اصفهان/ برگزاری کارگاه آموزشی

اصفهان/ گروه شهید سلیمانی/ برگزاری کارگاه مقاله نویسی

شناسه خبر : 113815

1400/06/22

تعداد بازدید : 89

اصفهان/ گروه شهید سلیمانی/ برگزاری کارگاه مقاله نویسی
مدارس گروه شهید سلیمانی در هفته دوم شهریورماه کارگاه مقاله نویسی، با حضور سرکار خانم رمضانیان، پژوهشگر موفق و از اساتید متبحر حوزه علیمه خواهران استان اصفهان ، در طول پنج جلسه به صورت برخط، در بستر برنامه قرار برگزار کردند.

این جلسات که مورد استقبال طلاب استان های دیگر نیز قرار گرفت، خانم رمضانیان برای شروع بحث به نقل روایاتی از حضرات معصومین علیهم السلام پرداخت و در اهمیت نگارش علوم گفت: در برخی روایات آمده است که والدین برای فرزندانشان نوشته های خود را به ارث بگذارند و باقی ماندن نوشته ای از انسان سپر آتش دوزخ بیان شده است. شاید این تاکیدات به خاطر آن است که اگر علوم به نگارش درنیاید از یادها می رود و فراموش می گردد، بنابراین نگارش یافته های علمی از اهمیت زیادی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه ارزش و اهمیت مقاله نویسی به خاطر آن است که انتقال اطلاعات، سریع و آسان صورت می پذیرد و یافته های جدید علمی با مقالات به دست مخاطبان می رسد ، کم حجم بودن مقالت را نیز یکی از ویژگی های مثبت آن در جهت جذب مخاطب دانست و در ادامه با ارائه تعاریفی از مقاله، انواع و اقسام مقالات علمی و رتبه بندی آن را توضیح داد و ویژگی های هریک را برشمرد.

ایشان پس از ذکر مراحل انجام پژوهش و توضیح آن، مولفه های فاخر شدن مقاله را، اهمیت مساله و مبتنی بودن آن بر نیاز عام یا خاص در جامعه، و نیز روش صحیح استنتاج و دست یابی به پاسخ سوالات تحقیق، و همچنین نوآوری در ارائه مطالب دانست و گفت:« نو آوری در ارائه مطالب و سیر منطقی بحث، و پاسخگویی به مساله مورد نظر از عوامل اصلی کیفیت دهی به مقاله می باشد.  

وی در ادامه به توضیح ویژگی های موضوع و شناسنامه مقاله پرداخت و جذاب، کوتاه و رسا بودن کلمات عنوان را مورد تاکید قرار داد و گفت:« حجم مقاله باید بین 5000 تا 6000 کلمه و تعدا صفحات باید بین 15 الی 20 صفحه باشد و پس از ذکر عنوان و نام نویسنده یا نویسندگان، باید  چکیده و کلیدواژه ها قرار گیرد و سپس محقق با نوشتن مقدمه بحث را آغاز نماید و در بدنه مقاله با پاسخ دهی به سوالات فرعی، مساله مطرح شده در مقاله را حل و فصل نماید و در آخر نتیجه گیری و فهرست منابع را درج کند.

رمضانیان در تعریف بدنه و متن مقاله گفت: « متن یعنی مجموعه عباراتی که در صدد است سوال اصلی مقاله را در قالب یک روش تحقیقی مناسب پاسخ گوید. بنابراین جملات و عبارات در متن باید، به شکل منطقی و پشت سر هم قرار گیرد؛ تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در مقاله پس از ذکر عنوان، و نام و نام خانوادگی محقق، چکیده، و کلیدواژه ها قرار می­­گیرد و با نوشتن مقدمه بحث آغاز شده و در پی آن تحت یک ترتیب منطقی، بر اساس سوالات فرعی، داده های به دست آمده از مطالعات انجام شده، تحلیل و بررسی و نوشته می شود و در پایان بحث نتیچه گیری و فهرست منابع قرار می گیرد.»

