اصفهان/ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا/برگزاری جلسه دفاعیه

شناسه خبر : 140543

1402/10/13

تعداد بازدید : 4

اصفهان/ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا/برگزاری جلسه دفاعیه
معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا اصفهان از برگزاری جلسه دفاعیه طلبه سطح 3 رشته مدرسی ادبیات باعنوان آرایه های ادبی سوره صافات، ص و زمر در تفسیر المیزان" به راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین جناب دکتر مهدی داوری و داوری حجت الاسلام و المسلمین جناب دکتر جواد سلیمیان خبر داد.

طلبه سطح 3 خانم مهری رضایی در مورد پایان نامه خود نوشت قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر گرامی اسلام است که از سوی خداوند متعال برای هدایت بشر به ایشان ابلاغ شده است، این کتاب آسمانی دارای الفاظی است که از جانب خداوند است ؛ برای فهم و تبین الفاظ و آیات آن ،شناختن نکاتی که قالب های ترکیبی و موقعیت ویژه کلمات و جملات ، بر آن دلالت دارند ، لازم می باشد .

وی ادامه داد تفسیر و تبین آیات  نیاز به علومی دارد که از طریق قواعد ادبیات عرب میسر است که در علم صرف ، نحو ، معانی و بیان آمده است ، از میان این علوم ، علم معانی و بیان تاثیر به سزایی در تفسیر دارد . ادبا سه علم معانی ، بیان و بدیع را علوم بلاغت نامیده اند . تشخیص آرایه های ادبی و نکات بلاغی موجود در آیات نیاز به تبحر در این علوم دارد ، که از میان مفسران بزرگ ، علامه طباطبایی رحمه الله علیه ، به تشخیص صنعت بلاغت موجود در آیات و استخراج نکته های تفسیری پرداخته است ،

مهری رضایی گفت: وجوه اعجاز و هماورد طلبی قرآن جهات گوناگونی دارد ،از جمله این وجوه جهت بلاغی و ادبی آن است . علوم بلاغی شامل  سه علم معانی ، بیان و بدیع  می باشد که برای فهم و تبین آیات قرآن و شناختن جایگاه و موقعیت جمله ها و کلمه های آیات ، دانستن این علوم ضروری می باشد .این علوم نقش به سزایی در فهم اعجاز قرآن دارد.

طلبه سطح 3 بیان کرد علامه طباطبایی رحمه الله علیه از جمله مفسرینی هستند که به این امر مهم پرداخته اند . بنابراین برای فهم علم بلاغت و اهمیت و نقش آن در تبین و تفسیر آیات نیاز است تا شواهد بلاغی موجود در آیات در زمینه ی علم معانی ، بیان و بدیع ، با استفاده از تفاسیر موجود استخراج و جمع آوری شود و در دسترس افراد و دانش پژوهان و قاریان قرآن قرار گیرد . محقق در این تحقیق با محوریت المیزان ذیل سه سوره « صافات ،ص ، زمر » شواهد بلاغی رابه روش توصیفی تبینی با توجه به کتب بلاغی موجود مشخص کرده و آورده است .هر کجا ذیل آیه ای مطلب بلاغی در تفسیر المیزان ذکر نشده بود از تفاسیر دیگر کمک گرفته است .