شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران تصویب کرد:

5 گرایش برای تحصیل بانوان طلبه در مقطع سطح دو

شناسه خبر : 13075

1393/04/09

تعداد بازدید : 476

5 گرایش برای تحصیل بانوان طلبه در مقطع سطح دو
شورای علمی تربیتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تصویب کرد مقطع تحصیلی سطح دو(کارشناسی) این حوزه‌های علمیه در قالب پنج گرایش اجرا شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته از سوی این شورا اظهار داشت: یکی از این اقدامات اصلاح نظام آموزشی است که در صورت تصویب شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران بر اساس آن مقطع تحصیلی سطح دو به صورت گرایشی اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون مقطع سطح دو حوزه‌های علمیه خواهران به صورت عمومی اجرا می‌شده است،‌ ادامه داد: در مصوبه جدید که برای تصویب نهایی به شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران ارسال شده است،‌ پیش‌بینی‌شده است این مقطع در گرایش‌های فقه و اصول، قرآن و حدیث، کلام اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی و تاریخ اسلام اجرا شود.
دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران اجرای این مصوبه را موجب ایجاد یک تحول نسبی در نظام آموزشی و جذب دامنه وسیع‌تری از علایق و استعدادها به حوزه‌های علمیه خواهران دانست.
وی ادامه داد: در صورت اجرای این مصوبه داوطلب با توجه به نوع سلیقه و آمادگی‌های فکری وارد حوزه می‌شود و استان‌های مختلف بر اساس ظرفیت‌های علمی هر یک از این گرایش‌ها را اجرا می‌کنند. در این صورت بهره‌وری نظام آموزشی نیز ارتقا می‌یابد.
حجت‌الاسلام حصاری تعیین ضوابط کلی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران را از دیگر مصوبات شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران دانست و گفت: در این ضوابط به این نکته توجه ویژه شده است که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران صرفا یک مرکز آموزشی نیست و در ارزشیابی‌های آن نباید صرفا به ارزشیابی‌های آموزشی توجه کرد.
وی ادامه داد: در این راستا سه محور علم،‌ اخلاق و مهارت مورد توجه است و به دنبال آن سه نظام آموزشی، مهارتی و تربیتی مورد توجه قرار دارد. پس ارزشیابی‌های تحصیلی باید معطوف به هر سه محور باشد.
دبیر شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به پیشنهادات در دست بررسی در این شورا، گفت: شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران تعیین جایگاه برنامه‌های پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت خود را در دست بررسی دارد که بر اساس آن ساعات معین و مشخصی به این امر اختصاص می‌یابد.
وی تنوع در نظام و برنامه‌های آموزشی را از دیگر پیشنهادات در دست بررسی این شورا دانست و یادآور شد: در این پیشنهاد تلاش شده است نظام تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران به گونه‌ای تنوع یابد که دامنه وسیع‌تری از علاقه‌مندان به آموختن معارف اسلامی را دربرگیرد.
حجت‌الاسلام حصاری در پاسخ به سئوالی در مورد توجه به نهاد خانواده در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران، اظهار داشت: قیودی در زمینه تعداد واحدهای درسی ارائه‌شده در مدارس علمیه خواهران وجود دارد و این تعداد قابل تغییر نیست. این واحدهای درسی در راستای نگاه به طلبه‌پروری انجام می‌شود. البته در اصلاحات اخیر در شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران نسبت به بحث خانواده و مساله مهارت‌های زندگی (تدبیر منزل) دروسی در برنامه آموزشی پیش‌بینی شده است.
وی یادآور شد: معاونت‌های آموزش، پژوهش و فرهنگی‌تربیتی لازم است الزامات اجرایی این مصوبه را تعیین و به شورای علمی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران پیشنهاد کنند.