استاد نشست در ابتدا خطبه غدیر را بیان کرد و گفت: غدیر خم محلی است که پیامبر اکرم صلی اله در بازگشت از حجه الوداع سال دهم هجری، هجدهم ذیالحجه، امیرالمؤمنین را به خلافت و امامت نصب کرد. وی تبلیغ غدیر را واجب بیان کرد و افزود: این روز، روزی است که عمل انسان مورد قبول واقع می¬شود. وی در ادامه سیر تاریخی در منابع شیعه را بیان کرد و گفت عمار یاسر در جنگ صفین خطاب به عمر و عاص فرمود : ای ابتر، آیا ندانستهای که پیامبر صلی اله فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» ایشان خالد بن سعید بن عاص، مقداد، اّبی بن کعب، عمار یاسر، ابوذر غفاری، سلمان فارسی، عبد اله بن مسعود، بریده اسلمی، خریمة بن ثابت، سهل بن حُنیف، ابو ایّوب انصاری، ابو الهیثم بن تیّهان را به عنوان شاهدان غدیر معرفی کرد.
وی راویان حدیث غدیر را معرفی کرد و گفت: فاطمه بنت محمد صلی اله - علی بن ابی طالب - ابوبکر، عمر بن خطاب، - عثمان بن عفان- ام سلمه، عایشه، اسماء بنت عمیس، ام هانی بنت ابوطالب، - فاطمه بنت حمزه، زبیر بن عوام، - طلحه، اسعد بن ابی وقاص، جابر بن عبدالله انصاری، ابوذر غفاری، سلمان فارسی، عمار یاسر، عبدالله بن جعفر، حسان بن ثابت، حسن بن علی، حسین بن علی، عباس بن عبدالمطلب ، عبدالله بن عباس، عبدالله بن عمر، عبدالله بن مسعود، عمرو عاص، ابوسعید خدری، زید بن ارقم ، ابوهریره ، انس بن مالک انصاری، ابو ایوب انصاری ، قیس بن سعد بن عباده ، سهل بن حنیف، ابن تیهان ، خزیمة بن ثابت، حذیفه بن یمان، ابی بن کعب از جمله کسانی هستند که خطبه غدیر را روایت کردند.
خانم صالحی خطبه غدیر در منابع شیعه و اهل سنت را به تفکیک بیان کرد و گفت: حد تواتر حدیث غدیر اثبات شده است حافظ ذهبی گوید: صدر حدیث «من کنت مولاه » متواتر است و من یقین دارم پیامبر صلی اله فرمودند. جمله «اللهم وال من والاه» نیز اسناد قوی دارد. همچنین حافط سیوطی در کتاب «الازهار المتناثره فی الاخبار المتواتره» این حدیث را با اسناد زیادی نقل می کند. وی در ادامه گفت :حافظ جزری می گوید: حدیث من کنت مولاه از عده ای نقل شده که قطع حاصل می شود همچنین شیخ علی متقی این حدیث غدیر را همراه حدیث منزلت، در کتاب قطف الازهار آورده است. میرزا مخدوم حسینی نیز در کتاب النواقص علی الروافض به تواتر حدیث غدیر اعتراف کرده است. ملا علی قادری در کتاب المرقاه فی شرح المشکاه، حدیث را صحیح بلکه متواتر می داند. ضیاء الدین صالح بن مهدی در کتاب الابحاث المسدده فی الفنون المتعدده، حدیث غدیر را متواتر معنوی می داند. اسنادش را بسیار می شمارد. محمد صدر العالم در کتاب معارج العُلی فی مناقب المرتضی می نویسد: حدیث « موالاة » نزد سیوطی متواتر است.
وی افزود: اولین قدم در کتابشناسی غدیر از سوی علامه سید عبدالعزیز طباطبایی در کتاب «الغدیر فی التراث لإسلامی » صورت گرفت. و کتاب سلیم بن قیس هلالی، در سال های اولیه بعد از رحلت رسول صلی اله تألیف شد که در یک حدیث مستقل به ماجرای غدیر می پردازد .وی افزود در کتاب عوالم العلوم ج 15 ، فهرستی از راویان حدیث غدیر نقل شده است.
ایشان در ادامه غدیر را در منابع اهل سنت بیان کرد و گفت: احمد بن حنبل می گوید: برای هیچ یک از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله فضایلی که برای علی بن ابیطالب علیه السلام نقل شده ، نقل نشده است. علی همواره با حق بود و حق با او بود هر جا که بود. در کتاب المعجم الکبیر، اسد الغابه ، منهاج السنه النبی ، سنن ابن ماجه و ... فرازی از خطبه غدیر نوشته شده است. در انتهای بحث خانم صالحی هیثمی را از جمله افرادی نام برد که صلوات را دم بریده کرد.