن بیان ویژگیهای یک چکیده مطلوب گفت: بیان مساله، اهمیت و ضرورت تحقیق، روش تحقیق، یافتههای پژوهش به صورت کلی و کلیدواژه عناصر تشکیلدهنده چکیده هستند. این فرمول چکیده است و برای هر موضوعی باید در این قالب چکیده نوشت. چکیده این مقاله با عبارت مناسبی شروع نشده است زیرا چکیده باید با عنوان آغاز شود اما مولف با مطلبی از بحث «ایمان» وارد شده است. عبارت دوم هم در خصوص پیشوا و رهبری است و از موضوع دور است. اشکال عمده چکیده عدم انسجام لازم جملات و اشکالات نگارشی و ویرایشی است. بیان مساله ناقص بوده و تنها به ذکر عنوان اکتفا کرده است. جای تامل دارد که موضوع برای خود محقق هم جا نیفتاده است. در اغلب اینگونه مقالات، روش تحقیق توصیفی تحلیلی است در حالی که محقق روش را به اشتباه کتابخانهای ذکر کرده است.
پژوهشگر حوزه سپس به بررسی مقدمه مقاله پرداخت و اذعان داشت: محقق در مقدمه، موضوع و قلمرو آن را معرفی میکند؛ روش تحقیق، ابزار و پیشینه پژوهش را بیان میکند؛ و به فوائد و ضرورت تحقیق میپردازد. مقدمه این مقاله به بحث آرامش و سعادت و کمال انسانی پرداخته است که ارتباطی با موضوع ندارد. حسن مطلع مقدمه، در این مقاله با بحث روایات یا بحث شیعه میتوانست آغاز شود. مولف در انتهای مقدمه به تبیین و توضیح موضوع مورد نظر خود پرداخته که جایگاه مناسبی نیست. در قسمت پیشینه پژوهش، محقق پس از معرفی پژوهشهای سابق در زمینه موضوع، باید به وجه تمایز پژوهش خود با کارهای قبلی اشاره کند که در این مقاله از آن غفلت شده است. ضمن اینکه اشکالات نگارشی و ویرایشی همچنان در عبارات وجود دارد.
خانم دکتر تاج الدین با ارزیابی متن مقاله افزود: متن مقاله نیز از اصولی پیروی میکند که رعایت آنها در انسجام و ارتقاء ارزش پژوهشی مقاله تاثیر گذار است. تیترهای مقاله باید روشن و واضح و بدون ابهام باشد. دو تیتر هیچگاه پشت سر هم نمیآید زیرا هر تیتری نیاز به توضیح دارد. منابع تحقیق از اهمیت زیادی برخواردار است. هر چه منابع تحقیق، از منابع دست اول باشد ارزش علمی پژوهش بهبود میابد.