اصفهان/ برگزاری نشست علمی پژوهشی «علل انحراف ازغدیر در کلام امیرالمؤمنین (ع) »

شناسه خبر : 110068

1400/05/06

تعداد بازدید : 101

اصفهان/ برگزاری نشست علمی پژوهشی «علل انحراف ازغدیر در کلام امیرالمؤمنین (ع) »
برگزاری نشست علمی پژوهشی «علل انحراف ازغدیر در کلام امیرالمؤمنین (ع) » توسط گروه پژوهشی شهید آوینی به مناسبت دهه ولایت نشستی با عنوان علل انحراف ازغدیر در کلام امیرالمومنین (ع) با حضور آقای ابراهیم حسینی توسط گروه پژوهشی شهید آوینی به میزبانی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

ابراهیم حسینی، استاد حوزه، با اشاره به گزارش‌های تاریخی  و آیات قران، معتقد است ریشه کنار ماندن امام علی (ع) از حکومت را در حوادث 23 ساله رسالت پیامبر باید  جستجو کرد و بیان داشت: با بررسی آیات نازل شده در مدینه مثل آیات 152 و 153 سوره آل عمران، آیه 11 سوره نور متوجه خواهید شد که جامعه مدینه با پیامبر اکرم (ص) برخوردی سبک و بی ادبانه  داشتند مثل ماجرای تمهت به همسر پیامبر(ص) و عدم اطاعت از دستورات ایشان در جنگ احد . طبق یک قاعده سیاسی وقتی امام و رهبر جامعه، با انواع تهمت ها  و توهین ها، ترور شخصیت شود، جایگاه او در میان مردم تضعیف می شود و ضریب نفوذ کلامش کاهش می یابد. در نتیجه به جای پرسیدن از علل انحراف از غدیر باید پرسید چرا مردم با پیامبر اسلام و دین همراه نشدند و بعد به سمت سقیفه متمایل شدند؟
وی در ادامه به بیان اولین علت عدم همراهی مردم با پیامبر (ص) و و قوع سقیفه بعد از واقعه غدیر در خطبه شقشقیه نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: امام علی (ع) در خطبه ی شقشقیه گزارشی از حوادث  25سال بعد از وفات پیامبر (ص)  ارائه می دهد و با اشاره به آیه 83 سوره قصص در این خطبه می فرماید:« آیا مردم مدینه این آیه قرآن ر ا نشنیده بودند که خدا می فرماید: سرای آخرت برای کسانی است که دنبال سرکشی و فساد در زمین نباشند و عاقبت کار از آن متقین است. به خدا قسم شنیده بودند و در فکر و حافظه شان بود؛ اما دنیا چشم جانشان را پر کرده بود. » بدین معنا که  حب مال دنیا و زینت آن باعث شد مردم  از حق دور شوند و پیامبر (ص) را کنار زده و امام علی (ع) را خانه نشین بنمایند.  
ابراهیم حسینی با توجه به خطبه 17 نهج البلاغه، فضای حاکم بر جامعه حجاز را دومین علت انحراف از غدیر معرفی نمود و گفت: امیرالمومنین (ع) در این خطبه از دست قریش و کسانی که آنها را یاری می کردند به خدا پناه برده و از او یاری می طلبد؛ زیرا رقابت قبیله ای و عشیره ‌ای به جای عقلانیت،  اخلاق، قابلیت ها و توانایی ها در جامعه مدینه حاکم بود و با ظهور اسلام در زمان پیامبر (ص) این ویژگی مخفی و منافقانه شد؛ ولی بعد از پیامبر (ص) با حرکت آرام و شبکه ای  دوباره حاکمیت و قدرت را به دست گرفتند و علنا به جنگ با حق در جنگ صفین رفتند.  قدرت گرفتن بنی امیه باعث حذف نخبگان، شایستگان  و روی کارآمدن افراد براساس ساخت و پاخت سیاسی و قدرت قبیله ای شد.
استاده حوزه عدالت محوری و نوع مدیریت و نگاه امام علی (ع) را سومین علت انحراف از غدیر دانست و بیان داشت: بزرگان قبایل و جامعه در دوران جاهلیت و حکومت خلفا دارای سهم از بیت المال بودند.آنها می دانستند با روی کارآمدن امام علی(ع) دستشان از بیت المال قطع خواهد شد؛ چون قبلا مزه عدالت علی (ع) را چشیده بودند و می دانستند امام علی (ع) ارتباطات قبیله ای خونی و نژادی را کنار خواهد گذاشت  به همین خاطر او را تنها گذاشتند و حق را یاری نکردند.
وی در ادامه با اشاره به آیه 54 سوره نساء، بهره مندی امام علی (ع) از کتاب، حکمت، ولایت و حق حاکمیت از سوی خداوند را مایه حسادت دشمنان امام علی (ع) و چهارمین علت انحراف از غدیر معرفی نمود.
ابراهیم حسینی در پایان اداره جامعه را نیازمند سه ضلع امام، توده مردم و خواص دانست و با اشاره به مهمترین نقش از میان این سه ضلع به تببین پنجمین علت انحراف از غدیر پرداخت و اظهار داشت: خواص و نخبگان در میان سه ضلع اداره جامعه ،مهمترین نقش را ایفا می کنند. خواص یا در دوران امروز سلبریتی ها افرادی هستند که مورد توجه توده مردم هستند و مردم سبک زندگی ، پوشش و نوع تعاملات آنها را سرلوحه زندگی خود قرار می دهند. در واقع خواص به جامعه سمت و سو و جهت می دهد؛ به همین خاطر امام علی (ع) در خطبه 3  و نامه 45 به سکوت سخاوتمندانه بزرگان بنی هاشم در ماجرای فدک و سقیفه اشاره و آن را  تعیین کننده جهت گیری سیاسی مردم معرفی می کند.در حقیقت سکوت بزرگان بنی هاشم مثل عباس و عقیل در جریان سقیفه و ظلم به امام علی (ع) باعث همراهی مردم با جریان سقیفه شد چرا که عدم حمایت بزرگان بنی هاشم بخصوص اقوام امام علی (ع) مردم را دچار شک نمود و مردم به پیروی از بزرگان خود از حق دور شدند.