با توجه به اهمیت مساله عفاف و حجاب در جامعه و نقش بی بدیل امر به معروف و نهی از منکر در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، مدارس علمیه: فاطمه معصومه(س) رهنان، اهل بیت(ع) ملک شهر، فاطمه الزهرا(س) ورزنه، حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد، فاطمه الزهرا(س) نائین، حضرت زینب(س) علویجه، و مرکز تخصصی نرجس خاتون(س) شاهین شهردر فعالیتی مشترک، کرسی آزاداندیشی با موضوع: آسیب شناسی امربه معروف و نهی از منکر در مساله حجاب، برکزار کردند.
این جلسه با حضور حجة الاسلام والمسلمین آقای دکتر محزونیه، در تاریخ 19 تیرماه 1402، به صورت حضوری در مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) رهنان برگزار شد و طلاب سایر مدارس ، و به صورت برخط و از طریق سامانه مرکز مدیریت در آن شرکت کردند.
آقای محزونیه در ابتدای جلسه با اشاره به اهمیت و جایگاه حجاب و عفاف در دین اسلام و نیز نقش و جایگاه مهم امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از احکام متعالی دین مقدس اسلام، با اشاره به آیات و روایاتی پیرامون امربه معروف و نهی از منکر، این اصل را یکی از واجبات مهم دینی دانست که همه ارکان جامعه اسلامی از دولت و نهادهای رسمی گرفته، تا تک تک افراد جامعه و نیز نهادهای مردمی باید دست به دست هم داده و برای اجرای آن بکوشند.
وی با اشاره به این مطلب که آسیب شناسی در حوزه های مختلف فرهنگی می تواند ما را در دفع و رفع آسیب ها یاری نماید، آسیب شاسی در حوزه امربه معروف و نهی از منکر را به دو حوزه حکم رانی و عرصه مردمی تقسیم نمود و با تاکید بر اهمیت نقش دولت اسلامی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، آسیب های حوزه حکومت را نبود حکمرانی جامع فرهنگی در کشور، عدم اختصاص بودجه کافی به فعالیت های فرهنگی موثر، کارآمد نبودن ساختار نهادهای فرهنگی کشور، عدم شبکه سازی نیروهای فرهنگی و مدیریت ناصحیح نهادهای فرهنگی حاکمیتی، و نیز رهاسازی فضای مجازی و بازدارنده نبودن بودن مجازات ها برای متخلفان برشمرد و گفت: در زمانی که دشمنان با اختصاص بودجه های کلان از همه ابزارهای موجود جهت تخریب عقاید دینی و فرهنگی جامعه ایران بهره می برند، جای آن دارد تا با برنامه ریزی های صحیح و همه جانبه نگر و استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی کشور، علاوه بر ناکام گذاشتن دشمنان در تخریب هویت دینی مردم، به دنبال راهکارهای صحیح و موثر امربه معروف و نهی از منکر باشیم.
ایشان آسیب های حوزه امربه معروف و نهی از منکر را در عرصه مردمی مواردی از قبیل، عدم نگاه کلان و تمدنی به مساله حجاب و نبود احساس مسئولیت در بین اکثر افراد مومن نسبت به این مساله و شخصی دانستن آن، و نیز عدم خلاقیت، شجاعت و ایثار، در اجرای این حکم الهی دانست و گفت: از مهم ترین آسیب ها در این حوزه بهره نبردن از علم مفید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر است و می بینیم در دروس خارج فقه حوزه های علمیه به همان نظرات اساتید گذشته که متناسب با زمان حکومت سلاطین بوده بسنده می شود؛ در حالی که باید متناسب با زمان تشکیل حکومت اسلامی شرایط و ضوابط امر به معروف و نهی از منکر بررسی شده و راهکارهای اجرایی متناسب با شرایط کنونی اخذ و تبیین شود.
وی در ادامه به شرح برخی از مصادیق امربه معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: حضور گسترده بانوان محجبه در اجتماعات جهت هم افزایی و غلبه آن ها در مکان هایی که افراد متظاهر به بی حجابی در آن رفت و آمد دارند و نیز ایجاد فضای گفتگو های آرام و قانونمند جهت تبیین آثار مثبت حجاب می تواند به عنوان راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته شود؛ اما برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب موثر ترین راه تبیین و ارئه الگوی سوم زن در جامعه می باشد که هم ناسازگار با الگوی غربی و جنسیتی است و هم متفاوت از نگاه متحجرانه سنتی که جایگاه زن را صندوق خانه می داند. همچنین معرفی بانوان موفق در عرصه های علمی و اجتماعی که با حفظ حجاب مدارج علمی را گذرانده اند و نیز استفاده از تمام ظرفیت های فضای مجازی و تولید محتوا و فیلم و داستان و محصولات جذاب، متناسب با سلیقه جوانان امروز می تواند اجرای ما را در زمینه انجام امربه معروف و نهی از منکر یاری نماید.