ایشان چینش منطقی مطالب و ارائه تحقیق در یک سیر صحیح، و بر طبق سوالات فرعی را، دارای اهمیت فراوان دانست و تاکید کرد: در فرآیند نگارش متن به چند موضوع باید دقت شود و آن اینکه محقق باید بر اساس طرح و نقشه تدوین شده به پیش رود، و با عنوان بندی مناسب بر اساس سوالات فرعی، سعی نماید مساله تحقیق را به خوبی حل کند و تمام مطالب خود را مستند و مدلل ذکر کند؛ تا بتواند نتیجه گیری مناسبی از مجموع بحث خود بنماید، و در حین پاسخگویی به سوالات فرعی سعی کند مساله و سوال اصلی را حل و فصل نماید.

در ادامه کارگاه، خانم رمضانیان به ترتیب عناصر تشکیل دهنده متن مقاله را تشریح کرد و مواردی را که در بحث مفهوم شناسی واژگان کلیدی باید رعایت شود و نیز، منابعی که در این زمینه باید به آن ها رجوع شود را، با ذکر مثال هایی توضیح داد. همچنین نحوه مرتب کردن داده های گردآوری شده و تیتر بندی مقاله را تشریح کرد و گفت:« محقق برای ارائه بحث و تحقیق خود، باید آن چیزی را که مورد اطمینان است و برای او ثابت شده بیاورد و می تواند با استفاده از آیه و روایتی آن را ثابت نماید. همچنین باید در تنظیم تیترها، نوع قلم و فونت مناسب را در نظر گیرد؛ تا مخاطب به راحتی بتواند تیترهای اصلی و فرعی و زیرمجموعه های آن را بشناسد و سردرگم نشود.»

استاد و پژوهشگر حوزه، تاکید بر لزوم مطالعه مقالات مختلف توسط طلاب، اشاره ای به نحوه پردازش موضوع و استفاده از بارش فکری در تهیه سوالات اصلی و فرعی داشت و به شرح و بیان نحوه ارجاعات در مقالات و انواع و اقسام آن و شیوه های مختلف مستند سازی مطالب پرداخت. ایشان با اشاره به اینکه سرقت علمی، امروزه یکی از آسیب های تحقیق و پژوهش به شمار می رود، گفت: « جهت به دور ماندن محقق از این امر باید تمام مطالبی که در مقاله، از منابع دیگر بیان می شود به وسیله ارجاع، مشخص گردد و نباید نظر و نوشته دیگری حتی با بازنویسی و نوشتن با قلم محقق، به خود محقق نسبت داده شود؛ مگر آنکه پژوهشگر با مطالعات زیاد و تلاش ذهنی و فکری خود، آورده ذهن خود را به نگارش درآورد، که در این صورت آن مطلب متعلق به خود محقق می باشد و نیازی به ارجاع ندارد.»

در ادامه انواع و اقسام ارجاعات از قبیل: ارجاعات درون متنی و برون متنی در پاورقی و پی نوشت، را ذکر کرد، و محاسن و معایب هر کدام را برشمرد. وی در مورد ارجاع درون متنی در مقالات به تفصیل توضیح داده و مثال های متعددی در حالات گوناگون ذکر کرد. مثال هایی از قبیل جاهایی که از چند اثر، از یک مولف استفاده می شود و نیاز به ارجاع وجود دارد، یا منبعی مولفان متعدد دارد، یا مولف سازمان و نهادی در کشور است، و چگونگی ارجاع مطالب سایت های معتبر و نشریات و همایش ها و سمینارها را تشریح کرد و تک به تک، در مورد مثال ها، نحوه ارجاع آن را، هم در پاورقی و هم درون متن توضیح داد.

در پایان  با بیان نکاتی که در تنظیم فهرست منابع باید رعایت شود، تفاوت های میان تنظیم فهرست منابع، و تنظیم پاورقی ها را توضیح داد و همزمان چند مقاله را به صورت کارگاهی، و با استفاده از نظرات طلاب، با توجه به توضیحات داده شده، بررسی نمود و نقاط قوت و ضعف آن را، از حیث موضوع، تنظیم سوالات اصلی و فرعی، ساختار، چینش مطالب، و نحوه ارجاعات، مورد بررسی قرار داد.