محتوا - بولتون وبینار علمی پژوهشی:
موضوع: «رسالت زن در تمدن نوین اسلامی با تکیه بر اندیشههای مقام معظم رهبری حفظه الله »
استان : البرز
شهر : هشتگرد
مدارسعلمیه: کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) و بقیة الله الأعظم (عج) و اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده بسیج اساتید استان البرز
اساتید ارائه دهنده:
1. سرکارخانم دکتر علیزاده (عضو شورای علمی پژوهشی استان البرز و مدرس حوزه و دانشگاه)
2. سرکار خانم دکتر مهدوی (عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدرس دانشگاه)
3. سرکارخانم دکتر صادقیان (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس دانشگاه)
دبیر علمی: سرکار خانم حاجیلویی (رئیس محترم اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده و مدرس دانشگاه)
چکیده نظرات ارائه دهنده اول:
مبحث اصلی استاد اول وبینار، سرکار خانم علیزاده، الگوی سوم زن مسلمان ایرانی در منظومه فکری مقام معظم رهبری بود. چکیده بیانات ایشان این گونه است: سه رویکرد اصلی نسبت به مسئله زنان در ایران وجود دارد. الگوی اول رویکردی سنتی و تفریطی دارد. چنانچه برخی مذهبیون معتقدند زنان به هیچ وجه در مسائل اجتماعی، علمی و سیاسی حضور نداشته باشند. الگوی دوم افراطی و با رویکرد تقلیدی و انفعالی از غرب و برگرفته از تفکرات آزادی زنان است. برخی از موارد ظلم به زن در الگوی اول و دوم از منظر رهبری، نگاه استثمار و استخدام به زن، نداشتن محیط امن برای تحصیل و اشتغال، ستم سیاسی و فرهنگی و سوق دادن زنان به سوی بیکارگی و ابتذال است. الگوی سوم تعادلی و مبتنی بر نگاه مستقل اسلام است. از طرفی دو دوره اصلی برای تحول آفرینی و تمدن سازی زنان در جامعه وجود دارد. دوره اول با ظهور اسلام و رشد چشمگیر حضور و فعالیت زنان مسلمان در عرصه های مختلف و کاهش نگاه و رفتار ظالمانه نسبت به زنان همراه است؛ و دوره دوم مربوط به انقلاب اسلامی و حضور فعال زنان در همه فعّالیتهای جامعه ی بشری، مثل فعالیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی است. رهبری توجه ویژه ای به نقش آفرینی زنان در تمدن اسلامی به عنوان پیام رسان دین اسلام به جهانیان و احقاق حقوق آنان در الگوی سوم دارد. اهداف احقاق حقوق زنان به دو نوع اهداف اسلامی و غیر اسلامی قابل تقسیم است. شعار دفاع از حقوق زنان در الگوی دوم مبتنی بر جهالت و بدون تکیه بر سنت الهی و فطرت زن و مرد و تفاوت های آنهاست از این رو نمیتواند الگویی مناسب باشد. این در حالی است که الگوی سوم مبتنی بر اسلام، تعادل عدالت محض میان افراد بشر، برابری در حقوق با وجود تفاوت در احکام و مسئولیت ها میباشد. برخی از مسائل مورد توجه در الگوی سوم بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری، رایج شدن فکر زنان از نظر معنوی اخلاقی و علمی در بین خود زنان، اصلاح قوانین ظلم به زنان و تبیین نظرات اسلام درباره تفاوت زنان و مردان در حقوق است. از نگاه رهبری بهترین و مناسب ترین زمینه برای فعالیت زنان عرصه علمی است. بنابراین از منظر ایشان انجام کارهای علمی و دانشگاهی از هر نوعِ تعلیم و تدریس، نگارش کتاب و کار فرهنگی در هر رشته علمی برای زن مناسب است.
