کرمان -مدرسه علمیه فاطمیه زرند- برگزاری نشست

شناسه خبر : 140604

1402/09/22

تعداد بازدید : 15

کرمان -مدرسه علمیه فاطمیه زرند- برگزاری نشست
نشست پژوهشی با موضوع: «مخاطب شناسی و ارتباط موثر» توسط مدرسه علمیه فاطمیه زرند با حضور جناب آقای دکتر رضازاده، استاد دانشگاه تهران در تاریخ 22/09/1402 برگزار شد.

  در ابتدا آقای دکتررضازاده بیان کرد: مخاطب کسی است که داوطلبانه به محتوی یا رسانه معینی روی می آورد.اما از نظر روابط عمومی، مخاطب گروهی از افراد است که ارتباطگرمی خواهد به آنان دسترسی داشته باشدو با آن ارتباط برقرار کند.از آنجا که دسترسی روابط عمومی به مخاطب آسان نیست .مخاطب از جنبه های دیگر تقسیم می شود . مخاطبین سرسخت مخاطبینی هستند که از پذیرفتن آنچه ارتباط جمعی و سایر فرستنده ها برای او می فرستند اکراه دارد.در مقابل مخاطبینی نیز وجود دارند  که به آسانی با دیگران ارتباط برقرار می کنند .

  استاد در ادامه اظهار داشت: ارتباط مؤثر، زمانی برقرار می شود که پیام فرستنده ، متناسب با ویژگی های مخاطب طراحی شود . بر این اساس ، برنامه ریزان ارتباطی ( روابط عمومی) باید دسته بندی درستی از مخاطبان داشته باشد ، ویژگی های آنان را بدانند و در زمان و مکان مناسب ، پیام متناسب را برای وی ارسال کنند.

  وی بیان کرد : برای ارتباط موثر با مخاطب لازم است که درباره مخاطب خود اطلاعاتی داشته باشید، این اطلاعات به انسان کمک می‌کند تا اثربخشی ارتباط او افزایش پیدا کند. سن، میزان تحصیلات، سبک زندگی، الگوی فکری و اطلاعات دیگری از این قبیل می‌توانند به  انسان کمک کنند تا بتواند متناسب با درک مخاطب، ارتباط موثری را شکل دهد.  مخاطبان نیز به انواع مختلفی دسته بندی می شوند: دسته بندی مخاطبان بر مبنای ویژگی های جمعیت شناسی- دسته بندی مخاطبان بر حسب باورها- دسته بندی مخاطبان براساس نگرش ها- دسته بندی مخاطبان براساس رفتار- دسته بندی مخاطبان بر مبنای مراحل فراگرد- دسته بندی مخاطبان براساس منابع درآمدی- دسته بندی مخاطبان براساس موضوع و ارتباط.

  استاد در پایان چند کتاب جهت مطالعه در این زمینه معرفی کرد: کتاب مهارت‌های ارتباطی نوشته بهاره نصیری ، کتاب قدرت ارتباط نوشته آروین خادمی و....