اصفهان/برگزاری نشست علمی-پژوهشی با عنوان" انس با قلم"(جلسه دوم)

شناسه خبر : 110245

1400/05/11

تعداد بازدید : 118

اصفهان/برگزاری نشست علمی-پژوهشی با عنوان
نشست علمی پژوهشی با عنوان "انس با قلم" به صورت مجازی در سامانه سیما برای طلاب و کادر به صورت مشترک بین برخی از مدارس علمیه خواهران استان اصفهان در تاریخ 2و11 مردادماه 1400 با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسن دهقانی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دهقانی در ابتدا ضمن اشاره به هدف از برگزاری این نشست این گونه آغاز نمود که؛ آشنایی طلاب با فنون نویسندگی و جایگاه نوشتن در آیات و روایات همچنین راه کارهای انس گرفتن با قلم و بیان فواید قلم زنی در حوزه دین و نیز انگیزه سازی و تقویت جنبه عملی برای نوشتن از جمله اهداف برگزاری این نشست است.
دهقانی گفت: سوال هایی که در ذهن انسان برای نوشتن وجود دارد چهار دسته است : چرا نوشتن؟  از کجا نوشتن ؟  چه نوشتن ؟  چگونه نوشتن؟ 
وی ادامه داد : کرامت انسانی برای نویسنده ، ارزشمند بودن قلم در ذات خود و قسم قرآن به قلم ، خیر کثیر ماندگار ( برکت ) بودن نویسندگی ، صدقه جاریه بودن نویسندگی ، تخلیه فکری جهت آرامش و تمرکز ، تحریک حافظه حرکتی و ثبت آن ، زنده کردن فکر( زیرا اصل هدایت انسان بر فکر است ) ، انتقال فکر به جهان ، یک امر عملی بودن نه فقط امری استعدادی ( به همین خاطر در دین توصیه شده به همراه داشتن حسن فعلی و حسن عملی بنویسیم) و کار خیر عقلایی بودن به جای کار خیر عاطفی از جمله دلایل نوشتن به حساب می آید.
وی در ادامه برای پاسخ به سوال ( از کجا نوشتن ؟ ) گفت : فقط کافی است تصمیم بگیریم بنویسیم و شروع کنیم ، برای این باید از خود سوال های زیادی بپرسیم و جواب آنها را بنویسیم ، موقع نوشتن تمرکز بر ویرایش نکنیم و فقط بنویسیم ، از توصیف یا خاطره نویسی شروع کنیم ، زیبا نگاه کنیم تا زیبا بنویسیم و ساده و روان بنویسیم ؛ ایشان راه کارهایی برای ساده نویسی به همراه مثال بیان نمودند .
همچنین در پاسخ به سوالات ( چه بنویسیم ؟ و چگونه بنویسیم ؟ ) به صورت عملی مهارت های نوشتن از جمله : استفاده از حشو قبیح ، غلط نویسی ، علائم نگارشی ، خطا در استفاده از زبان علمی ، خطا در پیوسته نویسی و جدا نویسی ، خطا در جمله نویسی ، خطا در کوتاه نویسی ، خطا در وجه وصفی ، مهارت های استفاده از حروف ، بند چینی ، خطاهای املایی ، خطا در واژه گزینی و غلط های مرجوح و درست های ارجح را به همراه مثال بیان نمودند.