معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا س گرگان خبرداد

گلستان- برگزاری کرسی زمینه های شخصیتی جلوه نمایی بانوان از منظر قرآن وحدیث»

شناسه خبر : 134946

1402/01/28

تعداد بازدید : 21

گلستان- برگزاری کرسی  زمینه های شخصیتی جلوه نمایی بانوان از منظر قرآن وحدیث»
به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) علیها گرگان حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید رضا موسوی هدف از این تحقیق را بررسی و تحلیل عوامل و زمینه های گریز از پوشیدگی بانوان با تاکید بر عوامل شخصیتی دانست و در تعریف شخصیت بیان کرد که شخصیت آن دسته از ویژگی های فرد یا افراد است که شامل الگوهای ثابت فکری،عاطفی و رفتاری آنهاست و منظور از جلوه نمایی بانوان آشکار کردن زینت ها و آرایش خود به دیگران، جلوه گری، خودآرایی، اظهار زینت و زیبایی خود به دیگران است که در جامعه معمولاً با نشان دادن بخشی از اندام و یا با پوشش لباس های غیر متعارف و محرک صورت می گیرد

موسوی بیان کرد: از نگاه قرآن کریم و پیشوایان معصوم ،زندگی یک نظام است که اختلال در یک حوزه تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی شخص را متاثر می سازد. برای اینکه تا زمانی که انسان از درک هدف آفرینش آدمی در مانده باشد و معیارهای اخلاقی و عقلانی در روابط زن و مرد به عنوان یک ارزش ایمانی و هنجار اجتماعی پذیرفته نشود امید به حل معضل گریز از پوشیدگی و برهنگی برخی از بانوان وجود ندارد . وی در این کرسی به پاسخ به این سوالات پرداخت که: نقش بحران هویت در جلوه گری زنان کدام می باشد؟ فقدان معنویت و محبت تا چه حد در خود آرایی بانوان نقش دارد؟ نقش ناآگاهی های دختران در نشان دادن بدن خود به نامحرمان تاچه مقدار موثر است؟

وی در بیان اهمیت این موضوع بیان کرد: بررسی مسئله جلوه‌گری وناپوشیدگی بانوان بدون واکاوی عوامل شخصیتی و هویت ساز زن  قابل بررسی علمی نیست و اگر وضعیت کنونی کشور در زمینه بی حجابی و خودآرایی زنان به سبب پیامدهای مخرب آن سامان نگیرد زنان و خانواده ایرانی با آسیب های جبران ناپذیری مواجه خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد  گرگان ویژگی بینشی و بعد معرفتی را از مولفه های مهم شخصیت دانست وگفت: ریشه بسیاری از هیجانات مثبت و منفی و نیز رفتار های خوب و بد انسان را باید در نوع باورهای او جستجو کرد.

ویژگی گرایشی و بعد عاطفی شخصیت نیز در این زمینه نقش دارد و قوای درونی دومین عنصر شخصیت پس از بعد ادراک و بینش نقش مهمی در زندگی انسان دارد و انسان یک دستگاه مکانیکی نیست که تنها بر اثر نیروهای بیرونی به حرکت درآیند همچنین یک موجود عقلی صرف هم نیست که تنها بر اثر عوامل عقلانی خود بدون دخالت عوامل عاطفی همچون دوستی ،دشمنی، خشم و شادی به حرکت درآید؛ بلکه بی‌تردید قوای درونی انسان که همان عواطف و هیجانات است تاثیر بسیاری در اندیشه و رفتار انسان دارد به گونه ای که او را به برخی موضع‌گیری‌ها وا می دارد و از برخی دیگر باز می دارد.

استاد موسوی سپس به بیان ویژگی های کنشی و رفتاری شخصیت پرداخت و گفت سومین ویژگی از ابعاد شخصیت سالم در قرآن مجید که نماد ارزش ها و انگیزه ها و تاثیر آن هاست ویژگی رفتاری است.

 در قرآن مجید به نقش عمل صالح در رستگاری و رسیدن به حیات طیبه بسیار تاکید شده است. انسان شایسته قرآنی کسی است که در کنار ایمان به خداوند در انجام عمل صالح می‌ کوشد و خیرخواه و مشفق بر بندگان است و آنان را به نیکی ها دستور می دهد.

