اصفهان/برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان «مواجهه نرم پیامبر و ابلیس و منافقین در مساله غدیر»

شناسه خبر : 110067

1400/05/02

تعداد بازدید : 81

اصفهان/برگزاری نشست  علمی پژوهشی با عنوان «مواجهه نرم پیامبر و ابلیس و منافقین در مساله غدیر»
گروه شهید ابراهیم هادی با حضور مدارس علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها) شاهین شهر،حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) دولت آباد،سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان ،الزهرا ( سلام الله علیها) چادگان، ریحانه النبی( سلام الله علیها) خور و بیابانک، معصومیه (سلام الله علیها) شهرضا ،کوثر (سلام الله علیها) اصفهان نشست پژوهشی با عنوان « مواجهه نرم پیامبر و ابلیس و منافقین در مساله غدیر » را با حضور حجت الاسلام و المسلمین سجاد میرزایی در تاریخ دوم مرداد ماه 1400 در سامانه سیما برگزار نمود.

استاد در ابتدای جلسه فرمودند که مباحث خود را در سه حوزه پیرامون غدیر ارائه خواهند کرد که عبارتند از:
1-    مساله کلامی و اعتقادی غدیر
2-    مباحث اجتماعی-سیاسی و جامعه شناختی غدیر
3-    مساله معرفتی و عرفانی غدیر
ایشان عرایض خود را در حوزه اعتقادی این چنین بیان فرمودند که: توحید تشریعی یعنی اعتقاد به خدای واحدی که خالق انسان است و حاکمیت انسان ها را بر عهده دارد اما اثبات خدای یکتا برای انسان تکلیفی ایجاد نمی کند اما با پذیرش توحید ربوبی انسان مکلف می شود و باید تکالیف و مسوولیت هایی که خداوند از او خواسته اجرا نماید پس غدیر از جمله مباحث توحیدی و از نوع توحید ربوبی است. شیعیان معتقدند که جانشینی پیامبر امر الهی است و چون با سعادت بشر ارتباط مستقیم دارد خود او نیز جانشین را انتخاب می کند اما اهل سنت در این خصوص معتقد به نظریه سکوت هستند و عقیده دارند که خداوند تا پیامبر دستوراتی ارائه کرده است اما برای بعد از آن دستوری نداده است لذا آنها برای مساله هدایت به شورا و استقبال مردم و سلطنت قائل می شوند و نصب الهی را نپذیرفته اند.
ایشان در ادامه به حوزه دوم پرداخته و در مورد مباحث سیاسی غدیر فرمودند: طبق آیه 3 سوره مائده مردم در بحث سیاسی باید تقوای الهی را رعایت کرده و دستور پیامبر را که از سوی خدا نصب شده است بپذیرند. غدیر زمانی است که شیطان بسیار ناله کرده و با شکل گیری غدیر از ادامه فعالیت خود ناامید شده اما منافقین در غدیر طوری برخورد و تمسخر کردند که امید شیطان بازگشت که این قضیه با رحلت پیامبر و رفتار منافقین موقع رحلت پیامبر مبنی بر این که پیامبر مجنون شده ،قوت گرفت.
استاد میرزایی در ادامه فرمودند: غربیان خواست مردم و بیعت آنها را مقدم شمرده و بیعت مردم را موافق دموکراسی می دانند.لذا بیعت مردم با خلفا را در حوزه سیاسی بسیار محترم و مطابق با دموکراسی می دانند. در حالی که این شبهه به معنای رد توحید ربوبی بوده و خواست مردم را که غالبا موافق با هوای نفس است مقدم می داند. خواست مردم به عنوان مقبولیت دارای اهمیت است اما نه اینکه حکم الهی مشخص شده برای سعادت انسان تغییر کند لذا رای گیری برای ازدواج با محارم و یا حلال شمردن حرام های الهی که مردم آن را تایید کنند وجهی ندارد چراکه غالبا مردم تابع هوا و هوس خویش عمل می کنند پس رای دادن در حکومت های اسلامی رای دادن بر مبنای دستورات الهی است اما رای دادن درکشورهایی که حامی دموکراسی هستند خواست مردم را مقدم می دانند و آزادی مطلق را می پذیرند و هیچ پیش فرضی مثل دین و خواست خداوندرا قبل از آن نمی پذیرند.
حجت الاسلام والمسلمین میرزایی در انتهای جلسه حوزه معرفتی و عرفانی غدیر را بیان نموده و فرمودند همان طور که عاشورا و شهادت امام حسین (علیه السلام)حوزه بسیار گسترده ای دارد همچنین غدیر  مساله ای فرازمانی و فرامکانی است که باید به جهانیان شناسانده شود.