کرمان برگزاری کارگاه آموزشی توسط مدرسه حضرت فاطمه (س) رفسنجان

شناسه خبر : 119466

1400/11/18

تعداد بازدید : 92

کرمان برگزاری کارگاه آموزشی توسط مدرسه حضرت فاطمه (س) رفسنجان
کارگاه «آموزش خلاصه نویسی» توسط مدرسه حضرت فاطمه (س) رفسنجان برای عموم طلاب مدارس علمیه خواهران برگزار شد.

کارگاه خلاصه نویسی توسط واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان و همکاری مدارس: نرجسیه رودان، حضرت رقیه سلام الله علیها برازجان، کوثر بندر لنگه، فاطمیه کهنوج، حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان، ریحانه النبی رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه سلام الله علیها بندرعباس، الزهرا کیش، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه بوشهر، با حضور استاد محترم سرکار خانم فاطمه حیدری از طریق سامانه مدرس برگزار شد.

 در این کارگاه، ابتدا استاد سرکار خانم فاطمه حیدری به بیان اهمیت و ضرورت خلاصه نویسی پرداخت و بیان کرد: ما روزانه اطلاعات زیادی دریافت می کنیم که اگراین اطلاعات خلاصه برداری و کدگذاری نشود، دسترسی به آنها بسیار مشکل است. قسمت عمده مطالعه باید از روی خلاصه نویسی ها انجام شود. خلاصه نویسی کمک می کند که ذهن ساختار بگیرد.

  ایشان در ادامه افزود: مراحل مطالعه عبارتند از: 1. بررسی اجمالی کتاب  2. مطالعه پاراگراف به پاراگراف  3. یادداشت برداری از هر پاراگراف  4. مقایسه یادداشت ها با متن اصلی  5. مهمتر از همه اینکه اول باید خوب خواند و یاد گرفت، سپس خلاصه نویسی کرد.

  ایشان درادامه بیان کرد: خلاصه نویسی فنونی دارد از جمله آن :

1. علامتگذاری: باید کلمات کلیدی هر مطلب را پیدا کرده و دور آن خط کشید. جایی که متوجه نشدیم، علامت سوال بگذاریم. کنار مواردی که خیلی سوال برانگیز است، ستاره بگذاریم.

2. تغییر لحن: گاهی مطلبی را می خوانیم ولی یاد نمی گیریم.اماوقتی یکی ازدوستان یا همکلاسی ها آن رابه زبان خودش برای ما بیان می کند، به راحتی آن را یاد می گیریم .این اتفاق درخلاصه نویسی می تواند بیفتد. شما کافیست لحن نوشته را به لحنی تغییردهید که احساس می کنید آن  را ساده تر و بهتر یاد می گیرید.

3. استفاده ازکلمات هم معنی

ممکن است برخی ازما درهنگام مطالعه به یکسری کلمات برخورد کنیم که نتوانیم آنها را به راحتی یاد بگیریم یا به خاطر بسپاریم. دراین مواقع می توان از کلمات هم معنی استفاده کرد که راحت ترند.

همچنین روش های سرفصل نویسی، نقشه کشی ذهنی و درست کردن اسلاید از دیگر روش های خلاصه برداری اند.

وی در پایان از طلاب خواست یک پاراگراف از کتابی را با استفاده از شیوه های مطرح شده در کارگاه، خلاصه کرده و توضیح دهند.

اخبار مرتبط