موسوی در ادامه به مهمترین عوامل شخصیتی موثر در گریز بانوان از پوشش اشاره کرد و گفت:

عوامل گريز از پوشيدگي بانوان بر اساس، سه ساحت وجودي انسان« بینش و گرایش و کنش» تنظیم شده است. اولین عامل از عوامل شناختی، بحران هویت است که پیش نیاز زندگی بر اساس معنویت و عقلانیت و اخلاق و هویت اسلامی و قرآنی است که برآیند آن کنترل غرایز، هدف داری زندگی، ترک فرهنگ برهنگی و پایبندی به ارزشهای اسلامی در روابط زنان و مردان است. عامل دیگر ناآگاهی از پیامدهای جلوه نمایی است.

وی عواملی همچون فقدان معنویت و محبت به خداوند ، عزت نفس پایین و احساس حقارت، فقر عاطفی، ترس و یاس، بی‌توجهی به زمینه های طبیعیِ میل به خودنمایی در زنان و ضعف حیا را از عوامل عاطفی و گرایشی برشمرد که در بی حجابی و جلوه گری و پوشش لباس های غیر متعارف بانوان به ویژه دختران نقش اساسی دارد.

ایشان در ادامه اشاره کردند بی توجهی به زمینه های طبیعیِ میل به خودنمایی در زنان و عدم پایبندی به ارزشهای اسلامی بخشی از عوامل و زمینه های رفتاری هستند که در بروز بی حجابی وجلوه نمایی نقش بسزایی دارند.

وی در پایان پیشنهاداتی را به این شرح بیان نمود:

تاکید بر راهنمایی و آموزش مهارت های زندگی پیش از مشاوره و درمان، ترویج بر فرهنگ ازدواج ساده از سوی مسئولان کشور و خانواده‌ها، تقویت ایمان و افزایش عزت نفس و خودباوری، آموزش مستمر و مهارت های زندگی پدران و مادران و نیز فرزندان از دوران کودکی و دبستان، استفاده از رسانه تاثیرگذار تصویری  برای ایجاد روحیه امید و نشاط در نسل جوان، حذف الگوسازی های مخرب، تربیت تهیه‌کنندگان و کارگردانان متعهد و روشنفکر مومن ،گسترش کتابخانه های عمومی و تولید آثار مفید و سازنده مکتوب ، تولید نرم‌افزارهای هدفمند و هدف ساز بخشی از فعالیت‌هایی است که باید جامعه مسئول برای حل معضل اجتماعی و فرهنگی و انسانی جلوه نمایی دختران به آن اقدام نمایند.

چکیده نظر ناقد( ناقدان) یا صاحب نظر دوم کرسی:

در ادامه دکتر عبداللهی فر با اشاره به این نکته که موضوع مقاله، موضوع خوبی است گفت: اولین نکته‌ای که وجود دارد تفاوت گفتمانی در دنیای امروز است.بعد از جمهوری اسلامی با توجه به افزایش روند نوسازی و مدرنیته سطح توقعات بالا رفته است.

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به رشد گفتمان مدرنیته بعد از انقلاب اظهار داشت: شدت انقلاب و تمرکز روی جنگ و شهادت و گفتمان شهیدان بزرگی همچون شهید بهشتی و مطهری و حضرت امام (رحمت الله علیهم) این گفتمان‌ها باعث حفظ اسلام شده است. مهمترین سرمایه شیعه میراثی است که مربوط به اهل بیت علیه السلام است.

وی بنای گفتمان مدرن را بر انسان مداری دانست و گفت: مدرنیته معتقد است انسان جای خدا آمده است. اما اسلام نیز انسان مدار است ولی مدار اصلی خداست و مدار مخلوقات انسان است پس اسلام هم، اومانیسم دارد اما اومانیسم اسلام می گوید همه چیز برای انسان هاست و انسان خلیفه خدا بر روی زمین است.

