مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بندرعباس با همکاری اتحادیه جهانی زنان مسلمان و دیگر نهادهای علمی، سلسله نشست های هفتمین همایش بین المللی بانوی مهر، نشست بین المللی: " زن و خانواده، ایثار و مقاومت، تقابل اسلام و غرب" را با حضور: دکتر لاله افتخاری (عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان) دکتر صدیقه مهدوی کنی)عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) دکتر عصمت سوادی) عضو هیات علمی دانشگاه آزاد) دکتر زینب طیبی)عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان) دکتر حليمه حسینی) عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان) دکتر زهرا عزیزپوریان) رییس دانشکده سبک زندگی اسلامی دانشگاه جامع انقلاب اسلام در تاریخ 19 دی ماه در ساعت 18 برگزار گردید.
خانم دکتر زهرا پور عزیزیان رییس دانشکده سبک زندگی اسلامی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و ولادت امامخمینی (ره) و یاد شهدای صدر اسلام تاکنون بهویژه شهید سلیمانی و شهدایی که که برای زیارت ایشان رفته بودند و عنوان شهدای مکتب سلیمانی دریافت نمودند اظهار داشت: مردم غزه بهویژه زنان و کودکانش مصداق عینی قدرت عظیم ایثار و مقاومت در دنیای امروز هستند. درواقع گروه کوچکی از مردم در یک سرزمین کوچک، اما آمریکا و رژیم صهیونستی را با همه ادعا با قدرت صبر و ایستادگی اشان عاجز کرده اند و دنیایی را از خواب غفلت با این حرکتشان بیدار کرده اند. ابتدا ارتباط ایثار و مقاومت را با بحث ولایت اجتماعی که حضرت آقا در پیامشان به کنگره هفت هزار زن شهید اشاره فرمودهاند را بیان می کنیم. ایثار و گذشت درحقیقت یک نماد است. نمادی برای مؤمنانی که میخواهند راه حقیقت و تعالی را، راه عروج به مدارج عالی را طی کنند می باشد و این طی کردن مسیر بدون گذشت، بدون ایثار، اصلاً ممکن نیست و به مقاومت و ایثار هدف والایی که پشت آن است معنی می دهد. اعتقاد به آن مسیر، اعتقاد به آن هدف مسیر است که ایثار و مقاومت را مقدس می کند. همهی امتحانهایی که ما در دنیا مبتلا هستیم و امتحان میشویم درواقع نقطهی اصلی اش همین است که ما به چه میزان صادق هستیم، در این مسیر گاهی لازم است انسان از جانش یا مالش مایه بگذارد و گاهی اوقات از حرفی که باعث ناراحتی و کینهای شده و خیلی از اوقات هم میبینیم عزیزانمون رو از دست میدهیم. اما مقدس بودن این مسیر و مقدس بودن این مقاومت، به واسطه آن هدف است.
خانم دکتر زهرا پورعزیزیان افزود: حضرت آقا در پیامشان به کنگره هفت هزار زن شهید با اشارهای به ظهور زنان در صحنه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می فرمایند که زن در ساحت رشد و تهذیب خویش و در ساحت حفظ خانهی سالم و خانواده متعادل و در ساحت ولایت اجتماعی، جهاد امربهمعروف و نهیازمنکر و جهاد اجتماعی، زنها این مسیر را جهانی کنند. خیلی نکته مهمی است که ما ارتباط معنادار ولایت اجتماعی جهاد امربهمعروف و نهیازمنکر و جهاد اجتماعی را درک کنیم تا بتوانیم آن نقطهی هدف را درست تشخیص دهیم. ایشان فرمایشی درخصوص زندگی حضرت زهرا سلاماللهعلیها دارند و چون حضرت بهعنوان یک الگوی به تمام معنا از هویت حقیقی و همهجانبهی زن مسلمان هستند می فرمایند: نقطه درخشان زندگی حضرت زهرا سلاماللهعلیها جمع بین ابعاد زندگیاشان است. هم بعد فردی هم بعد خانوادگی و هم بعد اجتماعی. در این بعد اجتماعی این تعبیر ولایت اجتماعی را در بحث الگوی سوم زن، ایشان مطرح می کند. اگر بخوایم از ولایت اجتماعی تعریف درستی کنیم، در مقالات و آثار تحقیقی که جستجو شده و مطالعاتی که در این زمینه انجامشده، همه ولایت اجتماعی را در فعالیت اجتماعی یا حضور بانوان در مناصب سیاسی خلاصه می کنند و اینها را گره میزنند به ولایت اجتماعی که به نظریه برداشت ناقصی از ولایت اجتماعی میاد. اگر بخواهیم ولایت اجتماعی را درست معنا کنیم آیه شریفه هفتاد و یک سوره مبارکه توبه به ما کمک میکند. در این آیه شریفه خداوند میفرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» براساس این آیه شریفه که یکی از مهمترین آیات در زمینه جامعهسازی و تمدنسازی نوین اسلامی است، اگر توجه شود ولایت اجتماعی با تعبیر دقیقش بیان شده است. آنجایی که میفرماید: «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیاء بعضٍ»اشاره دارد به ولایتی سوای ولایت ولی، ولایت بین شیعیان و مومنان اینجا مطرح است. «و المؤمنون و المؤمنات» بانوان مؤمنه، مردان مؤمن سرزمین، «بعضهم اولیاء بعضٍ» ارتباط معنا داری این جا مطرح است از جنس ولایت، به تعبیر حضرت آقا ولایت بین شیعیان. ولایت بین شیعیان را از فرمایش امام خمینی ( ره )کمک میگیریم و اشارهای که خود حضرت آقا دارند در حوزه حضرت زهرا سلام الله علیها. ایشان میفرمایند: حضرت زهرا سلاماللهعلیها در نقش یک رهبر واقعی است همانطور که امام بزرگوار ما فرمودند اگر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مرد بود پیغمبر میشد. این خیلی حرف بزرگی است. شاید اگر از زبان کسی غیر از امام بزرگوار این را میشنیدیم، نمیتونستیم باور کنیم، اما امام با توجه به جایگاه فقهی اشان و اینکه عارف بودهاندو به مرحله انسان کامل رسیده اند، وقتی انسان از چنین شخصیتی این صحبت را میشنود، آن جایگاه حقیقی حضرت زهرا بهعنوان الگوی همهجانبه زن مسلمان برای ما مشخص میشود. حضرت زهرا سلاماللهعلیها یک رهبر به تمام معنا بود مثل پیغمبر، مثل یک هدایتگر عموم بشر، این کلمات خیلی مهم است در جهت تبیین ولایت اجتماعی. پس صحبت ما از ولایت اجتماعی یعنی صحبت از رهبریت بانوان در همان الگوی سوم در حوزه تمدن سازی است. حضرت آقا میفرمایند معلم ثانی برای زنان جهان، این نقش رهبری و اثرگذاری یک خانم است در حوزه تمدنسازی.
