کرسی آزاد اندیشی با حضور«حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا طالبی پور» از اساتید حوزه و دانشگاه و جمعی از طلاب با داوری سرکار خانم فاطمه مروتی به صورت حضوری و مجازی در روز سه شنبه 18خرداد ساعت10 با همکاری مدارس علمیه میبد و اردکان و احمدآباد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تخصصی فقه و اصول فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان در این کرسی طالبی پور- استاد ارائه کننده- بیان کرد: انسان تنها موجودی است که حق انتخاب و اختیار دارد و وقتی بر سر چند راه قرار بگیرد می تواند انتخاب کند و از این جهت باید خدا را شکر کند و آیه 11سوره رعد نیز به این نکته اشاره دارد که انسان در تعیین سرنوشت خود نقش دارد و همین نشان دهنده این است که انسان در زندگی مختار است.
استاد ارائه کننده گفت: حق معانی متعددی دارد که یکی از آن ها به معنای ثابت بودن و آن چه مطابق با واقع است که در این جا منظور از حق، حق مطلق است و در آیات و روایات آمده که این طور نیست که انسان فقط حق تنها داشته باشد بلکه در کنار آن مسئول هم هست.
طالبی پور اظهار کرد: در خطبه ای از امام علی(ع) آمده که حق خداوند بر انسان ها است که در امور دخالت کنند. خود انسان حق دارد در امور فردی و اجتماعی کاری را انجام دهد ولی این محقق نمی شود مگر آن که به میدان بیاید و آن را انجام دهد. وی اضافه کرد: حق انتخاب برای کسی است که در کنار آن، وظیفه و تکلیفی هم داشته باشد این دو(حق و تکلیف) تعاملی کار می کنند و لازم و ملزوم یکدیگرند و جدای از هم نیستند.
او افزود: انتخاب مسئولین در هر حکومتی وجود داشته و دارد ولی ساز و کار و شکل آن با هم متفاوت است چرا که گاهی به دست امام معصوم و گاهی به انتخاب اکثریت مردم بوده است.
نماینده گروه مخالف گفت: شرکت در انتخابات حق است ولی نمی خواهند از آن استفاده و شرکت کنند و در زمان حضرت علی(ع) بسیار از مسئولین از طرف امام تعیین می شدند حالا هم توسط حاکم مشخص شود تا نیازی به برگزاری انتخابات و رأی دادن نباشد. او افزود: شرکت در انتخابات اگر تکلیف و وظیفه است پس مجبور به انجام آن هستند و با مختار بودن انسان منافات دارد.
داور جلسه در پایان جمع بندی کرد و گفت:انسان چون حق انتخاب دارد و این حق فقط با عمل محقق می شود پس شرکت در انتخابات هر چند حق انسان است ولی در کنارش باید در آن شرکت کند تا این حق محقق شود چرا که حق و تکلیف جدایی از هم نیست بلکه با یکدیگر تعامل دارند.پس انتخابات هم حق است و هم تکلیف.