قزوین مدرسه علمیه کوثر قزوین

برگزاری کرسی آزاداندیشی «فیلترینگ» آری یا خیر؟!

شناسه خبر : 142563

1402/12/21

تعداد بازدید : 7

برگزاری کرسی آزاداندیشی «فیلترینگ» آری یا خیر؟!
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه کوثر قزوین کرسی آزاداندیشی «فیلترینک» آری یا خیر؟! روز چهارشنبه ۱6 اسفند ماه ۱۴۰۲ در این مدرسه برگزار شد.

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و با الهام از آموزه‌‏های دین مبین اسلام و پیروی از فرامین الهی در آیات مبارکه قرآن کریم که «فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» می‏‌فرماید: «پس به بندگان من مژده بده! همان کسانى که گفتار را مى‌شنوند؛ آنگاه از بهترین آن پیروى مى‌کنند». در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در خصوص ضرورت راه ‏اندازی کرسی‏‌های مناظره، نقد، نظریه ‏پردازی و آزاداندیشی کرسی پرسش و پاسخ با موضوع «فیلترینگ آری یا خیر؟!» در روز چهارشنبه 16/12/1402 در مدرسه علمیه کوثر قزوین برگزار شد.

 

ارکان کرسی امروز سرکار خانم هانیه رهنما (مدرس سواد رسانه و مربی فضای مجازی نسرا) به عنوان ارائه دهنده بحث، سرکار خانم شاهده طاهری (مسئول مرکز امور بانوان سازمان فضای مجازی سراج استان قزوین) به عنوان ناقد و ساره شیخی (معاون پژوهش حوزه علمیه کوثر قزوین) به عنوان مجری کارشناس در این جلسه نقش آفرینی کردند.

متن زیر خلاصه‌ای از مطالب ارائه شده در این کرسی است:

مجری کارشناس: فیلتـرینگ اینترنتی یا فیلتـرینگ، عبارت است از محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وب‌گاه‌ها و خدمات اینترنتی که از دیدگاه متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست.

از طرف دیگر بخشی از عقب‌ماندگی و وابستگی فضای مجازی ایران، نشأت‌ گرفته از ابهامات و پرسش‌هایی است که نه‌تنها ذهن عامه مردم، بلکه ذهن نخبگان و تصمیم‌گیران را به خود مشغول کرده است. این شبهات مانند سدی در برابر کسب مؤلفه‌های قدرت در عرصه فضای مجازی عمل می‌کنند.

از مباحث و مسائل مهم ‌درباره فضای مجازی، موضوع مسدودسازی و فیلترینگ است. سوالات و شبهات درباره فیلتر برخی امکانات فضای مجازی، با توجه به شرایط خاصی که در نتیجه اغتشاشات اخیر در ایران شکل گرفت و دو سکوی مهم خارجی (اینستاگرام و واتساپ) مسدود گردید، گسترش یافت و با برخی پرسش‌های موردی و مصداقی ناظر به شرایط ایجاد شده همراه گردید.

در چنین شرایطی، بررسی شبهات کلی و موردی در زمینه فیلترینگ ضرورت و اولویت پیدا کرد از این‏‌رو کرسی پرسش و پاسخ با موضوع فیلترینگ به نظر ضروری می‏‌نمود.

ارائه دهنده: ما صفر و صدی موافق فیلترینگ نیستیم زیرا موضوعی دو وجهی است.

یکی از دغدغه‌‏های خانواده‌ها بعد از رواج اینترنت، حفظ کودک و نوجوان خود در فضای مجاری بود و از آنجایی که در دوران ابتدایی کاربرد اینترنت در ایران استفاده از فیلترشکن‏‌ها مرسوم نبود، تقریبا فضای امنی برای خانوادهها در این فضا برقرار بود. اتفاقا اغلب خانواده‌‏ها موافق بودند که محدودیت‏‌هایی باشد تا نوجوان در اینترنت هر فضایی را نبیند و درک نکند.

از یک جایی به بعد خانواده‌ها احساس خطر کردند که کودکانشان در محیط اینترنت هر چیزی را نبینند کودکان به دلیل سن کم و کنجکاوی زیاد وارد فضاهایی می‌‏شدند که برای آنها قابل درک نبود. اولین باری که فیلترینگ اتفاق افتاد بیشتر با این هدف بود. خانواده‌هایی که دغدغه حفظ کودکان خود را در این فضا داشتند ضمن اینکه می‏‌خواستند کودکانشان آزادانه در اینترنت جستجو کنند، نگران فضاهای نامناسب برای ایشان بودند در واقع فیلترینگ با این نیت در ایران شکل گرفت و خانواده‌ها با این موضوع مشکلی نداشتند؛ زیرا به این صورت فیلترشکن در دسترس کودکان و نوجوانان نبود و یک فضای نسبتاً امنی برای نوجوانان به وجود آمده بود.

اما با توجه به فضایی که الان در آن هستیم حتی بچه‌های متوسطه اوّل در فضاهایی مانند اینستاگرام حضور دارند و از آنجایی که نوجوان‏‌ها ذهن فعال و پویایی دارند بعد از قرار گرفتن در فضای اینترنت و پیشنهاداتی که در این فضا برای مخاطب بالا می‏‌آید، ممکن است مخاطب نوجوان و کودک در فضای مجازی از جاهایی سر در بیاورد که برای سن و شرایط وی مناسب نباشد.