ایشان بیان نمود: در ادامه ولایت اجتماعی حضرت آقا می فرمایند: ولایت اجتماعی، امر به معروف است. اگر بیان شود الگوی زن مسلمان حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که رهبر بشریت است و هدایت گر عموم بشر.آن وقت امر به معروف هم باید سطح بالاتری پیدا کند. بزرگ ترین امر به معروف، امر به جامعه سازی اسلامی است و نهی از منکر، نهی از موانع این مسیر است. سطح اثرگذاری بانوی مسلمان ایرانی با ایت تعبیرها در کنار همدر سطح جامعه سازی وایجاد و مهیا کردن بستر برای اجرای دین است. این یک مساله کلان است. اگر بخواهیم با نگاه ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر(یامرون بالمعروف) تجمیعی بیان کنیم، بعد از عنصر ایمان که اشاره می کنند و شالوده ولایت بر جامعه از جنس ولایت بین شیعیان، ایجاد بستر اجتماعی برای اقامه حدود ضروری است. پیامبر به حضرت علی (ع) علمی را آموختند که در آن هزار باب علم گشوده می شود. آیا ما می توانیم بگوییم انتهای علم، همانی است که پیامبر فرمودند؛ امام صادق(ع) تصحیح می کندو می فرماید: پیامبر هزار باب از علم را به حضرت علی (ع) آموختند که هر باب آن 1000 باب علم گشوده می شود و این انتهای علم نیست. همچنین می فرماید: در نزد ما مصحف فاطمه (س) است . در روایات آمده که این مصحف 3 برابر قرآن است و در آن نه تفسیر، نه تاویل است و عین آیات هم نیست و از ابتدای خلقت تا انتها هر آن چه قرار است در عالم وجود اتفاق بیافتد در آن آمده است. مصحف حضرت فاطمه(س) بعد از رحلت پیامبر جبرئیل خدمت حضرت زهرا(س) نزول می کردند و رمز کائنات و علم عالم وجود را خدمت ایشان ارائه می دادند و حضرت علی (ع) مکتوب می کردند. این مصحف یکی از علائم امام شناسی است. لذا اگر کسی ادعای امامت دارد از او این مصحف را بخواهید. آن جا اشاره دارد بحث امام شناسی را چه کسی باید برای عالمیان معرفی کند؟ نبی (بلغ ما اّنزل ِالیک) خدا به پیامبر دستور می دهدآنچه رسالت توست ابلاغ کن. رسالت چی می باشد؟ درحادثه ای به اسم غدیر خم جایگاه امامت را معرفی کنند. در همین روایت علائم امام شناسی را به حضرت زهرا (س) ارتباط می دهند. کار پیغمبر را حضرت زهرا (س) انجام می دهد و این تاییدی است بر نقش رهبریت حضرت زهرا (س).
رییس دانشکده سبک زندگی اسلامی دانشگاه جامع انقلاب اسلام در جمع بندی مطالب خود اظهار داشت:ولایت اجتماعی از جنس ولایت بین شیعیان میباشد. نقش خانمها در این سطح وقتی جهاد امر به معروف، جهاد نهی از منکر و جهاد اجتماعی را بیان میکند در سطح تمدن سازی میباشد. پس این ولایت اجتماعی از جنس رهبری است و از جنس حفظ پیوندهای الهی از جنس قدرت نرم است برای تحقق آن جامعه اسلامی که به تعبیر حضرت آقا معلم ثانی برای زنان جهان باید شویم. این سطح رهبریت به گستره زنان جهان است نه صرفاً زنان ایران. اگر کسی در راه هدفهای والا مجاهدت کرد، هدف قائم به او نیست بلکه فرد مجاهد قائل به هدف است. لذا از بین نمیرود. شهدا را میبینیم انبیا را میبینیم هایی که آنها دنبال میکردند با رفتن انبیا و ائمه از بین نمیرود و هدفهایشان در جامعه جریان دارد و در حال تحقق است.