دکتر عبداللهی فر بیان کرد: زنان مظهر جمال خداوند و مردان مظهر جلال الهی هستند جمال و زیبایی یعنی زنان جلوه گری را دوست دارند. خداوند طبق فلسفه خلقت به مرد گفته است چشمانش را بپوشاند یعنی فرد با تقوا، تصویر زن را به خیالش نمی سپرد و دیدنش کاربردی و کارکردی است.

استاد حوزه و دانشگاه  با توجه به نظر آگوست کنت گفت: اومانیسم انسان را آزاد دانسته و معتقد است چیزی به نام ارزش های آسمانی وجود ندارد خدا ساخته ذهن انسان هاست.

وی در ادامه چند نمونه از کلمات غیر دینی را نام ببرده و بیان کرد: مدرن، علم گرایی، آزادی، پیشرفت وروشنفکر زن گرایی، کلمات غیر دینی هستند که با معنی که در جامعه خود دارند وارد جامعه ما شده و غلط درک شده اند.

دکتر عبداللهی فر مطالعات انجام شده در کشور ایران را داخلی دانسته و بیان کرد: این مطالعات جهانی نشده است در حالی که نوجوانان و جوانان جهانی زندگی می کنند و خود را با جهان تطبیق می‌دهند این به همان اندازه نیاز به عقلانیت دارد.

 استاد عبداللهی فر، زنان با حجاب را از نظر علمی، فلسفی، روانشناسی افراد عاقلی دانسته که عقل آنان به عنوان یک حس و نیروی بازدارنده از خود نمائی آنان جلوگیری می کند.

وی واژه نقد در لغت را به معنی پول، مال حاضر در مقابل نسیه، قیمت حاضر، دستادست، پیشادست، چیزی که قابل عرضه است دانسته و گفت: نقد مقاله یک نوعخرده گیری یا نکته‌سنجی به معنی گزینش و بهینه گزینی و نشان دادن نقاط قوت و ضعف است و لزوما به معنای پیدا کردن خطا نیست.

دکتر عبداللهی فر روش این مقاله را درون دینی دانسته و بیان کرد:  استدلالات درون دینی چون ارجاع به متون دینی می دهد به لحاظ تحلیل بحث رفتار، علّی هست. ماهیت مقاله اخلاقی روانشناسی اجتماعی است.

استاد حوزه و دانشگاه واژه جلوه گری بجای واژه جلوه نمائی در عنوان را واژه مناسبتری دانسته و بیان کرد: رویکرد این مقاله، سلبی است و در خصوص مسائل مربوط به شخصیت کار شده است.

وی بیان کرد: تقسیم روش به اولیه و ثانویه و گره زدن شخصیت با فطرت به دلیل مقدم بودن فطرت بر حجاب خیلی خوب بود، زیرا همه انسانها فطرتی دارند و طبق آن فطرت، حیا نیاز دارند و این حیا در بی حجاب ها نیز هست ولی آنها مرز حیا را گم کرده و آن را شکسته اند.

دکتر عبداللهی فر گفت: فطرت به سه جنبه شناختی، گرایشی،کنشی (عملی) تقسیم می شود کما این که ارسطو حکمت را به سه دسته حکمت نظری، حکمت عملی، حکمت تولیدی تقسیم کرد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: در حکمت عملی باید خود را طبق بینشی که از خداوند گرفتیم در آورده و اخلاق خود را طبق ایده‌آل تغییر دهیم؛ در حکمت تولیدی باید جامعه را طوری بسازیم که بستر حرکت ما را به سمت مقصد فراهم کند.

وی در پایان گفت: نویسنده محترم اگر عوامل را به سه دسته عوامل شناختی، عوامل عملی و عوامل عاطفی تقسیم می کرد مناسبتر بود.

 

جمع بندی مدیر علمی کرسی:

در پایان خانم پاکمنش در جمع بندی مباحث گفت: به اعتقاد جامعه شناسان هیچ پدیده اجتماعی بدون علت رخ نمی دهد جز اینکه ریشه یابی و شناخت علت برخی از آنها چنان پیچیده و دشوار می‌شود که گمان می شود هیچ علتی نداشته است؛ این پدیده ها به سادگی رخ می دهد اما زمانی که می‌خواهیم آنها را سامان بدهیم بسیار دشوار و پیچیده می‌شود.