خانم طاهری: در تأیید مقدماتی که خانم رهنما فرمودند ما دقیقاً مخالف مطلق و صد درصدی فیلترینگ نیستیم و موافق مطلق فیلترینگ هم نیستیم و هدف از اجرای این برنامه ایجاد یک نگاه دقیق‌تر و عمیق‌تری نسبت به فیلترینگ است برای آنکه بتوانیم در مورد آن بهتر صحبت کنیم، جستجو کنیم، پژوهش کنیم یا حتی کنشگری کنیم و در فضای مجازی مواجهه خودمان را کاملا آگاهانه در مقابل آن بدانیم.

به خاطر همین بخش‌های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد و صحبت می‌کنیم.

در حوزه خانواده خوب بحث فیلترینگ می‌تواند تا حدی از حوزه سلبی کمک کند ولی یک آرامش خاطری به خانواده‌ها می‌دهد من باب اینکه بچه‌های ما دسترسی ندارند ولی در کنارش آمارها را که نگاه می‌کنیم این مسئله شاید تعداد خیلی محدودی از نوجوان‌ها و یا حتی اعضای خانواده را از فضای مجازی اینستاگرام، پیام‏رسان‌ها و یا فضاهای آسیب‌زا دور کرده است، چون فضای وی پی ان که ایجاد شده خودش از اینترنت قبل از فیلترینگ آسیب‌های بیشتری دارد. هر چقدر سرعت اینترنت در کشور ما کم شد یا بعضی جاها سرعت را کم و ضعیف کردند، باز هم فیلترشکن‌های قوی‌تری به بازار آمد، به دلیل اینکه ما در معرض تهاجم هستیم.

فیلترشکن‏‌ها ابزار شنود و حک شده‏‌اند و غالبا بدون اینکه خانواده‏‌ها در جریان باشند بچه‌‏ها به راحتی و به صورت پنهانی از فیلتر شکن استفاده می‌‏کنند.

از طرفی نگه داشتند افراد در محیط ایزوله غیر ممکن است، چون خانواده فکر می‏‌کند بچه‏ را نگاه داشته در صورتی که به واسطه یک رها شدگی، بچه‏‌ها از اون وضعیت قبل هم بدتر می‏‌شوند چرا که به هر حال هر کدام به وسیله دوستان یا ابزارهایی مانند فیلترشکن یا به وسیله ابزاری مثل فلش و کارت حافظه اطلاعات بین افراد رد و بدل می‌‏شود.

الان ما در مدارس دخترانه کسی را ندیده‌‏ایم که بگوید به واسطه فیلترینگ به اینستاگرام دسترسی ندارم. نهایت این بوده که بچه‏‌های برخی مدارس از جمله فرزانگان گفتند به دلیل اینکه درس و کنکور دارند خودشون را از این فضا فاصله داده‌‏اند. یعنی یک خود کنترلی برای بعضی اتفاق افتاده که هیچ ربطی به فیلترینگ ندارد. همانطور که شهید مطهری می‏‌فرمایند ما باید هم پلیس درونی و هم پلیس بیرونی‌مان فعال باشد، متأسفانه به واسطۀ فیلترینگ و سیاست‌گذاری حاکمیتی، پلیس بیرونی فعال شده در حالی که پلیس درونی افراد فعال نیست. از این‏‌رو فیلترینگ آن اتفاق مهم و تأثیرگذاری که باید باشد، نبوده و نیست.

از طرفی هم این قبح فیلترشکن از بین رفته است. یعنی شما تصور بفرمائید که ما همه به بچه‏‌هایمان آموزش می‌‏دهیم که قانون‌شکنی جرم است ولی در فضای خانواده وقتی به هم می‏‌رسیم، می‏‌پرسیم: «فیلترشکن جدید دارید؟ فیلتر شکن خوب چی دارید؟» با اینکه میدانیم اینکار قانونی نیست ولی باعث پرورش آن شده‌‏ایم. باز از بعد حاکمیتی اشکالاتی به این امر وارد است و هم در فضای خانوادگی آسیب‏‌هایی را خواهد داشت.

خانم رهنما: بحث دیگری که لازم است اینجا گفته شود این است که فیلترینگ فقط مخصوص کشور ایران نیست بلکه در کشورهایی از جمله چین، کره شمالی بالاترین سطح فیلترینگ را دارند تا جایی که مردم این کشورها به هیچ اپی غیر از اپلیکیشن‌‏های کشور خودشان دسترسی ندارند و نمی‌‏توانند از ابزارهای کشورهای دیگر استفاده کنند و کاملا به صورت صفر و صدی فیلتر هستند.

یک بحث دیگری که به فیلترینگ ایران انتقاد می‏‌کنند این است که با فیلترینگ اینستاگرام اقتصاد خیلی ضربه خورد. ولی این موضوع از جنبه دیگر قابل بررسی است زیرا در صورتی که ما احساس نیاز نکنیم در برخی زمینه‏‌ها پیشرفتی نمی‌‏کنیم. تا وقتی که ما احساس نکنیم می‏‌توانیم مستقل از اپ‏‌های خارجی فعالیت اقتصادی انجام دهیم آن اتفاق خوب برایمان نمی‏‌افتد.

