به گزارش خبرگزاری مدرسه علمیه حضرت خدیجه_سلاماللهعلیها_شهرستان بهاباد، هشتمین
نشست پژوهشی از سلسله مباحث پژوهش در قرآن، با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبر ابراهیمی بشکانی امامجمعه شهرستان در محل مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) و با حضور طلاب و اساتید مدرسه برگزار شد:
ایشان در تفسیر و توضیح آیات ۳۱ تا ۳۹ سوره اسرا گفت: حکمت به دو نوع نظری و عملی تقسیم میشود، حکمت نظری بدان معناست که چگونه بیندیشیم؟ و حکمت عملی به معنای چگونه زندگیکردن است؟
وی در ادامه گفت: یکی از جنبههای حکمت این است که بهخاطر تملق، فرزندان خود را نکشید و دومین معنای حکمت این است که بعضی از کارها را خدا میگوید انجام ندهید و بعضی از کارها را قید "لا تقربوا" آورده است؛ یعنی نزدیکشدن به آن نیز سقوط محض است.
وی افزود: در آیه ۳۲ سورة اسرا لغت "فحش" به معنای بسیار زشت و فاحش به معنای "زشت آشکار شده" است.
ایشان گفت: در این آیه توصیه به ازدواج شده است که راه جلوگیری از مشکلات جنسی و زنا کردن است.
وی در ادامه در توضیح آیه ۳۳ سوره اسرا گفت: قصاص در اسلام از زیرشاخههای عدالت است، قاضی حکم را صادر میکند؛ ولی اجرای آن به عهده ولی دم است درحالیکه تأیید و تأکید و سفارش بسیاری به بخشش کرده و تصمیم آن بر عهده ولی دم است.
ایشان گفت: در این آیه" إن" از حروف مشبهه بالفعل(ناصب اسم و رافع خبر) است و عهد را به دلیل اهمیت و اعتبار آن مقدم کرده است.
وی گفت: " او فوا الکیل" یعنی وقتیکه وزن میکنید درست بسنجید و کمفروشی نکنید.
وی در ادامه افزود: " و زنوا" فعل امر است و اشتباهی با واو قبل از آن با هم خوانده میشود.
بشکانی گفت: معرفت قرآن نقطه اوجی است که دور از دسترس است و بلندای عجیبی دارد و بهترین چیزی است که به نقطة اول برمیگردد.
امامجمعه در ادامه افزود: در آیه ۳۴ سوره اسرا "تقف" از "قفی" میآید و به معنای پشت سر و پیگیریکردن است و در اینجا توصیه قرآن این است که زیاد پیگیری نکنید و در اموری که موجب اختلاف بین افراد میشود و یا ایجاد سوءظن میکند تحقیق و پیگیری زیاد لازم نیست و قرآن بهخوبی توصیه اخلاقی کرده است که عملکردن به هر یک از اینها راهگشای مشکلات زندگی ماست.
وی گفت: در ادامه این آیه آمده است که در اینگونه موارد به گوش و چشم خود اعتماد نکن توصیه به اینها هم به این دلیل است که اختلافات و دلخوریها و سوءظنها با رعایت این موارد کاهش یابد.
ایشان نکات ۳۷ سورة اسرا را اینگونه بیان کرد: روش شما مغرورانه نباشد "مشی" در بسیاری از تراجم بهاشتباه به معنای راهرفتن ترجمه شده است و منتهای کار را گوشزد میکند که انتهای مسیر هم مرگ و بازپرسی قیامت است (بهنوعی حالت بازدارندگی ایجاد کرده است)
وی افزود: در آیه ۳۸ آمده است همه مطالب از آیه ۳۱ تا اینجا میگوید قانون خداوند این است که همه اینها نزد خداوند زشت و ناپسند و کفر است و این نوع حکمت، حکمت عملی است و از نظر رفتارشناسی و جامعهشناسی اگر قصاص بود گذشت کنید، حکمت دوم اینکه به عهد خود وفادار باشید، سومین حکمت پیگیر مواردی که رابطه را خدشهدار میکند نباشید، حکمت چهارم، اگر مشکل جنسی داشتید ازدواج کنید و زنا نکنید، پنجمین حکمت به معنای روش زندگی هست که بنا را بر کبر و غرور نگذارید، در حکمت ششم مشکل اقتصادی را بیان کرده است که در صورت وجود مشکل اقتصادی، حق خوردن مال یتیم را ندارید، عهد و پیمان در حکمت هفتم بیانشده است که اگر فروشندهای، درست بفروش و احتکار نکن آخرین حکمت به معنای عدالت و توصیه به عدالت است که عادلانه رفتار کنید.