اصفهان/ژورنال کلاب

اصفهان/ ژورنال کلاب/تحصیلات زنان و نقش آن در تغییر کارکردهای بانوان جامعه پس از انقلاب

شناسه خبر : 120171

1400/12/03

تعداد بازدید : 99

اصفهان/ ژورنال کلاب/تحصیلات زنان و نقش آن در تغییر کارکردهای بانوان جامعه پس از انقلاب
در راستای فعالیت‌های مرتبط با سیر مطالعاتی زن و خانواده و به یمن تقارن فرخنده با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، مدارس علمیه: الزهراءالمرضیه اصفهان، کوثر تیران، فاطمه‌الزهرا نائین، صالحات فولادشهر، و فاطمه‌الزهرا ورزنه، به صورت مشارکتی، جلسه ژورنال کلاب، با عنوان: «تحصیلات زنان و نقش آن در تغییر کارکردهای بانوان جامعه پس از انقلاب» برگزار کردند.

 

این جلسه در تاریخ 20 بهمن‌ماه، به صورت برخط و در فضای برنامه قرار برگزار گردید و با حضور سرکار خانم مهرابی زاده، مقاله آسیب شناسی تحصیل زنان و راهکارهای مرتبط با نقش زمینه ساز آنان، به قلم سرکار خانم علی اکبری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا خانم دکتر راضیه علی اکبری به ارائه مقاله خود با عنوان «آسیب‌شناسی تحصیل زنان و راهکارهای مرتبط با نقش زمینه‌ساز آنان» پرداخته و ضمن تأکید اهمیت و ارزش علم‌آموزی از نظر اسلام، ارزشمندی تحصیلات علمی بانوان جامعه را امری انکارناپذیر دانست و هدف پژوهش خود را بررسی آسیب‌های رویکرد افراطی جامعه بانوان به تحصیلات کلاسیک و مدرک‌گرایی و ایجاد تغییر و تحول در ایفای نقش مادری و همسری در بین زنان برشمرد.

ایشان رویکرد بیش از حد بانوان به امر تحصیل را یکی از عوامل تغییر سبک زندگی سنتی به سبک زندگی غربی دانست و ارزشی نبودن خانواده، تغییر ساختار خانواده، و جدا شدن زنان از ویژگی‌های طبیعی خود و در پی آن اشتغال به کار در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را از آثار تحصیلات آکادمیک دانست و گفت: تحصیلات زنان باعث رشد فردگرایی شده و احساس استقلال و عدم نیاز به تشکیل خانواده را در بین بانوان تقویت می‌نماید و در نهایت نقش مادری و همسری در خانواده تضعیف می‌شود که این خود جامعه را دچار چالش های زیادی می‌کند.

در ادامه سرکار خانم دکتر محدثه مهرابی زاده به نقد و بررسی مقاله مذکور پرداخت و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تحصیلات زنان بیشتر جنبه نمایشی داشت و پیشرفت علمی قابل توجهی در بین بانوان جامعه رخ نداد. اما پس از پیروری انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی اصل علم‌آموزی مورد تأکید قرار گرفت و در قانون اساسی فراهم کردن امکان تحصیل و علم‌آموزی برای همه اقشار جامعه در نظر گرفته شد.

وی درادامه کار، چکیده و عنوان مقاله را مورد نقد و ارزیابی قرار داده و موارد استاندارد برای عنوان، چکیده و مقدمه را بیان کرد.

ایشان در ادامه به نقد محتوایی مقاله پرداخت و گفت: برای اینکه بتوان موضوعی را دقیق بررسی کرد باید تمام متغیرهای عمل کننده را در نظر گرفته و نقش هرکدام را مشخص نمود. وقتی از تغییر باورها و انگاره‌ها صحبت می‌شود نمی‌توان آن را معلول یک علت دانست. تغییر سبک زندگی و باورهای قشر بانوان جامعه علاوه بر اینکه متأثر از تحصیلات زنان است، معلول سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های کلی جامعه است و ما نباید فقط زنان و تحصیلات بانوان را علت آن بدانیم. در بحث تغییر ساختار خانواده، کاهش موالید و بسیاری از تغییر نگرش‌ها، مردان و خانواده‌ها و ساختار سنتی آن موثر بوده است. شکل خانواده‌ها در ایران و ارزش‌هایی که در دوره‌های مختلف بر خانواده‌ها حاکم می‌شود خود عامل موثری در تغییر نقش اعضای خانواده میگردد. به عنوان مثال کاهش موالید متأثر از سیاست کنترل جمعیت بوده است و همین امر خود باعث شده تا بانوان برای پر کردن اوقات خود به دنبال اشتغالات دیگری بروند.

جلسه ژورنال با استقبال خوب و قابل توجهی از طرف طلاب مواجه شده و پرسش‌های آنان نیز در خلال مباحث پاسخ داده شد.