از سال گذشته تا کنون در پیام‏رسان‏‌های داخلی رشد چشمگیری داشتیم و از آنجایی که همه از پیام رسان‌‏های خارجی استفاده می‏‌کردند، پیام رسان‏‌های داخلی رشد چندانی نداشتند. در صورتی که از پارسال تا امسال پیام رسان ایتا که تا قبل از فیلتر دو میلیون کاربر را به سختی تأمین می‏‌کرد در حال حاضر دارای 30 میلیون کاربر است، به دلیل ورود مردم به این پیام رسان سرورهایشان زیاد شد و قابلیت‏‌های اپ‌‏های داخلی بالا می‏رفت. حضور ما در اپ‏‌های داخلی باعث شد تا کیفیت آن‏ها هم اضافه شود.

در اقتصاد هم همین اتفاق افتاد که متأسفانه فیلترشکن‏‌ها نگذاشتند کار به سرانجام برسد، چون به محض اینکه فیلترینگ اینستاگرام انجام شد یک سری از اقتصادهای خانگی آمدند و صفحات خود را به ربینو منتقل کردند. ربینو فضایی شبیه اینستا بود که مردم بتوانند محصول و خدمات خود را ارائه بکنند. فضای اقتصادی در حال انتقال به اپ داخلی بود که وی‏‌پی‏‌ان‏‌ها کار را خراب کردند و دوباره مردم به اینستاگرام برگشتند.

خوب اگر ما همانطور که باعث رشد پیام‏رسان ایتا شدیم، می‏‌ماندیم در فضای اپ داخلیمان و اپ‌هامان را حمایت می‏‌کردیم الان این صفحات رشد می‏‌کردند و می‏‌توانستند با صفحات مشابه خود رقابت کنند. ولی متاسفانه این فیلترشکن‏‌ها مانع شدند تا این فیلترینگ در مسیر ارتقاء برنامه‌‏های داخلی نقش خود را بازی کنند.

خانم طاهری: سوالی که برای بنده پیش آمده این است که ضریب نفوذ شبکه‏‌های اجتماعی در کشور ما 71% است از بین این افرادی که در این فضا ورود کردند تعداد کاربرهای اینستاگرام 45 میلیون نفر است با توجه به اینکه ما یک تزی داریم که معمولا اگر بخواهیم یک قورباغه را بپزیم باید آرام آرام این اتفاق بیفتد، ما قبول داریم پلتفرم‏‌های خوبی برای ما ایجاد شده مثلا می‏‌گوییم ایتا از قبل خیلی بهتر شده، در فضای اقتصادی بگوییم پلتفرم با سلام واقعا خوب کار می‌‏کند و حتی میتواند خیلی بهتر و قابل قبول‏‌تر هم باشد، ولی این 45 میلیون نفر کاربر اینستاگرام که در این فضا زیست کردند و واقعا جزئی از زندگی آنهاست و دارند در این فضا نفس می‏‌کشند تکلیفشان چیست؟ در مقابل اینکه پلتفرم‌‏های داخلی روبیکا و با سلام هست (بعد اقتصادی را در نظر می‏‌گیرم) حتی ایتا می‌‏تواند کانال‏‌هایی داشته باشد این جذابیت و قابلیت پلتفرم‌‏های داخلی به شکلی هست که بتواند افراد را از اینستاگرام به اپهای داخلی کوچ بدهد؟ آیا برای این 45 میلیون نفر باید این روش اعمال میشد؟ که در لحظه بدون هیچ اقناعی باید کات می‏‌خورد و یک فیلترینگ اجباری صورت می‌‏گرفت؟ و مردم را مجبور به حضور در فضای اپ داخلی کرد؟ تکلیف این 45 میلیون نفر چه می‏‌شود؟

یک سری اتفاقات این شکلی که وجود دارد، نمی‌‏شود بدون اقناع مردم برای اینکه آنها بپذیرند یک جذابیتی ایجاد بشود و یک دفعه اتفاق بیفتد، الان کره جنوبی پلتفرم‌‏های جذابی ارائه داده که به واسطۀ جذابیت‌‏های آن‏ها مردم از این پلتفرم‌‏ها استفاده می‏‌کنند و در کنارش این فضا باز هست و همه آسیب‏‌هایش را می‏‌دانند مثل آسیب‏‌هایی که یک سیگار دارد، آسیب‏‌هایی که یک کنسرو دارد که معمولا گفته و تبیین می‏‌شود تا مردم انتخاب بکنند تا یک خود کنترلی اتفاق بیفتد. متأسفانه ما در سیاست‌گذاری حاکمیتی‌مان انتخاب هم نداریم و مردم را در مواجهه با یک انتخاب اجباری قرار دادیم.

