نشست علمی-پژوهشی

اصفهان_دومین سمینار برخط علمی پژوهشی با عنوان سقط جنین بر مبنای نظریه خویشتن مالکی و نقد برآن در جمع طلاب ودانشجویان و پژوهشگران استان اصفهان

شناسه خبر : 121476

1401/01/20

تعداد بازدید : 232

اصفهان_دومین سمینار برخط علمی پژوهشی با عنوان سقط جنین بر مبنای نظریه خویشتن مالکی و نقد برآن در جمع طلاب ودانشجویان و پژوهشگران استان اصفهان
استاد حوزه علمیه قم گفت: سقط جنین و بر اساس نظریه خویشتن مالکی نه از نظر عقل و نه از نظر شرع جایز نیست. استاد حوزه علمیه گفت: معنای صحیح خویشتن مالکی این است که فرد مالک نفس خود باشد و در مورد سقط جنین انسان حتی مالک خودش نیست که جنین را از خود بداند که بخواهد او را سقط کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت:

سقط جنین و بر اساس نظریه خویشتن مالکی نه از نظر عقل و نه از نظر شرع جایز نیست.

 

استاد حوزه علمیه گفت: معنای صحیح خویشتن مالکی این است که فرد مالک نفس خود باشد و در مورد سقط جنین انسان حتی مالک خودش نیست که جنین را از خود بداند که بخواهد او را سقط کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ایت الله سید محمد علی فقیهی  در دومین سمینار برخط علمی پژوهشی با عنوان سقط جنین بر مبنای نظریه خویشتن مالکی و نقد برآن در جمع طلاب ودانشجویان و پژوهشگران استان اصفهان گفت: خویشتن مالکی را اگر اینگونه مطرح کنیم که فرد مالک تمام آن چیزی که با آن مرتبط است یعنی بدن، مال، فرزند، همسر خود را در اختیار خود بداند و خود را مالک آنها قلمداد کند؛ با این معنا فرد به خود حق می دهد  مالش را تلف کند  ویا به خود و خانواده اش ضرر رساند.

استاد حوزه علمیه خواهران قم، در ادامه بیان داشت اما معنای خویشتن مالکی  بر اساس جهان‌بینی الهی است یعنی ما بخشی از مخلوقات خدا هستیم اختیار ما به مقداری دست خودمان هست که مالک ما به ما اختیار داده باشد. ما مالک نفس خودم نیستیم مالکیت ما مربوط به خداوند متعال است خداوند است که اختیار برخی موارد را به ما داده است.

فقیهی افزود: معنای اصلی خویشتن مالکی یعنی آن که فرد مالک هوا و هوس خود باشد مالک غضب و خشم خود باشد و آن را کنترل کند

 

پژوهشگر حوزه علمیه  گفت انسان حق ندارد ضرر به خودش بزنه انواعی دارد 1- اتلاف نفس و خوکشی 2- قطع اعضا کسی عضوی از اعضاد خودش را قطع کند یا گوش خورا کر کند 3- ضرر به نفس قوه ای از قوای انسانی را در خود از بین ببرد یا تواناییش از دست بره مثلا عقیم کردن 4- در معرض امراض قرار دادن از دیگر مصادیق ضرر به نفس است گرفتار مریضی لاعلاج 5- شخصیت خودش را از بین ببرد و آبروی خودش را از بین ببرد .6- ضرر به مال بزند مال بزرگی را تلف کند 7- ضرر های کوچک یکی از موارد ضربه بزنه و مال و واقع از مواردی که از بین ببرد و آخرین بار ضرر های کوچک یا سرماخوردگی کوچک غیر از این مورد آخری کوچک باشه بقیه موارد این ضرر، حرام است شرعاً جایز نیست و عقلا هم در واقع قبیح و زشت است و کسی حق ندارد به خودش ضرر بزند عقلا هم ممنوعه

استاد حوزه در ادامه به بیان دلایل نقلی پرداخت و با بیان آیات و روایات متعدد بیان داشت . طبق قاعده لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام ، و طبق ایات و روایات متعدد انسان اجازه ندارد به خودش ضربه بزند و بر فرض قبول نظریه ی خویشتن مالکی ، هم مجوز سقط جنین صادر نمی شود . در حالی که طبق معنای دوم انسان مالک خودش نیست و جنین امانتی است در دست او و حق ضربه زدن به او را ندارد و اگر هم سقط  صورت گیرد شامل دیه می شود.

 

فقیهی در پایان پس از پاسخ به سوالات حاضرین افزود فرزند مانند گلدان گلی است که به امانت از جانب خداوند به زن و شوهر داده شده است آنها باید در حفظ و نگهداری آن بکوشند و آسیبی به آن نزنند . او امانت دار باشند .