یکی از پیچیدگی‌های طبیعت، وجود زن و شگفتی های آفرینش اوست؛ چه او را برهنه کنند چه با قصد دلبری وی را بپوشانند منبع نیرومندی برای ایجاد جاذبه و تحریک امیال غریزی است و بسیار کم رخ می دهد که زنان از تغییر نگاهها در امان باشند. اما مسئله پوشش و حجاب به عنوان یکی از محورهای مهم جنگ شناختی امروز دشمن، علیه ملت مظلوم و مقتدر ایران به کار می رود و طرح های شکست خورده ای تحت عنوان چهارشنبه های سفید و "نه"به حجاب اجباری، "زن، زندگی، آزادی"می‌خواهد اراده بانوان عفیف ایران را متزلزل کند.

اما وقتی به تاریخ مراجعه میکنیم قرائن نشان می دهد که در طول تاریخ هرچه حکومت ها متمدن تر بودند پوشیدگی در آنها بیشتر بود وکاملاً با پوششی آراسته بودند که تمام اندام زن را می پوشاند.

سوال اصلی مقاله نقش عوامل و زمینه های شخصیتی دختران در گریز از پوشیدگی یا جلوه نمایی بانوان می باشد انسان دارایسهساحت عقل و اندیشه، عاطفه، اراده می باشد و رفتار برآیند و محصول عقل و عاطفه است لذا اگر عقل و عاطفه سالم نباشد رفتار سالم نیست بنابراین آن چیزی که سبب می‌شود فرد کاری را انجام دهد یا ترک کند گرایشات آدمی است لذا باید گرایشات را درست کنیم.

آقای دکتر موسوی با توجه به اینکه عوامل شخصیتی را مورد بررسی قرار دادند: شخصیت را مجموعه ای از الگوهای ثابت فکری، عاطفی و اخلاقی تعریف کردندشخصیت مجموعه ای از الگوهای ثابت فکری، عاطفی و اخلاقی است و عوامل مختلفی از جمله بحران هویت دینی است که در عرصه دینی در قالب بی توجهی به فرمان های الهی ، مسئولیت گریزی، دلزدگی و بی تفاوتی خودش را نشان می‌دهد.

از عوامل دیگر ناآگاهی از پیامدهای جلوه نمایی و همچنین عدم معنویت (نداشتن انس با خدا)،فقدان عزت نفس (نداشتن خود پنداری مثبت)،فقر عاطفی،ترس و یأس از آینده، حیا ، بی توجهی به زمینه های طبیعی میل به خودنمایی در زنان ، عدم پایبندی به ارزشهای اسلامی و ... می باشد که موجب گریز از پوشیدگی یا جلوه نمایی در بانوان می‌شود.

در ادامه جناب آقای دکتر عبداللهی فر به عنوان ناقد بیان کردند: نقد  به دست آوردن نقاط مثبت است و  نوشته ها طبق سلایق و شخصیت انسان ها شکل می گیرد لذا نقد بر این نوشته دلیل بر بد بودن نوشته نیست، و هم افزایی ها باعث رشد نوشته در مراحل بعدی می‌شود.

دکتر عبداللهی فر روش این مقاله را درون دینی دانسته وبه لحاظ تحلیل بحث رفتار، علّی هست ولی ماهیت مقاله اخلاقی روانشناسی اجتماعی  است.

نویسنده محترم اگر عوامل را به سه دسته عوامل شناختی، عوامل عملی و عوامل عاطفی تقسیم می کرد مناسبتر بود.

استاد حوزه و دانشگاه واژه جلوه گری بجای واژه جلوه نمائی در عنوان را واژه مناسبتری دانسته وگفت :گفتمان مدرنیته بنایش بر اومانیسم است و انسان مدار هستی است اما اومانیسم قرآن می گوید مدار هستی خداست و مدار مخلوقات انسان است و همه مخلوقات برای انسان آفریده شده و صفات خدا در انسان تجلی می کند.

زن مسلمان از لحاظ علمی زن بسیار عاقلی است است چون ذاتش به او می گوید جلوه کن و خودت را نشان بده اما  او خودش را می پوشاند به خاطر اینکه به آن کمالات معنوی که خدا وعده داده است برسد.