ارائه دهنده: این رابطۀ پیشرفت و جذاب شدن که شما می‏‌فرمایید یک رابطۀ دو سویه است یعنی اگر در کالاها مثال بزنیم همیشه می‏‌گفتند که کالاهای ژاپن بدترین کیفیت را در لوازم خانگی داشت در حالی که الان غول لوازم خانگی شده، مردم ژاپن با اینکه کالاهای‌شان کمترین کیفیت را داشت به دلیل عرق به وطن و به دلیل اینکه برایشان رشد و پیشرفت کشورشان مهم بود حاضر بودند ژاپنی بخرند، خراب بشود و دوباره ژاپنی بخرند تا این مراحل پیشرفت را به صورت پلکانی پشت سر بگذارند. همین کار مردم باعث شد که ژاپن الان ژاپن بشود و اگر مردم ژاپن اینطور برخورد نمی‏‌کردند ژاپن هیچوقت ژاپن نمی‌‏شد. اگر مردم به دنبال این نبودند که این رشد قدم به قدم بالا می‏‌رود، من تحمل کنم همه چی درست می‏‌شود، آن اتفاق خوبه می‏‌افتد هیچ وقت ژاپن پیشرفت نمی‏‌کرد. مثل ایران می‌‏شد در کالاهای ایرانی این همه سال در این 45 سال فضا داشتیم تا کیفیت‌مان را گسترش بدهیم ولی از آنجایی که مردم ما ژاپنی می‌‏خریدند این فرصت در کشور ایجاد نشد. در سال‏ه‌ای اخیر با صحبت‏‌هایی که حضرت آقا داشتند درباره حمایت از کالاهای داخلی خدا را شکر مردم تا حدودی و مسئولین هم تا حدودی این کیفیت را ارتقاء دادند. باز پله، پله ما یک شبه ژاپن نمی‏‌شویم.

طبیعتاً اپ داخلی هم یک کالای داخلی است، یک کالای ایرانی، ما برای اینکه از آن حمایت کنیم، رشدش بدهیم باید در آن حضور داشته باشیم. باید برویم تا نقصان‏‌هایش در بیاید، نیاز سنجی بشود، که ما الان چه نیاز داریم؟ چه برایمان جذاب است تا آن اپ ارتقاء پیدا کند!

ناقد: این سرعت رشد و ارتقائی که اپ‌‏های ایرانی دارند به نظر شما قابل قبول است؟ از حیث حاکمیت و اینکه میزان اقناع مردم و تغییری که در فضای عمومی جامعه دارد؟ مثل همان کالای ایرانی، کالای ایرانی کی یک‌دفعه مطرح شد که همه بیاید بخرید؟ زمانی‏‌که حضرت آقا دوباره واقعا قیام کردند، سر فضای مجازی هم همین است یعنی ایشان تا زمانی‏‌که بحث شبکه ملی اطلاعات را مطرح نکرده بودند، بحث فضای مجازی و تاراندن دشمن را مطرح نکرده بودند الحق و الانصاف خیلی از دوستان ورود نمی‏‌کردند. آیا این میزان رشدی که الان دارند و نگاهی که حاکمیت ایجاد کرده برای همراه کردن مردم به نظر شما کافی است که بتواند با شبکه‏‌های خارجی رویارویی کند؟

رهنما: صد در صد کافی نیست یعنی آن فرهنگ‏‌سازی اوّل باید اتفاق بیفتد مردم باید خودشان به این نقطه برسند. ما چطور توانستیم ایتا را به اینجا برسانیم که الان هست؟ به نظر من کیفیت ایتا الان با تلگرام برابری می‏‌کند یعنی حتی فضای آن طوری مشابه تلگرام طراحی شده که کسانی هم که معتاد به تلگرام هستند این اعتیادشان را برآورده کند. مثلا اگر می‏‌خواهند دنبال چیزی بگردند همان‌جایی پیدایش کنند که در تلگرام پیدایش می‏‌کنند. یک همچین فضایی را ما تجربه کرده‌‏ایم که این پیشرفته اتفاق می‏‌افتد؛ ولی مردم باید به این ایمان بیاورند که من توانستم ایتا را با حضورم ارتقاء بدهم طبیعتا با حضورم در اپ‏‌های دیگر هم این اتفاق خوب برایشان می‌‏افتد. ولی متأسفانه این موضوع هنوز بین مردم جا نیفتاده است.

ناقد: پس قبول دارید که بحث فرهنگ و اقناع و آن نگاه حاکمیتی هنوز اتفاق نیفتاده است؟؟!

یکی از حضار: ببخشید روبیکا که مثلا یک اپ ایرانی است بعضی وقت‏‌ها خیلی بدتر از اینستاگرام عمل می‏‌کند؟

ارائه دهنده: حقیقتاً من احساس می‏‌کنم کسانی که دارند روبیکا را مدیریت می‏‌کنند با تفکری که خانم طاهری میگویند پیش میروند! یعنی دنبال این هستند که آن جذابیت از بین نرود. طبیعتاً اگر روبیکا بخواهد مثلاً مثل ایتا باشد (پارسال یکی از دوستان ما می‏گفت وقتی وارد اینستاگرام میشویم فکر می‌‏کنیم هر آن ممکن است انقلاب شود، وقتی وارد ایتا می‏‌شویم فکر می‌‏کنیم همین فردا امام زمان ظهور می‏‌کند!)

یعنی یک فضای کاملا صفر و صدی طبیعتاً برای اینکه این اتفاق نیفتد و آن جذابیتی که خانم طاهری مد نظرشان است در روبیکا بماند مجبورند بیایند بگویند ما در روبیکا فیلترینگ را اعمال نکردیم، چون اگر مردم احساس کنند که روبیکا هم یک فضای بسته و محدود است که حتی ممکن است فرد مورد پیگرد قضایی قرار بگیرد، طبیعتا کسی حاضر نیست به این فضا وارد شود!

