برگزاری هفتاد و یکمین پیش نشست علمی کنگره علامه طباطبائی

هفتاد و یکمین پیش نشست علمی در راستای برگزاری کنگره علامه طباطبائی با موضوع حقیقت انسانی زن براساس آیه نخست سوره تساء با تکیه بر نظر علامه طباطبائی » به همت معاونت پژوهش استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

شناسه خبر : 132377

1401/11/10

تعداد بازدید : 46

هفتاد و یکمین  پیش نشست علمی در راستای برگزاری کنگره علامه طباطبائی با موضوع حقیقت انسانی زن براساس آیه نخست سوره تساء با تکیه بر نظر علامه طباطبائی » به همت معاونت پژوهش استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.
به گزارش پایگاه پژوهشی استان سیستان و بلوچستان هفتاد و یکمین پیش نشست علمی در راستای برگزاری کنگره علامه طباطبائی با موضوع حقیقت انسانی زن براساس آیه نخست سوره تساء با تکیه بر نظر علامه طباطبائی » روز پنج شنبه مورخ06/11/1401به همت معاونت پژوهش استان سیستان و بلوچستان به صورت بر خط برگزار گردید.

به گزارش پایگاه پژوهشی استان سیستان و بلوچستان هفتاد و یکمین  پیش نشست علمی در راستای برگزاری کنگره علامه طباطبائی با موضوع حقیقت انسانی زن براساس آیه نخست سوره تساء با تکیه بر نظر علامه طباطبائی » روز پنج شنبه مورخ06/11/1401به همت معاونت پژوهش استان سیستان و بلوچستان به صورت بر خط برگزار گردید.

حجت الاسلام روح الله بهشتی پور استاد حوزه و دانشگاه در این نشست بر اساس آیه نخست سوره نساءگفت : دانستن بستر تاریخی این آیه شریفه برای شناخت معنای درست آن بسیار مهم است  دو رویکرد کلی درباره زن را مطرح کردند ۱. زن موجود اهریمنی و شیطانی است و دارای منشاء متفاوت در خلقت و پیدایش. ۲. زن حیوانی به صورت انسان است. .  ادیان الهی از آغاز دچار این تحریف ها نبودند اما از زمانی که جریان های انحرافی  وارد این ادیان شدند دست به تحریف موضوعات زیادی من جمله موضوع زن زدندنظیر زرتشت  یهودیت ، مسیحیت ودر بحت مدرنیته دو مساله فرهنگی وساینسی را پیگیری کردند که دو مساله جداگانه است وباید با دو دیدگاه جداگانه به آن نگاه کرد ومساله فمنیسم هم در مبارزه با همین نگاه فلسفی وفرهنگی وابسته به روم ویونان می باشد .

دکتر بهشتی پور در خصوص آیه شریفه یأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا» گفت: نکته جالب توجه این است که این موضوع به قدری اهمیت دارد که سوره با این آیه شروع شده و با همین موضوع هم نامگذاری شده است. خطاب در این آیه همه انسانها هستند علامه طباطبائی ذیل این آیه بیان می کنند مراد از نفس واحده حضرت آدم علیه السلام می باشد، چراکه چهار نظریه راجع به نفس واحده وجود دارد: ۱. وحدت شخصی: حضرت آدم ۲ وحدت نوعی: نوع انسان ۳. واقعیت عینی شی یعنی اشاره به اصل حیات ۴. زیست شناختی: نخستین جانداری که نوع بشر از آن پدید آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان بیان کرد : نتیجه آیه بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی این است که خداوند بعد از خلقت حضرت آدم قرین شان  حضرت حوا  را خلق کرد و بعد مردان و زنانی را از نسل ااین دو بزرگوار خلق کرده است. دو نکته در این دیدگاه وجود دارد:

1.       این دو شخص با هم زوجیت پیدا کردند. 2. استقلال در آفرینش دارند.

 و اما بر اساس دیدگاه آیت الله جوادی آملی خداوند نفس واحدی را آفریده است یعنی یک طینت خلق کرده است و از این طینت از بخشی حضرت آدم و بخش دیگر حضرت حوا را خلق کرد و منشاء پیدایش این دو بزرگوار نفس واحد است یعنی هیچ تفاوتی ندارند به جز در زوجیت، و با جنس دوم بودن زن و یا اینکه زن دارای صفات ناشایست باشد، ناسازگار است. در بعضی از تفاسیر بحث آفرینش حوا از دنده چپ آدم را مطرح کردند که در این دیدگاه رد پای تفکرات توراتی نمایان شده است این مسئله در تورات و کتب عهد عتیق هم تحت تاثیر اسطوره های پیشین می باشد و نظریه ای نیست که بر طبق آیه سوره نساء باشد.