البرز- هشتگرد- وبینار علمی پژوهشی با موضوع: «رسالت زن در تمدن نوین اسلامی با تکیه بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری حفظه الله »

شناسه خبر : 120295

1400/12/08

تعداد بازدید : 163

البرز- هشتگرد- وبینار علمی پژوهشی با موضوع: «رسالت زن در تمدن نوین اسلامی با تکیه بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری حفظه الله »
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) از برگزاری وبینار علمی پژوهشی با موضوع: «رسالت زن در تمدن نوین اسلامی با تکیه بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری حفظه الله» به صورت فرامدرسه ای با مشارکت حوزه علمیه خواهران بقیة الله الأعظم (عج) و اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده بسیج اساتید استان البرز خبر داد.

 

محتوا - بولتون وبینار علمی پژوهشی:

موضوع: «رسالت زن در تمدن نوین اسلامی با تکیه بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری حفظه الله »

استان :  البرز   

شهر : هشتگرد   

مدارس­علمیه: کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) و بقیة الله الأعظم (عج) و اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده بسیج اساتید استان البرز

  اساتید ارائه دهنده:

1.     سرکارخانم دکتر علیزاده (عضو شورای علمی پژوهشی استان البرز و مدرس حوزه و دانشگاه)

2.     سرکار خانم دکتر مهدوی (عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدرس دانشگاه)

3.     سرکارخانم دکتر صادقیان (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس دانشگاه)

دبیر علمی: سرکار خانم حاجیلویی (رئیس محترم اندیشکده مطالعات راهبردی زنان و خانواده و مدرس دانشگاه)

چکیده نظرات ارائه دهنده اول:

مبحث اصلی استاد اول وبینار، سرکار خانم علیزاده، الگوی سوم زن مسلمان ایرانی در منظومه فکری مقام معظم رهبری بود. چکیده بیانات ایشان این گونه است: سه رویکرد اصلی نسبت به مسئله زنان در ایران وجود دارد. الگوی اول رویکردی سنتی و تفریطی دارد. چنانچه برخی مذهبیون معتقدند زنان به هیچ وجه در مسائل اجتماعی، علمی و سیاسی حضور نداشته باشند. الگوی دوم افراطی  و با رویکرد تقلیدی و انفعالی از غرب و برگرفته از تفکرات آزادی زنان است. برخی از موارد ظلم به زن در الگوی اول و دوم از منظر رهبری، نگاه استثمار و استخدام به زن، نداشتن محیط امن برای تحصیل و اشتغال، ستم سیاسی و فرهنگی و سوق دادن زنان به سوی بیکارگی و ابتذال است. الگوی سوم تعادلی و مبتنی بر نگاه مستقل اسلام است. از طرفی دو دوره اصلی برای تحول آفرینی و تمدن سازی زنان در جامعه وجود دارد. دوره اول با ظهور اسلام و رشد چشمگیر حضور و فعالیت زنان مسلمان در عرصه های مختلف و کاهش نگاه و رفتار ظالمانه نسبت به زنان همراه است؛ و دوره دوم مربوط به انقلاب اسلامی و حضور فعال زنان در همه فعّالیتهای جامعه ی بشری، مثل فعالیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی است.  رهبری توجه ویژه ای به نقش آفرینی زنان در تمدن اسلامی به عنوان پیام رسان دین اسلام به جهانیان و احقاق حقوق آنان در الگوی سوم دارد. اهداف احقاق حقوق زنان به دو نوع اهداف اسلامی و غیر اسلامی قابل تقسیم است. شعار دفاع از حقوق زنان در الگوی دوم مبتنی بر جهالت و بدون تکیه بر سنت الهی و فطرت زن و مرد و تفاوت های آنهاست از این رو نمی­تواند الگویی مناسب باشد. این در حالی است که الگوی سوم مبتنی بر اسلام، تعادل عدالت محض میان افراد بشر، برابری در حقوق با وجود تفاوت در احکام و مسئولیت ها می­باشد. برخی از مسائل مورد توجه در الگوی سوم بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری، رایج شدن فکر زنان از نظر معنوی اخلاقی و علمی در بین خود زنان، اصلاح قوانین ظلم به زنان و تبیین نظرات اسلام درباره تفاوت زنان و مردان در حقوق است. از نگاه رهبری بهترین و مناسب ترین زمینه برای فعالیت زنان عرصه علمی است. بنابراین از منظر ایشان انجام کارهای علمی و دانشگاهی از هر نوعِ تعلیم و تدریس، نگارش کتاب و کار فرهنگی در هر رشته علمی برای زن مناسب است.