خانم طاهری: ببینید بحث جذابیتی که بنده مطرح می‏‌کنم از حیث ابزار است نه از حیث محتوا، روبیکا متأسفانه از فضای نظارتی در حال آسیب است یعنی ما روبیکا را اینجا داریم که هم بتوانیم بخش اقتصادی‌مان و هم بخش فضای اجتماعی‌مان یعنی آن جذابیتی که فضای تصویری برای انتقال یک پیام دارد را استفاده بکنیم، بالای سرش باید یک نظارت قوی‌‏ای باشد که در آن محتوای منفی منتقل نشود. آن محتوای منفی بحث جذابیت نیست خانم رهنما! من از حیث ابزار میگویم حتی در مورد اپ شاد هم همین مشکل هست متأسفانه به خاطر باگ‌‏هایی که دارد، اپ شاد خیلی راحت در شبکه پویا (رسانه ملی) با هر پویشی که بخواهند راه بیندازند معرفی میشود ولی سامانه شاد به طور قطع دارم به شما می‌‏گویم انقدر باگ‏‌های بزرگی دارد که متأسفانه چندین مرتبه گزارش داده شده که کانالهای مستهجن در آن بالا آمده و نوجوان‏‌ها را به آن کانال‏‌ها اضافه کرده‌‏اند. این باگ‏‌ها متاسفانه هنوز برطرف نشده است ولی دارد بهتر می‏‌شود، روبیکا هم قطعا تا زمانیکه آن نظارت با نگاه اسلامی- ایرانی بر آن احاطه نشود قطعا مسائل و مشکلاتش را دارد.

من عرضم در بحث حاکمیت همین است که یک مقدار سیاستگذاری‏‌های ما انجام نشده است. یعنی حضرت آقا مدام میگویند شبکه ملی اطلاعات، ولی فقط روی عنوان مانده و اجرا نمیشود اما بحث جذابیت که دارم عرض می‌‏کنم خدمت‌تان از حیث کاربری است. قطعا ایتا هیچوقت نمی‌‏تواند با وضعیت حاضر خود در مقابل تلگرام قد علم کند. ما اگر همین الان که بخواهیم وارد ایتا بشویم پیامک که می‏‌دهیم دائم در حال لود شدن است. ولی در تلگرام ابزارهای بسیار زیادی در هر لحظه که وارد تلگرام میشویم می‏‌بینیم. آنقدر دسترسی‏‌ها در آن زیاد شده است. تلگرام را نمی‌‏توانید یک پیام‏رسان صرف تلقی کنید زیرا در حال حاضر تلگرام یک رسانه شده است.

با سلام الان یک پلتفرم خوبی است چرا؟ چون واقعا تعاملی است یعنی شما هم فضای تصویر را دارید، هم فضای فیلم را دارید، هم فضای تعامل کامل با آن حجره‏‌دار را دارید و می‏‌توانید یک فضای اقتصادی خیلی خوبی در کسب و کارهای خرد خانگی داشته باشید و این می‌‏تواند اگر حمایت بشود ارتقاء پیدا بکند، مدیر عامل با سلام نزد حضرت آقا صحبت کرد و واقعا کارشان قابل تقدیر است ولی شما مثلا بیاید اپ دیوار را در نظر بگیرید چقدر الان آسیب دارد؟

ما در بحث سیاستگذاری‏‌هایمان متاسفانه اشکال داریم قطعا اپلیکیشن‌‏های داخلیمان خیلی می‌‏تواند ارتقاء پیدا کند اما متأسفانه به دلایل مختلف هم روبیکا هم ایتا و امثالهم هنوز نتوانستند آن سرعت رشدی که باید داشته باشند که بتواند آن جذابیت را ایجاد بکند که ما رشد بکنیم. مثلا آپارات توانسته است. با سلام تا حدی توانسته است و سرعت رشد خیلی خوبی دارد ولی چرا ایتا دارد درجا می‌زند؟ واقعا به نظر من روبیکا تا یه حد خیلی زیادی دارد درجا می‌زند! میتواند و باید بتواند اما نتوانسته خودش را برساند حتی نزدیک آن بکند.

اما ما از این‌طرف یک چیزی به اسم فیلترینگ داریم که اعتماد مردم از حاکمیت را دچار ضعف کرده است.

سوال حضار: یکی از شبهاتی که ایجاد شد در زمینه فیلترینگ گفتند که اپ‏‌های ایرانی جاسوسی هستند یعنی ما فعالیتی در آن بکنیم نظارت میشویم در صورتی که در تلگرام و اینستاگرام اینطور نیست! مشکل بعدی که بعد از فیلترینگ داریم محتواهای آموزشی که در فضای یوتیوپ و در فضای اینستاگرام هست در فضاها ایرانی و اپ‏‌های ایرانی دیده نمی‌‏شود؟ یعنی واقعا کسی که می‏‌خواهد یک بهرۀ حرفهای ببرد و حرفه‌‏اش را ارتقاء بدهد در اپ‏‌های ایرانی به نتیجه نمیرسد چون حالا آن تولید کننده فیلمش در اپ‏‌ها نیست یا اصلا آن حرفه در ایران رشد قابل توجهی نداشته، دسترسی افراد به دنیا کم می‌‏شود خوب این موضوع را چه طور پاسخ می‏‌دهید؟!

