همدان-نهاوند-معصومیه

برگزاری نشست پژوهشی با عنوان"پاسخگویی و پشتیبانی از تولید علوم اسلامی انسانی"

شناسه خبر : 141615

1402/11/17

تعداد بازدید : 7

برگزاری نشست پژوهشی با عنوان
به گزارش رابط خبری مدرسه علمیه معصومیه، معاون پژوهش این مدرسه به مناسبت هفته پژوهش از برگزاری نشست پژوهشی، با عنوان"پاسخگویی و پشتیبانی از تولید علوم اسلامی انسانی" در روز چهار شنبه 24/9/1400خبر داد.
   طیبه زمانیان گفت: این نشست در یک جلسه ی  30 دقیقه ای در اتاق سایت مدرسه با حضور استاد بزرگوار سرکار خانم میرزایی برگزار گردید.
   شرکت کنندگان در نشست: اساتید، کادر و طلاب مدرسه بودند.
   ایشان در ابتدای مباحث خود ضمن تبریک هفته پژوهش با اشاره به حکمت 94 نهج البلاغه که حضرت چنین می فرمایند: هنگامى كه از او پرسيدند خير چيست چنين فرمود: خير آن نيست كه مالت فراوان يا فرزندانت بسيار باشند، بلكه خير آن است كه علمت افزون و بردباريت بسيار باشد، به این مطلب اشاره نمودند که برای تحول در تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه های علمیه باید در سه ساحت اقدام شود:
1-فرهنگ سازی   2-نظریه پردازی   3-نهاد سازی(برنامه ریزی مهندسی) 
ایشان اظهار داشتند: آن چه امروز ذهن و زبان و زندگی انسان ها را مهندسی می کند علوم انسانی وارداتی است، در نظام آموزشی حوزه ها نیز این مقوله وجود دارد چون در خود حوزه هم فلسفه، فقه و اخلاق به حاشیه رفته و مثلا متون دست دوم و ترجمه شده تدریس می شود.
ایشان با اشاره به این نکته که مبانی اسلام بسیار غنی و عمیق است، بیان کرد:از جمله دانش های بسیار کلیدی که مورد غفلت قرار گرفته دانش انسان شناسی است.حوزه ها به سرعت از هویت اصیل و سنتی خود فاصله گرفته و تبدیل به دانشگاه و دبیرستان شدند که مطالب را طوطی وار آموخته و از درس فارغ می شوند.
وی در ادامه مطالب خود منشاء بسیاری از نزاع های سیاسی را که در جامعه وجود دارد مربوط به مواجهه با افراد تحصیل کرده در غرب، و هم چنین افراد متأثر از آن ها که می خواهند اصول سیاسی را از متون دینی استخراج نمایند دانسته گفتند:نظام آموزشی باید آمیخته به علوم انسانی باشد.
ایشان در پایان مباحث خود یکی از دلایل شکست و کم رنگ شدن علوم اسلامی، انسانی را در عرصه های مختلف چنین بیان می کند که حوزه ها جهانی فکر نمی کنند و حضور جدّی در عرصه های بین المللی ندارند. انقلاب اسلامی زمینه را ایجاد کرده اما حوزه ها در حیطه ی ترجمه و تقلید صرف توقف کرده اند.