به مناسبت 27آذرسالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، نشست علمی در دانشگاه میبد با حضور جمعی ازمدیران و معاونین و اساتید حوزه و دانشگاه برگزارگردید.
حجت الاسلام متوسلی در ابتدا بیان داشتند که این جلسه را جلسه مبارکی میدانیم و اذعان داشتند که علم و دین باید پابهپای یکدیگر حرکت کنند.
ایشان در ادامه مباحث را در سه قسمت دسته بندی نمودند و در فراخور سخنشان به توضیحاتی درباره هرقسمت پرداختندو در اادامه اشاره نمودند که ما یک مؤسسه علم و دین داریم که دو شاخه دارد 1- دانشگاه 2- حوزه
استاد در ادامه به معرفی مؤلفههای تعلیم و تربیت حوزه پرداختند:
- مؤلفه تعقل محوری
در ابتدا طلاب مبانی را با فهم و تعقل شروع میکند.
دوره تحصیلی طلبگی دوره طولانی است و در حوزه، مرحله چرایی طلبه به دو دسته تقسیم می شود ۱- در سطوح عالی ۲- سطوح خارج
در سطوح عالی مهارت یاد می گیردو و در سطوح خارج طلبه در هر درسی با فتوا حاضر میشود.
- مؤلفه ایمان
طلبه می داند اگر طالب علم دین شده است به این معنا نیست که صرفا واحدی بگذراند یا مدرکی بگیرد.
- طلبه حوزه علمیه اگرکتاب مراقبت میرزا جواد تبریزی از او بگیرید تب می کند
طلبه کنترل نفسش را از توفیق الهی می داند-
- تقویت برنامه علمی و اراده آهنین که ۱۴ ساعت کار علمی دارد.
- پرهیز از جاه طلبی و شهرت
- تواضع
تواضع طلبه مانع از این میشود که پشت سر استادش حرف بزند وتا جایی که نسبت به طلبه ای که به اودرس میدهد تواضع می کند
الگوهای تراز علم با ضمیمه ایمانی و تعادل نفسانی به هدف می رسند.
- مؤلفه محبت
رابطه محبت آمیز طلبه و استاد رابطه قلبی هست. که حوزه به آن متننعم است.
- مؤلفه توسل
توسل ابزاری برای به دست آوردن علم است.