خانم رهنما: ما ناچاریم یک چیزهایی را تا حدودی فدای چیزهای دیگر بکنیم. بحث امنیت که یکی از دوستان‌مان گفتند در فضای جهانی که بخواهیم در نظر بگیریم واقعا اطلاعات و دیتاهایی که ما داریم، بسیار چیز مهم و محرمانه‏‌ای است من این موضوع را وقتی سرکلاس می‏‌گویم بچه‏‌ها میپرسند:«خانم مگه من توی پیجم چی دارم؟ نهایتا یک عکس بی‏‌حجاب خودمه به چه درد اونها می‏‌خوره؟ اینکه کجا رفتم؟ با دوستام چه کار کردیم چه اطلاعات خطرناکی داره که می‏‌خواد جاسوسی بشه از من؟» من همیشه به بچه‌‏ها میگویم بچه‏‌ها این بحث امنیت داده‌‏ها، فرد به فرد شاید بی‌‏ارزش باشد، شاید اطلاعات ایشان به تنهایی به درد کسی نخورد، اطلاعات شما، شما همه تک به تک شاید اطلاعات خیلی مهمی نداشته باشیم ولی وقتی این دیتاها جمع می‏‌شوند، می‏‌شوند یک بیگ دیتا، دیگر پر از اطلاعات است، یعنی یک سرویس جاسوسی اگر بیاید شما فکر می‏‌کنید اینستاگرام را رایگان دارید استفاده می‌کنید پس اینستاگرام درآمدش از کجاست؟ چرا دارد خیرات می‏‌کند؟ چرا دارد رایگان به شما خدمات ارائه می‏‌دهد؟

طبیعتا این اپ‏‌ها مهم‏‌ترین بخش درآمدشان را از جاسوسی به دست می‏‌آروند! جاسوسی نه به این معنا که خودشان یک سیستم جاسوسی‌‏اند نه اینها اطلاعات و دیتاهایی را که دارند، می‏‌فروشند. می‌‏فروشند به سازمان‏‌های جاسوسی یعنی مثلا به فرض موساد می‏‌خواهد راجع به ایرانی‏‌ها بیشتر بداند اینکه ایرانی‌‏ها را چه چیزی خوشحال می‏‌کند؟ چه چیزی ناراحت می‌‏کند؟ وقتی ایرانی‏‌ها می‏‌خواهند به گردش بروند کجا را همۀشان دوست دارند؟ خیلی اطلاعات به ظاهر ساده‌‏ای است ولی آن ژنوم ما ایرانی‌‏ها را، آن فرهنگ ما را، آن آداب و رسوم ما را، تفکرات مردمان ما را، اینکه چه چیزی مردم ما را عصبی می‏‌کند؟ وقتی سر بنزین برنام‌ه‏ریزی می‏‌کنند که بنزین را گران کنند، که یک‌دفعه یک اغتشاشی در ایران به وجود می‌‏آید، این را از کجا می‏‌فهمند؟ از همان دیتاهایی که به دست آوردند راجع به مردم ایران که واقعا قیمت بنزین برای مردم ایران مهم است چون اهل گردش و سفر و مسافرت شمال و اینها هستند و قیمت بنزین در زندگی و خوش گذرونی‌شان تأثیر می‏‌گذارد اینکه کسی بخواهد دست بگذارد روی کشور ما و آسیب مستقیم به ما بزند به صورت فرهنگی نه به صورت نظامی، این دیتاها خیلی کمکش می‏‌کند و ما با حضورمان به هر بهانه‌ای به بهانه حرفه‌‏ای کار کردن به بهانه امکانات بیشتر، اطلاعات حرفه‏‌ای و ویدئوهای آموزشی حرفه‌‏ای، داریم یک ریسک بزرگی را انجام می‏‌دهیم که این اطلاعات و دیتاهای گستردمان را در اختیار سرویس‏‌های جاسوسی قرار میدهیم و آنها به راحتی با شناختن ما و تفکرات و عقاید و سبک زندگی‏‌مان می‏‌توانند هر طور دلشان خواست با ما بازی کنند. از هر نقطه‏‌ای که دلشان خواست به ما ضربه بزنند. چون از ما شناخت کامل دارند بعضی وقت‏‌ها تعجب می‏‌کنیم که اسرائیل میداند که چه چیزی آسیب بیشتری به ایران می‌‏زند؟ کی به سراغ حجاب برود؟ کی به سراغ بنزین برود؟ کی به سراغ رأی‏گیری برود ... تمام این اتفاقاتی که می‏‌چینند برای کشور ما و امنیت کشور ما از همان جا منشأ گرفتند یعنی مثل اینکه یک همه پرسی انجام داده باشند، خانم طاهری می‏‌گویند 45 میلیون نفر در اینستاگرام کاربر داریم! شما اطلاعات 45 میلیون نفر را وقتی داشته باشید به راحتی می‏‌توانید بگویید که در این کشور غالب مردم چه تفکراتی دارند؟ چه چیزی آنها را اذیت می‌‏کند؟ چه چیزی خوشحال‌شان می‌کند؟ که من بروم دست روی آنها بگذارم برای اذیت کردن.

