خانم افسانه جهانی در این نشست بیان داشت: یکی از اهداف و رسالتهای حوزههای علمیه خواهران همانند سایر مراکز علمی - آموزشی، ورود به عرصه پژوهش و تربیت پژوهشگران موفق است. بنابراین برای اینکه این رسالت را به خوبی انجام دهیم نیازمند سه رکن اصلی مدیریت پژوهشی، پژوهشگر و ابزار پژوهشی هستیم و بهطور قطع بدون آنها دچار نقصانیم.
وی گفت: یکی از وظایف ما بهعنوان مسئولان پژوهشی واحد آموزشی، شناسایی اولویتهای پژوهشی جامعه و موضوعها و مسائل پژوهشی است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل معیارهای ارزیابی یک واحد آموزشی را ورود به عرصه پژوهش دانست و تأکید کرد: ما باید طلبهای تربیت کنیم که مهارت لازم برای تحقیق و پژوهش در طول تحصیل را بهخوبی فراگیرد.
خانم جهانی کاربردیکردن کارهای تحقیقی را حائز اهمیت ویژه دانست و تصریح کرد: نتیجه پژوهش و تحقیقهای خواهران طلبه بایستی مشکلهای جامعه در زمینههای فرهنگی را حل کند یا حداقل راهکار حل مشکل را به مردم تبیین نماید بنابراین عرصه پژوهش مهم بوده و رشد علمی هر مجموعه مرهون پژوهشهای نو و جدید است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل اظهار داشت: جهتدهی پژوهشهای علمی، توسعه و رشد اخلاقی را در جامعه به ارمغان میآورد و برعکس عدم جهتدهی پژوهش آسیبهایی را به فرد و جامعه وارد خواهد کرد.
مدرّس حوزه و دانشگاه بیان داشت: تصحیح نیت و انگیزه ، ایجاد نگرش مثبت در اساتید، کادر و طلاب، انجام پژوهش گروهی، برنامهریزی بهمنظور برگزاری برنامههای کلان، شناسایی طلاب مستعد و علاقمند به پژوهش و برگزاری دورههای پژوهشی، رشد و ارتقاء فعالیت های پژوهشی را در پی خواهد داشت.