چکیده نظرات تلفیقی ارائه­دهنده دوم و سوم

اساتید دوم و سوم وبینار سرکار خانم دکتر مهدوی و صادقیان، مبحث رسالت زن در بیانیه گام دوم انقلاب را با رویکرد اسلامی و روانشناسی، به صورت تلفیقی بیان نمودند. هدف ایشان از بیان این مبحث، ارائه الگوی عملی و مصداقی، همراه با تکنیک های کاربردی مطابق الگوی بانوی سوم مورد نظر مقام معظم رهبری بود. چکیده نظرات ایشان این­گونه است: بانوان با تحت تأثیر بودن از فضای مجازی و غیره دچار سردرگمی در ایفای نقش و در نتیجه جا به جایی نقش ها و ابتلا عواقب آن مانند از دست دادن سلامت جسم و روان شده­اند. منشأ این سردرگمی در سیاست های صهیونیسم مبتنی بر نظم نوین جهانی به نفع استیلای خود بر جهان است. زن برای آنکه تحت تأثیر فضای مجازی و نقشه های استکبار جهانی قرار نگیرد لازم است با تقویت و تثبیت هویت، به خودآگاهی برسد. خودآگاهی به معنای شناخت دقیق از خودمان است. برخی از تکنیک های افزایش خودآگاهی عبارتند از: خودکاوی، پنجره جوهری، مطالعه معیار های سالم از دیدگاه روانشناسی، شناخت ویژگی های انسان سالم از منابع دینی، مطالعه ویژگی های افراد موفق، تدبر در آیات قرآن، توجه به نصایح و پندها،  تفکر در اسماء الهی،  شرکت در آزمون های خود سنجی، شرکت در آزمون های شخصیتی، توجه به ارتباطات کلامی و غیر کلامی با دیگران و توجه به انتظاراتمان از دیگران. از جمله وظایف بانوی الگوی سوم در جایگاه دختری، رفتار مؤدبانه، نگاه مؤدبانه و ارتباط چشمی درست به نشانه حیا و معصومیت، اطاعت از پدر و مادر،نیکی به پدر و مادر،دلسوزی و مهربانی است. وظایف بانوی الگوی سوم در جایگاه همسری را می­­­توان در برقراری مودت و رحمت و زمینه های رشد و کمال در همسر و فرزندان، حفظ اقتدار همسر و جلوگیری از جابجا کردن نقش ها و مدیریت اقتصادی دانست. زن به عنوان همسر باید با تکنیک های حفظ اقتدار مرد آشنا باشد از جمله این تکنیک­ها: عدم استفاده از جملات و الفاظ دستوری، دادن اختیار به مرد، حفظ خطوط قرمز مردان، عدم ایراد گیری به مرد، استفاده از بعضی از الفاظ برای حفظ غرور و عزت نفس مردان، ابراز نازی و طنازی، تشویق و قدردانی می­باشد. و در نهایت وظیفه ی بانوی مورد نظر الگوی سوم در جایگاه شغلی و فعالیت های اجتماعی، اصل حفظ خانواده و تحکیم آن و فرزند آوری و حفظ حریم و روابط با دیگران در محیط شغلی و اجتماعی است.

 

جمع بندی نهایی کارشناس مجری:

تمدن نوین اسلامی با ارائه الگوی سوم بانوی مسلمان و عملیاتی شدن این الگو محقق می گردد. همکاری حوزه و دانشگاه در ارائه تکنیک های الگوی سوم بانوی مسلمان به زنان جامعه می تواند نقش به سزایی در تحقق تمدن نوین اسلامی داشته باشد. حضور حوزویان و دانشگاهیان در تحقیقات میان رشته ای در ارائه تکنیک ها می تواند بحث های تئوری اسلامی و مبانی تمدن نوین اسلامی را عملیاتی سازد. از این رو ورود این تکنیک های الگوی بانوی سوم مسلمان در سیستم تعلیم و تربیت کشور نقش مؤثری در محقق گردیدن تمدن نوین اسلامی از منظر رهبری خواهد داشت.   

اخبار مرتبط