دکتر سعیدیان در ابتدا به بیان ويژگي هاي يک پژوهشگر موفق پرداختند و اذعان داشتند:
يک پژوهشگر موفق نگاهي کنجکاو و موشکافانه به پديده هاي اطراف خود دارد. او نسبت به آن چه در اطرافش مي گذرد حساس است و ذهني پويا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در جهت يافتن پاسخ هاي تازه براي پرسش هاي موجود است. هم چنين، او براي انجام موفقيت آميز پژوهش خود، از روش هاي علمي و پذيرفته شده استفاده مي کند. علاو بر آن، يک پژوهشگر موفق از مهارت لازم براي يافتن منابع اطلاعاتي مورد نيازش برخوردار است. اين منابع از محل هاي مختلف مثل کتابخانه ها، مراکز اطلاع رساني و شبکه هاي رايانه اي ملي و بين المللي به دست مي آيند. او به خوبي مي تواند در اين منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پيشينه پژوهشي موضوعي که در آن زمينه فعاليت مي کنند به درک روشني نسبت به گذشته آن موضوع دست يابد. پژوهشگران موفق به کار گروهي در طرح هاي پژوهشي بها مي دهند و تلاش مي کنند پژوهش خود را با همکاري يکديگر انجام دهند. هم چنين، آنان نتايج يافته هاي خود را به نحو موثري منتشر ساخته و در اختيار ساير محققان قرار مي دهند. آنان نسبت به توسعه مرزهاي دانش احساس مسئوليت کرده و لحظه اي از تلاش در جهت ارتقاء مهارت هاي علمي خويش باز نمي ايستند.
ایشان از جمله مشکلات در امر پژوهش را عدم اطلاع طلاب با ضرورت پژوهش، عدم آگاهی نسبت به روش های پژوهشی، عدم الزامات پژوهشی از طرف سیستم آموزشی، عدم برنامه ریزی دقیق در جانمایی پژوهش ضمن آموزش،جداگانه تلقی کردن آموزش و پژوهش حتی از طرف اساتید و کادر آموزشی و دوئیت و دوگانگی بین آنها، عدم تشویق های مناسب درخصوص فعالیت های پژوهشی برشمرد.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان معرفی نرم افزارها و ابزار نوین پژوهشی که قطعا در وقت صرفه جویی داشته و رغبت بیشتری جهت انجام آن فراهم می کند و اصلاح نگاه کلان مدیران و برنامه ریزان در ضرورت امرپژوهش که البته می توان این مورد را رتبه اول به لحاظ تاثیرگذاری درنظر گرفت، از جمله راهکارهایی برای ارتقاء سطح پژوهشی طلاب برشمردند