اصفهان/برگزاری کارگاه پژوهشی مهارت افزایی با موضوع:« روش تحقیق میدانی»

شناسه خبر : 109783

1400/03/17

تعداد بازدید : 128

اصفهان/برگزاری کارگاه پژوهشی مهارت افزایی با موضوع:« روش تحقیق میدانی»
برگزاری کارگاه پژوهشی مهارت افزایی با موضوع:« روش تحقیق میدانی» با حضور استاد، خانم دکتر راضیه یوسف بروجردی به صورت مشترک بین مدارس علمیه خمینی شهر و کوشک در سامانه سیما برگزار شد.

اولین جلسه ی کارگاه پژوهشی مهارت افزایی با موضوع«روش تحقیق میدانی» در سامانه سیما با حضور استاد بزرگوار«راضیه یوسف بروجردی» مدرس حوزه و دانشگاه در سامانه سیما و اعضای هسته ی پژوهشی مشترک و برخی طلاب و پژوهشگران ومعاونین پژوهش مدارس علمیه سطح دو خمینی شهر و کوشک برگزار گردید.
خانم یوسف بروجردی بحث را با سؤال «چرا روش تحقیق» آغاز نموده و فرمودند: به جرأت می توان گفت که 90 درصد تحقیق بر پایه ی روش، استوار است؛ حال هدف از آموزش روش تحقیق چیست؟

1) فراگیری روش وصول به حقایق و کشف مجهولات،

2)کسب مهارت لازم برای اجرای پروژه های تحقیقاتی

3)کسب مهارت لازم برای انجام پایالن نامه ها و پژوهش های جانبی.
استاد مدعو، سه رویکرد تحقیق(کمی،کیفی و ترکیبی) را بیان نموده و فرمودند: روش تحقیق میدانی جزء هیچکدام از این سه رویکرد نیست .دو شیوه یا راهکار در امر تحقیق دارم: میدانی و کتابخانه ای که روش تحقیق میدانی در مقابل روش کتابخانه ای قرار دارد.
خانم یوسف بروجردی با اشاره به این مطلب که روش تحقیق با ماهیت موضوع و نوع شناخت مورد انتظار، ارتباط کاملی دارد و آشنایی با انواع شناخت از دیدگاه معرفت شناسی برای محقق ضروری است فرمودند: محقق حرفه ای یک پازل کلی دارد که جزء را در نظر می گیرد.
ایشان همچنین ضمن بیان انواع شناخت ها(حسی،علمی،شهودی،عقلی،فلسفی و وحیانی) و توضیحی پیرامون هر مورد، انواع دیدگاه های تجربه گرایی،عقلی و استنباطی را توضیح داده و تفاوت هر کدام را بیان نمودند.استاد بزرگوار تحقیق را اینگونه تعریف نمودند:«فرایندی است برنامه ریزی شده،هوشیارانه،نظام مند و قابل اعتماد برای یافتن حقایق یا فهم عمیق مسائل».
ادامه ی مباحث مربوط به روش تحقیق میدانی به جلسه ی آینده موکول گردید.