چکیده نظرات تلفیقی ارائهدهنده دوم و سوم
اساتید دوم و سوم وبینار سرکار خانم دکتر مهدوی و صادقیان، مبحث رسالت زن در بیانیه گام دوم انقلاب را با رویکرد اسلامی و روانشناسی، به صورت تلفیقی بیان نمودند. هدف ایشان از بیان این مبحث، ارائه الگوی عملی و مصداقی، همراه با تکنیک های کاربردی مطابق الگوی بانوی سوم مورد نظر مقام معظم رهبری بود. چکیده نظرات ایشان اینگونه است: بانوان با تحت تأثیر بودن از فضای مجازی و غیره دچار سردرگمی در ایفای نقش و در نتیجه جا به جایی نقش ها و ابتلا عواقب آن مانند از دست دادن سلامت جسم و روان شدهاند. منشأ این سردرگمی در سیاست های صهیونیسم مبتنی بر نظم نوین جهانی به نفع استیلای خود بر جهان است. زن برای آنکه تحت تأثیر فضای مجازی و نقشه های استکبار جهانی قرار نگیرد لازم است با تقویت و تثبیت هویت، به خودآگاهی برسد. خودآگاهی به معنای شناخت دقیق از خودمان است. برخی از تکنیک های افزایش خودآگاهی عبارتند از: خودکاوی، پنجره جوهری، مطالعه معیار های سالم از دیدگاه روانشناسی، شناخت ویژگی های انسان سالم از منابع دینی، مطالعه ویژگی های افراد موفق، تدبر در آیات قرآن، توجه به نصایح و پندها، تفکر در اسماء الهی، شرکت در آزمون های خود سنجی، شرکت در آزمون های شخصیتی، توجه به ارتباطات کلامی و غیر کلامی با دیگران و توجه به انتظاراتمان از دیگران. از جمله وظایف بانوی الگوی سوم در جایگاه دختری، رفتار مؤدبانه، نگاه مؤدبانه و ارتباط چشمی درست به نشانه حیا و معصومیت، اطاعت از پدر و مادر،نیکی به پدر و مادر،دلسوزی و مهربانی است. وظایف بانوی الگوی سوم در جایگاه همسری را میتوان در برقراری مودت و رحمت و زمینه های رشد و کمال در همسر و فرزندان، حفظ اقتدار همسر و جلوگیری از جابجا کردن نقش ها و مدیریت اقتصادی دانست. زن به عنوان همسر باید با تکنیک های حفظ اقتدار مرد آشنا باشد از جمله این تکنیکها: عدم استفاده از جملات و الفاظ دستوری، دادن اختیار به مرد، حفظ خطوط قرمز مردان، عدم ایراد گیری به مرد، استفاده از بعضی از الفاظ برای حفظ غرور و عزت نفس مردان، ابراز نازی و طنازی، تشویق و قدردانی میباشد. و در نهایت وظیفه ی بانوی مورد نظر الگوی سوم در جایگاه شغلی و فعالیت های اجتماعی، اصل حفظ خانواده و تحکیم آن و فرزند آوری و حفظ حریم و روابط با دیگران در محیط شغلی و اجتماعی است.
جمع بندی نهایی کارشناس مجری:
تمدن نوین اسلامی با ارائه الگوی سوم بانوی مسلمان و عملیاتی شدن این الگو محقق می گردد. همکاری حوزه و دانشگاه در ارائه تکنیک های الگوی سوم بانوی مسلمان به زنان جامعه می تواند نقش به سزایی در تحقق تمدن نوین اسلامی داشته باشد. حضور حوزویان و دانشگاهیان در تحقیقات میان رشته ای در ارائه تکنیک ها می تواند بحث های تئوری اسلامی و مبانی تمدن نوین اسلامی را عملیاتی سازد. از این رو ورود این تکنیک های الگوی بانوی سوم مسلمان در سیستم تعلیم و تربیت کشور نقش مؤثری در محقق گردیدن تمدن نوین اسلامی از منظر رهبری خواهد داشت.