معاونت پژوهش مدرسه علمیه هاجر خمین نشست علمی جنگ روایتها با تاکید بر خانواده در گام دوم انقلاب روز یکشنبه25 اردیبهشت باحضور حجت الاسلام علی قهرمانی برگزارکرد. در این نشست شیوه های جنگ روایتها در عرصه رسانه مطرح شد:
به حاشیه راندن موضوع دست اول با استفاده از نظریه مارپیچ سکوت.مارپیچ سکوت روش مسکوت گذاشتن یک موضوع اصلی از طریق برجسته کردن موضوعات فرعی و انحرافی.در این روش با محوریت بخشی به موضوعات و مسائل دست چندم، مسئله دست اول به حاشیه رفته؛ درست مانند گردبادی که حول یک خلاء می چرخد، آنچه که این وسط می ماند از چرخه خارج میشود.
تکنیک اقناع سازی: از آنجایی که همیشه امکان کتمان و عبور از حقایق وجود ندارد، لذا با شیوه های دیگری چون ترساندن مخاطب را در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی قانع میکنند.برندی با ارعاب بیننده و تاکید بر حفظ آبرویش در جلوی مهمانها، او را مجاب به خرید محصول بهداشتی میکند.
تکنیک رشوه یا وعده: دادن وعده های مالی چون ماشین وخانه و پول نقد در اگهی های تبلیغاتی مثل شوینده
روش گرم و صمیمی بودن: در این شیوه با ایجاد فضایی خاص القاء میکنند که شرایط جدید برای مخاطب بهترین و ایده آل ترین شرایط است.
مثلا دعوت از یکنخبه به کشور میزبان و فراهم آوردن بهترین شرایط مهمان نوازی در حق او به منظور تسخیر ذهن و احساس آن فرد نخبه بطوری که دچار خودباختگی شده و جلای وطن کند.
نکته مهم اینکه در جنگ روایتها، دشمن ذهن مخاطب را ملک خود می داند .او با کنترل فضای سایبر، ذهن مخاطب را تسخیر میکند.
روش تغییر واژگانی: در این روش کارکرد اصیل واژه ها از بین رفته تا جایی که باعث انحطاط فرهنگی مخاطب.