خانم طاهری شما بفرمایید ما توی اپ خارجی که هستیم چه طور میتوانیم این اطلاعات‌مان را در اختیار آنها قرار ندهیم؟ و جلوی این آسیب را بگیریم؟

خانم طاهری: از هیچ طریقی نمی‏‌شود به طور قطع؛ یعنی واقعا این بحث بیگ‏‌دیتاها، الان کدامیک از شما عزیزان با اپ تیک‌تاک کار کرده‌‏اید؟ یا نسبت به آن اطلاع دارید؟ تیک‌تاک یک اپلیکیشن بسیار جذاب برای نوجوان‏‌هاست که خیلی به آن تمایل دارند زیرا مدام کلیپ‌‏های خیلی کوتاه و جذاب ویدئویی از خودشان درست می‏‌کنند (15 ثانیه) منتشر می‏‌کنند، چرا به نظر شما چند وقت پیش یک دادگاه ویژه تیک‌تاک در کنگره امریکا برگزار شد؟

من صحبت‏‌های خانم رهنما را کاملا تأیید میکنم در این حوزه چون ما با هم همکار هستیم در حوزه فضای مجازی واقعا بحث بیگ دیتا‏ها انقدر اهمیت دارد که کشوری مثل امریکا نمی‌‏تواند زیر بار این برود که اپلیکیشن تیک‏‌تاک که برای خودش نیست (برای کشور چین است) سرورش در کشور خودش نیست بیاید در آمریکا آزادانه توسط خانواده و نوجوان‏‌هایش استفاده بشود. دلیل اینکه این جلسه دادگاه را برگزار کرد فقط همین بود که یک جوری تیک‌تاک را از فضای کشورش با یک سری دلایل واهی بیرون کند. شما ببینید، شما دادگاه را نگاه بکنید آن کسی که دارد حرف می‏‌زند حتی اجازه صحبت کردن را به مدیر عامل تیک‌تاک نمیدهد و فقط پشت سر هم برچسب می‌زند. در صورتی که دادگاه‏ قبلی زاکربرگ بود در مورد قوانینی که اینستاگرام و توئیتر از آن تخطی کرده بودند حرفش این بود که شماها مثلا فلان محتوا را فروختید و نباید اینکار را بکنید. زاکربرگ هم آنجا اعتراف کرد و بعدش تأیید کرد و تعهد داد که اینکار را نکند چرا زاکربرگ آنجا دارد تعهد می‏‌دهد ولی به کشور ما این تعهد رو نمیدهد؟ (من الان یکم اومدم توی زمین شما ولی بحث داره پیش می‌ره)

یک قانونی داریم در اتحادیه اروپا به اسم «جی دی پی آر» این قانون چه می‏‌گوید؟ می‌‏گوید که پلتفرم‌‏هایی که توی شرکت متا هست مثل اینستاگرام، فیس بوک و اینها حق ندارند اطلاعات کاربری را بفروشند و حق ندارند اگر در کشور من یک خبری بواسطه یک اکانتی منتشر می‌‏شود، حق ندارند که جلوی آن را نگیرند. ولی این قانون شامل حال من، شامل حال کشور من نمی‌‏شود اصلا اجرایش نمی‌‏کنند و ارتباط ما با پلتفرم‏‌ها کاملا یک طرفه است و این دفتر پاسخ‏‌گویی که همه داد میزنند و مطالبه می‏‌کنند در کشور ما اصلا کسی زیر بارش نمیرود که بخواهند این دفتر پاسخ‏‌گویی را برگزار بکنند و برپا بکنند.

یکی از دلایل فیلترینگ همین است که در کشور ما دفتر پاسخ‏‌گویی نیست و پلتفرم‏‌ها به اختیار خود از اطلاعات کاربران ما بهره‌برداری می‏‌کنند. اما چرا می‌‏گویم فیلترینگ دارد سرمایه اجتماعی را می‌سوزاند! اعتماد را سلب می‌‏کند؟

حرف ایشان حرفی که عرض کردم خدمتتان چون برای مردم ما تبیین نمی‌‏شود، بحث بیگ دیتاها! وقتی در مدرسه این بحث مطرح میشود، بچه‌‏ها واقعا با دهان باز به ما نگاه می‌‏کنند و می‏‌گویند: «خانم مگه میشه؟» بله می‏‌شود! تحریم‏‌هایی که دارد اتفاق می‌‏افتد از کجا این‌ها انقدر دقیق نقطه‌‏زنی می‏‌کنند؟ نیازهای ما را کاملا در این بیگ دیتاهاشان بررسی کردند و درآرودند، دقیقا نقطه‏‌زنی می‏‌کنند. آنجایی که ما اشکال داریم، آنجایی که حساسیم، بنزین، جاده شمال، جوجه کباب که یک دفعه مرغ قیمتش بالا پایین می‏‌شود و ...، اینها می‏‌دانند، ایرانی چه چیزی لازم دارد،  اینها می‌‏دانند که مسئله داروی ما کجا آسیب دارد؟ کجا مشکل دارد بر اساس همین تعاملاتی که ما داریم. ولی چقدر مردم ما این را می‏‌دانند؟ نه نمی‌دانند.

