این نشست با حضور استاد حوزه و دانشگاه، جناب آقای دکتر مسعود راعی به صورت حضوری در حوزه ی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) ویلاشهر و به صورت مجازی در بستر سامانه مدرس برگزار شد.
استاد در ابتدای جلسه بیان نمودند که طلاب باید در مقابل نظرات دیگران با احترام برخورد کنند و در شأن طلاب نیست که به کسی اهانت کنند؛ مثلاً در مقابل آقای عابدینی به عنوان یک عالم باید محترمانه برخورد کرد؛ چون بحث، بحث علمی است و فکر و فهم را نمیشود بسته نگه داشت.
آقای عابدینی فتوا به طهارت سگ دادند ولی آب دهان سگ را نجس می دانند و همین کافی است برای اجتناب از حیوان و احتیاط نسبت به این حیوان.
استاد در ادامه بیان کردند: حضرت آقا هیچ موقع اجازه نمیدهند در حوزههای علمیه توهین و اهانتی صورت گیرد؛ چون بحث علمی و تخصصی است.استاد در ادامه ادله ی آقای عابدینی را بیان کردندکه ایشان ادله فقها بر نجاست سگ را به دو دسته تقسیم کردند: 1- اجماع و ذیل اجماع شهرت را هم مطرح می کند.
2- روایات که به سه یا چهار دسته تقسیم شده اند .
آقای عابدینی روایات را از نظر سندی و دلالی مخدوش دانسته و فرمودند: این روایات از نظر سندی مشکل دارند. آقای عابدینی در این زمینه روایات زیادی را بیان کردند مثلاً روایت مرسله از ابن ابی یعفور از حضرت صادق علیه السلام دلالت دارد بر اینکه (خداوند آفریده ای نجس تر از سگ ندارد .)
و در روایت دیگری که (خداوند هیچ چیزی خلق نکرد که از سگ نجس تر باشد)
آقای عابدینی در بررسی این دو حدیث میگویند: این دو حدیث از نظر سندی مشکل دارد حدیث اول مرسله است و حدیث دومی از کتاب علل و شرایع است البته با اینکه سند دارد ولی چون وصولش از طریق قرائت نبوده، احتمال کم و زیاد شدن و تبدیل کلمات وجود دارد.
و مشکل دلالی این احادیث این است که دلالت شان بر نجاست سگ بسیار ضعیف است زیرا این اخبار در صدد ارشاد مردم است که در چاه فاضلاب حمام غسل میکردند و آن را برای شفای چشم مفید میدانستند، امام علیه السلام در صدد ایجاد تنفر در آنها که شفا از ناحیه خداست، بیان کردند که آیا خداوند شفا را در آبی که با بدن فرد زناکار و دشمن اهل بیت شسته شده است شفا قرار میدهد دنبال شفا از این آب نباشید پس روایت در صدد بیان نجاست سگ نبوده است آقای عابدینی اجماع را رد می کنند به خاطر اینکه این اجماع را مدرکی میدانند و مدرک آن روایات است که رویات رد شد پس اجماع نیز رد می شود و سومین دلیل آقای عابدینی این است که اصل اولیه در رابطه با نجاست و طهارت، طهارت است که فقها به جز شیخ طوسی بر این اصل اتفاق نظر دارند استاد در ادامه فرمودند از نظر فقهی وقتی می خواهید حکمی بدهید باید یا تابع قرآن یا سنت یا عقل و یا اجماع باشد در این زمینه همه موارد رد شد چون در قرآن آیه نداریم و روایات نیز از نظر سندی و دلالی رد شد و آن هم جایگاهی ندارد در مورد نجاسات و اجماع هم چون تابع روایات بود رد شد استاد در ادامه ۵ دلیل نجاست سگ بیان کردند.
دلیل اول: روایاتی که دال بر نجاست سگ هستند با شهرت فتوایی تایید می شوند و این باعث ترجیح این دسته روایات می شود و علت اینکه فقها طبق این روایات فتوا دادند به دلیل کثرت روایات دال بر نجاست سگ است، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی .
دوم :شارع مقدس در بحث نجاسات و محرمات سیاست پیشگیری دارد و برای اینکه انسان با این حیوان انس نگیرد پیشگیری نموده است.
سوم: ما وقتی میخواهیم فتوا بدهیم در جایی که جای احتیاط است باید فقه و اخلاق در کنار هم باشندو اینجا اخلاق بیان میکند که شان انسان بالاتر از این است که با سگ همنشین باشد
چهارم آیا شارع مقدس می پسندد که ما با سگ همنشین باشیم و انسانی که این درجه از کمال و سعادت را دارد آیا لیاقت او این است که با سگ همنشین باشد،خداوند بیان داشته که نجاست سگ ذاتیست لذا به دنبال دوری انسان از این حیوان بوده است
پنجم نجاست با پدیده ظاهری ارتباطی ندارد نجاست رابطه اش با سعادت است هر جا ارتباط داشتن با چیزی تامین کننده سعادت است طاهر میباشد هرجا ارتباط داشتن با چیزی مانع سعادت است آن چیز نجس می باشد استاد در انتهای جلسه بیان نمودند باما چه افرادی که در منزل سگ نگهداری می کنند نباید از آنها دوری کنید بلکه باید با آنها رفت و آمد کنید و درضمن رفت و آمد آنها را توجیه کنید و اگر خود توانایی این کار را ندارید کارشناسی را به منزل آنها دعوت کنید که بتواند پاسخگوی سوالات و شبهات آنها باشد