حجتالاسلام حمید محمدی در نشست فصلی اساتید مدارس علمیه استان البرز با تاکید بر تربیت طلاب پژوهشگر، ساز و کارهای توسعه پژوهش را در سه حوزه اساتید، مدرسه و طلبه تبیین کرد.
وی افزود: استاد باید از فرهنگ و عملیات پژوهشی هدفمند و جهتدار بهرهمند شود تا طلاب پژوهشگر تربیت کند.
وی ادامه داد: یکی از اساسیترین نقاط ضعف در نظام آموزشی حوزه، تکیه بیش از حد بر روش استادمحوری است به گونهای که آموزههای طلاب به افکار و دادههای استاد وابسته است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پژوهشی گفت: اگر بخواهیم یک حوزه بهروز، خلاق و فعال داشته باشیم، به طوری که در آن همه روزه شاهد تولید فکر و عرضه محصولات علمی جدید باشیم، باید از بحث سنتی موجود در حوزهها خارج شویم و نگاهی نوین با آن داشته باشیم.
حجتالاسلام محمدی اظهار داشت: طلاب را باید با نحوه استفاده صحیح از منابع در راستای برنامه پژوهشی هدفمند آشنا کنیم به طوری که قادر به جستجو در منابع شوند.
وی تصریح کرد: توانمندی طلبه در نگارش و نقد و بررسی آثار از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود و در این صورت میتوانیم در پایان دوره تحصیلی تعداد زیادی طلبه صاحب نظر و صاحب قلم در عرصههای مختلف علوم اسلامی داشته باشیم.
وی افزود: استاد باید از فرهنگ و عملیات پژوهشی هدفمند و جهتدار بهرهمند شود تا طلاب پژوهشگر تربیت کند.
وی ادامه داد: یکی از اساسیترین نقاط ضعف در نظام آموزشی حوزه، تکیه بیش از حد بر روش استادمحوری است به گونهای که آموزههای طلاب به افکار و دادههای استاد وابسته است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پژوهشی گفت: اگر بخواهیم یک حوزه بهروز، خلاق و فعال داشته باشیم، به طوری که در آن همه روزه شاهد تولید فکر و عرضه محصولات علمی جدید باشیم، باید از بحث سنتی موجود در حوزهها خارج شویم و نگاهی نوین با آن داشته باشیم.
حجتالاسلام محمدی اظهار داشت: طلاب را باید با نحوه استفاده صحیح از منابع در راستای برنامه پژوهشی هدفمند آشنا کنیم به طوری که قادر به جستجو در منابع شوند.
وی تصریح کرد: توانمندی طلبه در نگارش و نقد و بررسی آثار از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود و در این صورت میتوانیم در پایان دوره تحصیلی تعداد زیادی طلبه صاحب نظر و صاحب قلم در عرصههای مختلف علوم اسلامی داشته باشیم.