الان یکی از بحث‌‏های ما بحث شما عزیزان است بحث شما کنشگران عرصه فرهنگ که به واسطه فیلترینگ چه اتفاقی برای ما افتاد؟ ما الان شبکه اجتماعی‏‌مان فیلتر است. ما صحنه را خالی کردیم عزیزان. از نظر فقهی هم بنده استفتاء کردم گفتند فعالین فرهنگی می‌‏توانند کسانی که فعالانه نه علافانه (خیلی عامیانه بگم) می‏‌توانند در این فضا حضور داشته باشند. پیج آقا را ببینید که البته اینستاگرام بست. اکانت خامنه‌‏ای دات‏‌آی‌‏آر توی توئیتر فعالانه دارد فعالیت می‏‌کند، ما کجاییم الان؟! بچه‏‌ها این فیلترینگ باعث شد که خود بچه‌‏های مذهبی هم عقب‌‏نشینی بکنند همه ما ایتایی شدیم.

مجری کارشناس: خود این الان یک مسئله است خانم طاهری. مردم میگویند که جایی که فیلتر شده رئیس جمهور هست، نماینده مجلس هست، رهبر هست مردم این را نمی‏‌توانند قبول کنند. میگویند اگر فیلتر است برای همه فیلتر است، اگر فیلتر نیست چرا دسترسی مردم قطع شده؟ ما انگار یک شبهه درست کردیم، ما فیلتر کردیم که فیلترشکن بفروشیم. مردم واقعا اینطور داستان را می‏بینند. ما می‏‌دانیم به عنوان کنشگران اجتماعی که ضرر فضای باز مجازی بیشتر از ضرر فیلترینگ آن است و اگر اتفاقی افتاده برای ماها اگر اتفاقی افتاده برای بچه‏‌های ما به واسطۀ همین استفاده از فیلترشکن‏‌ها و ورود مجدد به فضای مجازی است. در 45 سال انقلاب یک زمین زارعی را به ما دادند که ما سعی کردیم در آن زارعت کنیم و محصول خوب و محصول امام زمانی تولید کنیم، ولی جلوی آفت‏‌هایی که وارد زمین‌مان می‌‏شد را نگرفتیم آفت‏‌ها از وقتی که فضای مجازی شروع شد و گسترش پیدا کرد از همان موقع آفت‏‌ها مشغول کارکردن و خرابکاری در زمین‏‌های ما بودند و ما غافل. چرا بچه‌‏ها و نوجوان‏‌های ما در اغتشاش گذشته بیشترین آمار حضور را داشتند به خاطر اینکه بدون اطلاعات اولیه وارد یک محیط بازی می‌‏شوند که بعد نمی‌‏توانند جمعش کنند ذهنشان آمادگی لازم را ندارد همان محصول آفت زده است که ما بعدا نمی‌‏دانیم چه کار باید با آنها بکنیم.

بهترین راهکار برای جلوگیری از آفت‏‌های فضای مجازی فیلترینگ است ولی اینکه ما چطور مدیریت کنیم که باز این فیلترشکن‏‌ها کار را بد از بدتر نکند این قضیه و این اتفاق هنوز در کشور نیفتاده است.

در نهایت می‌‏توان گفت بحث فیلترینگ یک بحث کاملا دو طرفه است هم فایده دارد هم ضرر. همۀ آدم‏‌هایی که ما می‌‏شناسیم قطعا از فیلترشکن استفاده نمی‏‌کنند. یعنی فیلترشکن توانسته است یک بخشی از جامعه را کنترل کند. ولی آیا شامل حال همه شده است؟ نه. کسانی که از فیلترشکن استفاده می‏‌کنند هم گروهی ممکن است دچار آسیبهای غیرقابل جبران شوند و گروهی هم ممکن است این اتفاق برایشان پیش نیاید.

یعنی تا الان خود فیلتر به خاطر ضرر و فوایدش جامعه را به دو گروه تقسیم کرده است، گروهی که از فیلترشکن استفاده می‏‌کنند و گروهی که از فیلترشکن استفاده نمی‏‌کنند.

گروهی که از فیلترشکن ‏ها استفاده می‏ کنند باز به دو گروه تقسیم می‏شوند گروهی که هر چیزی را دنبال نمی‏کنند، یعنی با پلیس درونی از فیلترشکن‏ها استفاده می‏کنند پس در خروجی فیلترشکن باز هم کنترل هست اینکه این کنترل مطلوب است یا نیست، همه با آن موافق هستند یا نه؟ قطعا همه با آن موافق نیستند. امیدواریم که این نظارت حاکمیتی درست بشود.

همزمان که در همه کشورها بسته به سیاست ‏ها و ذائقه ‏هایشان از فیلترینگ استفاده می‏ کنند ما چرا مسئله فیلترینگمان حاد و شده به خاطر اینکه دشمن از حساسیت ‏های مردم ما خبر دارد و دائم آنها را تحریک کرده، اطلاعات درست به ایشان نمی‌دهد.

ان شاء الله با انجام روشنگری‏ هایی که توسط فعالین فرهنگی انجام می‏ شود این موضوع برای مردم تبیین شده و شبهه فیلترینگ به صورت کامل رفع بشود و همه ما درصدد پیشرفت و موفقیت دین، کشور و در نهایت خودمان باشیم.